Zakelijke portretfoto's, eigen studio inrichten?
Zakelijke portretfoto's, eigen studio inrichten?
Voor het werk wil ik van alle medewerkers nieuwe portretfoto's maken, initieel ongeveer 500 stuks en daarna ca 10-20 per maand. Tot nog toe lieten we dat door een externe fotograaf doen maar ik ben niet tevreden over de stijl en de kwaliteit, zeker niet in combinatie met de prijzen die hij rekent.
Daarom zit ik te overwegen een simpele studio in te richten zodat we het zelf kunnen. De vraag is, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik heb al zitten spitten op internet, strobist, en uiteraard dit forum, maar kan niet echt een goed antwoord vinden.
Qua camera denk ik aan een D90 of D300, in combinatie met een Nikon 85mm F/1.8. Maar wat adviseren jullie qua flitsers/verlichting/softboxen/paraplus/etc.
Let wel, het doel is uitsluitend portretfotografie.
Daarom zit ik te overwegen een simpele studio in te richten zodat we het zelf kunnen. De vraag is, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik heb al zitten spitten op internet, strobist, en uiteraard dit forum, maar kan niet echt een goed antwoord vinden.
Qua camera denk ik aan een D90 of D300, in combinatie met een Nikon 85mm F/1.8. Maar wat adviseren jullie qua flitsers/verlichting/softboxen/paraplus/etc.
Let wel, het doel is uitsluitend portretfotografie.
Re: Zakelijke portretfoto's, eigen studio inrichten?
Mocht je de mogelijkheid hebben om van nieuwsservers te downloaden: er staat een complete DVD verzameling van Zoom op momenteel, onder andere ook over studiofotografie en portretfotografie.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Veel heb je niet nodig denk ik. Een achtergrondsetje met minimaal zwart papier, eventueel grijs en wit erbij of zo. Zelfs een eenvoudige flitsset zou voldoende moeten zijn voor simpele portretjes. Gewoon 2 lampjes met softbox.
- Léon Obers
- Forumlid
3 lampjes
- 1 met softbox of mooier een ronde "schaal" (met in het midden een tegenlicht reflectortje).
- 1 haarlichtje
- 1 lampje voor op de achtergrond
- 1 wit reflectiescherm om schaduw op te helderen van hoofdlicht.
- standaard achtergrondsetje van pakweg 120 - 150 cm breed wat je naar beneden kunt rollen.
Beslist geen zwarte tint. Beter een wijkende kleur zoals blauw niet strak in tint maar wat onregelmatig (doek)
85mm is net te lang voor DX formaat en dit soort foto's. Maximaal pakweg 70mm
- 1 met softbox of mooier een ronde "schaal" (met in het midden een tegenlicht reflectortje).
- 1 haarlichtje
- 1 lampje voor op de achtergrond
- 1 wit reflectiescherm om schaduw op te helderen van hoofdlicht.
- standaard achtergrondsetje van pakweg 120 - 150 cm breed wat je naar beneden kunt rollen.
Beslist geen zwarte tint. Beter een wijkende kleur zoals blauw niet strak in tint maar wat onregelmatig (doek)
85mm is net te lang voor DX formaat en dit soort foto's. Maximaal pakweg 70mm
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Goedkoper: de 50/1.8. En een tweedehands D70 voldoet voor dit doel ook prima.
Omdat je toch op manual gaat werken om de belichting gelijk te houden heb je ook voldoende aan oude handmatige flitsers.
Omdat je toch op manual gaat werken om de belichting gelijk te houden heb je ook voldoende aan oude handmatige flitsers.
Was de kwaliteit dan zo bagger?
Zou dit wel met de fotograaf overleggen, beetje lullig om hem geen mogelijkheid te bieden om dit te bespreken.
Daarna kan je altijd nog zelf aan de slag gaan.
Zou dit wel met de fotograaf overleggen, beetje lullig om hem geen mogelijkheid te bieden om dit te bespreken.
-
- Forumlid
Inderdaad wat Mike zegt.
En vergeet niet dat jouw tijd ook geld kost, want het maken van 500 foto's houdt jou ook behoorlijk van je eigenlijke werk af.
Maar goed, ik snap het ook wel. Als ik nog eens een eigen bedrijf heb is het eerste wat ik doe een fotohoekje inrichten
En vergeet niet dat jouw tijd ook geld kost, want het maken van 500 foto's houdt jou ook behoorlijk van je eigenlijke werk af.
Maar goed, ik snap het ook wel. Als ik nog eens een eigen bedrijf heb is het eerste wat ik doe een fotohoekje inrichten

- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Je kunt in principe met een eenvoudige studioset werken. Achtergrondsetje, neutraal doek, niet te donker. Evt. witte achtergrond, als je die niet belicht is die grijs
Reflectiescherm om schaduwen op te helderen is handig.
Dit is wel een leuke site met voorbeelden van lichtopstellingen:
http://uk.fotopunto.com/articulo-explai ... schemes_60
Toevallig zat bij de laatste Zoom een DVD over studiofotografie. Daar kwamen twee fotografen aan bod die gewoon thuis een studio gebouwd hebben, de een zelfs in een studentenflatje waar hij n.b. gebruik maakt van bouwlampen. Zo zie je maar!

Toevallig zat bij de laatste Zoom een DVD over studiofotografie. Daar kwamen twee fotografen aan bod die gewoon thuis een studio gebouwd hebben, de een zelfs in een studentenflatje waar hij n.b. gebruik maakt van bouwlampen. Zo zie je maar!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Veel heb je inderdaad niet nodig. Verstand van fotograferen wel!
Heb zelf ook ondervonden dat men het te duur vond en niet naar de zin.
Goede afspraken maken is een must. Terugvallen op een enthousiaste amateur is een optie, maar in de praktijk vaak een slechte ondoordachte keuze.
Ook een eigen werknemer hiervoor inzetten kost (vee)l geld. Inrichten van een portretlokatie is simpel te doen met 1 lamp en een oplichtscherm.
Begrijp wel dat je dit een leuke opdracht vindt, maar je ontneemt de vakfotograaf een boterham.
Heb zelf ook ondervonden dat men het te duur vond en niet naar de zin.
Goede afspraken maken is een must. Terugvallen op een enthousiaste amateur is een optie, maar in de praktijk vaak een slechte ondoordachte keuze.
Ook een eigen werknemer hiervoor inzetten kost (vee)l geld. Inrichten van een portretlokatie is simpel te doen met 1 lamp en een oplichtscherm.
Begrijp wel dat je dit een leuke opdracht vindt, maar je ontneemt de vakfotograaf een boterham.
-
- Forumlid
Dan moet de vakfotograaf maar innoveren en weer iets leveren wat men zelf niet kan of wil...evertfoto schreef:Begrijp wel dat je dit een leuke opdracht vindt, maar je ontneemt de vakfotograaf een boterham.
De kwaliteit was wisselend maar regelmatig slechter dan ik zelf uit de hand met mijn D80 + SB600 produceer. En soms kwam die man voor 4 portretfoto's voorrijden, opbouwen etc. en dat kostte me dan bijna 1000 euromikemix schreef:Was de kwaliteit dan zo bagger?

Kortom, voor dat soort bedragen richt ik liever zelf een fotohoek in, heb ik gelijk een goede reden om weer eens wat leuk speelgoed aan te schaffen. Bovendien ben ik dan niet afhankelijk van de beschikbaar van de fotograaf.
Laatst gewijzigd door Sietse Vliegen op za nov 01 2008 11:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de tip van die DVD's (jij ook, Marco!) dat komt zeker goed van pas. Maar die site is echt goed. Wat een lekkere setjesRiemke schreef:Je kunt in principe met een eenvoudige studioset werken. Achtergrondsetje, neutraal doek, niet te donker. Evt. witte achtergrond, als je die niet belicht is die grijs![]()

Laatst gewijzigd door Sietse Vliegen op zo nov 02 2008 7:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Tja, met zulk soort bedragen voor vier foto's begrijp ik heel goed dat je die man jou geen boterhammen meer laat ontnemen, wat een geld.
En ergste is dat je er dan nog niet tevreden over bent ook.
Je hebt groot gelijk om het zelf te doen dan, zou ik ook doen.
Laat je niet uit het veld slaan door uitspraken dat een amateur een slechte, ondoordachte keuze zou zijn want als ik hier op het forum soms zie wat amateurs creëren, daar kunnen vakfotografen vaak een puntje aan zuigen (zal wel weer tegen het zere been zijn)
Veel succes, gaat je lukken.
Groeten, Gino

En ergste is dat je er dan nog niet tevreden over bent ook.
Je hebt groot gelijk om het zelf te doen dan, zou ik ook doen.
Laat je niet uit het veld slaan door uitspraken dat een amateur een slechte, ondoordachte keuze zou zijn want als ik hier op het forum soms zie wat amateurs creëren, daar kunnen vakfotografen vaak een puntje aan zuigen (zal wel weer tegen het zere been zijn)
Veel succes, gaat je lukken.
Groeten, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- Léon Obers
- Forumlid
Het zijn in dit geval dan inderdaad wel erg hoge bedragen ja, zitten er ook grote afdrukken bij e.d. ?
Maar op zichzelf heb je als opdrachtgever dat ook gedeeltelijk zelf in de hand als je iemand laat opdraven en een complete studioset laat opbouwen voor 4 portretjes. Ik weet niet waar die fotograaf vandaan moet komen, maar je bent zo wat tijd kwijt. Tel de uren dan op met met zijn uurtarief om een globale indicatie te hebben waar je op uit zult komen. Komt die fotograaf in zijn berekening veel hoger uit kun je de man ook aanspreken hoe hij aan dat bedrag komt.
Maar op zichzelf heb je als opdrachtgever dat ook gedeeltelijk zelf in de hand als je iemand laat opdraven en een complete studioset laat opbouwen voor 4 portretjes. Ik weet niet waar die fotograaf vandaan moet komen, maar je bent zo wat tijd kwijt. Tel de uren dan op met met zijn uurtarief om een globale indicatie te hebben waar je op uit zult komen. Komt die fotograaf in zijn berekening veel hoger uit kun je de man ook aanspreken hoe hij aan dat bedrag komt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Sinds begin dit jaar heb ik een batch met mijn foto erop.
Oké hij is niet perfect. Hij wordt genomen d.m.v. een webcam.
Makkelijk en goedkoop.
Oké de kwaliteit is niet goed.
Maar wel goedkoop.
Grt,
Aart
Oké hij is niet perfect. Hij wordt genomen d.m.v. een webcam.
Makkelijk en goedkoop.
Oké de kwaliteit is niet goed.
Maar wel goedkoop.
Grt,
Aart