macrofotografie groter dan 1:1
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
macrofotografie groter dan 1:1
Al een poosje houd ik me bezig met marcofotografie met m'n 105mm objectief.
Graag zou ik groter gaan dan 1:1 doormiddel van tussenringen.
Wie heeft er ervaring met deze ringen?
Wat kun je zeggen over lichtmeting etc.?
Het technische verhaal snap ik al wel, het gaat me meer over de ervaringen van jullie (eventueel met voorbeeld).
Alvast bedankt.
gr. Melliw
Graag zou ik groter gaan dan 1:1 doormiddel van tussenringen.
Wie heeft er ervaring met deze ringen?
Wat kun je zeggen over lichtmeting etc.?
Het technische verhaal snap ik al wel, het gaat me meer over de ervaringen van jullie (eventueel met voorbeeld).
Alvast bedankt.
gr. Melliw
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: macrofotografie groter dan 1:1
Bij 1:1 of nog groter werk je allen in M(anueel). Maak gebruik van de lichtmeting van je D70. Let op de grafiek op je monitor. Zorg dat die een beetje in het midden uit komt.
Wil je het proberen, zet een WC rol even tussen camera en objectief. Dan zie je het bereik.
http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf
Wil je het proberen, zet een WC rol even tussen camera en objectief. Dan zie je het bereik.
Met tussenringen(of voorzetlenzen) is het beslist niet noodzakelijk volledig in M te werken.
Als je meerdere tussenringen gebruikt is het aan te raden de AF op handmatig te zetten om de AF motor te ontlasten, dit hoeft niet met objectieven met een interne scherpstelmotor.
Je verliest vrij veel licht, en dat is iets wat je snel tekort komt met macro fotografie.
Ik heb mijn tussenringen verkocht aangezien ik ze te weinig meerwaarde vond hebben. wel heb ik nog een raynox voorzetlens die me erg goed bevalt.
Als je meerdere tussenringen gebruikt is het aan te raden de AF op handmatig te zetten om de AF motor te ontlasten, dit hoeft niet met objectieven met een interne scherpstelmotor.
Je verliest vrij veel licht, en dat is iets wat je snel tekort komt met macro fotografie.
Ik heb mijn tussenringen verkocht aangezien ik ze te weinig meerwaarde vond hebben. wel heb ik nog een raynox voorzetlens die me erg goed bevalt.
Ik lees ook wel eens dat je een objectief omgedraaid voor de 105VR kunt houden en zo een grotere vergroting krijgt (en gratis nog wat extra vignettering).
Welk objectief komt hiervoor in aanmerking ?
Ieder objectief met een korter brandpuntsafstand,Marco_ schreef:Ik lees ook wel eens dat je een objectief omgedraaid voor de 105VR kunt houden en zo een grotere vergroting krijgt (en gratis nog wat extra vignettering).
Hoe korter het tweede objectief, hoe meer vergroting je bereikt ?
Daar durf ik je geen antwoord op te geven, ik heb slechts met 1 voorzetobjectief gewerktMarco_ schreef:Hoe korter het tweede objectief, hoe meer vergroting je bereikt ?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er zijn veel mogelijkheden om meer dan 1:1 te halen. Stacked lenses is één van de mogelijkheden.
De TS echter schreef: Het technische verhaal snap ik al wel
Anders had ik hem wel verwezen naar m'n leesvoer:
De TS echter schreef: Het technische verhaal snap ik al wel
Anders had ik hem wel verwezen naar m'n leesvoer:
Ikzelf maak gebruik van een 35 en een 50 mm analoog omgekeerd voor mn kitlens 70-300 in combinatie met een ringflitser.
Uiteraard gaat nu alles handmatig en je hebt een erg geringe afstand tot je object.
Google ook eens naar Raynox, waar ik zelf ook gebruik van maak.
Voor weinig erg mooie opname,s en ik denk wel tot 4:1
hgr LJ
Uiteraard gaat nu alles handmatig en je hebt een erg geringe afstand tot je object.
Google ook eens naar Raynox, waar ik zelf ook gebruik van maak.
Voor weinig erg mooie opname,s en ik denk wel tot 4:1

hgr LJ
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Even een oud draadje opvissen.
Een poos geleden heb ik een setje tussenringen gekocht. I.c.m. de 105mm VR wordt het een lekker lang setje. De maximale vergroting ligt dan rond de 2:1. Bij het werken op 2:1 kan de zonnekap er niet meer op. Het scherpstelgebied licht dan namelijk 'in' de zonnekap. De afstand tot de frontlens is nog geen 50mm.
Straks zal ik even wat foto's plaatsen met en van deze combinatie, ik kan er nu niet bij.
Groeten van Willem
Een poos geleden heb ik een setje tussenringen gekocht. I.c.m. de 105mm VR wordt het een lekker lang setje. De maximale vergroting ligt dan rond de 2:1. Bij het werken op 2:1 kan de zonnekap er niet meer op. Het scherpstelgebied licht dan namelijk 'in' de zonnekap. De afstand tot de frontlens is nog geen 50mm.
Straks zal ik even wat foto's plaatsen met en van deze combinatie, ik kan er nu niet bij.
Groeten van Willem
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Lijkt me niet een werkbare werkafstand; je krijgt al problemen met je eigen schaduwen!
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Licht eraan wat je wilt vastleggen. Eventueel gebruik je een flitser, reflexischerm o.i.d.
Met statische onderwerpen werkt dit wel maar met insecten enz. is deze combinatie niet de gebruiken.
Scherpstellen kost er veel moeite en komt echt super exact.
Groeten van Willem
Met statische onderwerpen werkt dit wel maar met insecten enz. is deze combinatie niet de gebruiken.
Scherpstellen kost er veel moeite en komt echt super exact.
Groeten van Willem
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Als je minder dan 5 cm tussen de voorkant van je objectief en het onderwerp hebt, dan lijkt flitsen me nauwelijks mogelijk. 

- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Off-camera bedoel ik dan...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dan kom al het licht van opzij. Dat werkt ook niet altijd (understatement) optimaal...Melliw schreef:Off-camera bedoel ik dan...