Wie kan mij van advies dienen???

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
bogersenco.

Wie kan mij van advies dienen???

Bericht door bogersenco. » di nov 04 2008 10:19 am

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen zondag ben ik lid van de Nikon Club Nederland. Omdat er meer te doen is met fotografie en ik mij hier graag in wil verdiepen en ook omdat ik advies nodig heb. Ik ben op zoek naar een digitale spiegelreflex camera, uiteraard van Nikon. In het verleden heb ik tot grote voldoening gefotografeerd met een F501 en later met een F80, beide analoog. Nu zijn er diverse modellen op de markt, met zo veel nieuwe snufjes, dat ik even door de bomen het bos niet meer zie. De F80 heb ik nog, met een AF Zoom Nikkor 28-80 f/3.5-5.6D lens. Dus de lens zou ik theoretisch bij een digitale body kunnen gebruiken, toch?

Over een budget wil ik het niet hebben, maar wel ben ik zeer geinteresseerd in jullie advies en gebruikerservaring als Nikon gebruikers.

Ik fotografeer vnl landschappen, kinderen en reportage's. Ik wil een body, waar wel een ingebouwde flitser op zit, maar die ook uit gezet kan worden.
Hoe hoger de pixels, hoe beter??? Volgens mij zijn de meningen hierover verdeeld, heb ik al gelezen. Wat is het laatste nieuwe model van Nikon en dit het ultieme fototoestel?

En wat voor lens is het best, ik heb gelezen over ED, VR en of er een S in staat, heeft dit te maken met de zoom functie van de body?

Heel veel vragen, shoot!!!

Grts. Tabitha

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Wie kan mij van advies dienen???

Bericht door GuyVerschuere » di nov 04 2008 10:39 am

bogersenco. schreef: Over een budget wil ik het niet hebben...... het ultieme fototoestel?
Zonder budget is dat moeilijk in te schatten. Uiteraard is de D3 de beste, maar ook de duurste...
ALLE Nikon's DSLR zijn prima toestellen...

De keuze hangt vooral af van het budget.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » di nov 04 2008 10:43 am

pfoe........een berg vragen waar net zo veel antwoorden op te geven zijn.

Maar alles komt op budget aan........... Wil je de top ???

Nikon D3 met AFS 14-24mm en 24-70 en 70-200. Kost een berg maar dan heb je goed spul.
Body met ingebouwde flitser ???? D300 of D700. Weer een vraag...... FX of DX..... :mrgreen:

Denk dat je maar eens naar een goede fotozaak moet....... even lekker vast houden en voelen of de camera je "ligt".
Gevoelsmatig raad ik je een D300 aan met de AFS 17-55mm f/2.8. Deze is heel geschikt voor het geen wat je wil.

Veel succes met je zoektocht....... :mrgreen:

Gr Mike

Ps......in diverse folders van Nikon lenzen staan al de afkortingen uitgelegd zoals VR en ED en NANO.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di nov 04 2008 10:48 am

Een heleboel vragen, zal proberen een kort antwoord te geven.

Nieuwste toestel: D90, voor de gevorderde amateur, DX formaat.
ED is het glas, maar vooral de kwaliteit.
VR is Vibratie Reductie, jouw bewegingen worden in de lens gecorrigeerd.
S betekent dat de scherpstelmotor in de lens zit.

Ben je overigens lid van de NCN of ben je forumlid?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

bogersenco.

Bericht door bogersenco. » di nov 04 2008 10:54 am

Hai,

Ik heb net even op de site van Kamera-Express gekeken.
Mijn budget neigt naar de D70-D80-D90 range. Met een goede lens uiteraard.

Ik ben nu alleen forum lid, geloof ik. Voor NcN lid moet ik me nog ergens anders aanmelden? En welke voordelen of privileges heb ik dan?

Grts. Tabitha

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di nov 04 2008 10:57 am

Je krijgt viermaal per jaar het prachtige clubblad, je kunt naar door de NCN georganiseerde bijeenkomsten, binnenkort bijv. cursus Capture NX en workshop colormanagement, en je kunt spullen te koop aanbieden op dit forum.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di nov 04 2008 11:02 am

Ik zie hier veel te vaak dat als er iemand om advies vraagt gelijk een camera aanbevolen krijgt die voor de top bedoeld is en bovendien heel erg duur is.

Wat is er mis met een D90 of een D60? Ik weet niet waar jullie uit opmaken dat de TS een vergevorderde fotograaf is? Ik lees een heel hoop vragen en associeer dit met een beginner in de digitale fotografie.

Ik zou kijken voor een instapmodel D60 of de iets uitgebreidere D90. Het verschil tussen deze 2 is dat de D60 geen AF-motor heeft en dus alleen objectieven kan gebruiken met de door jou genoemde S in de naam (AF-S staat voor Autofocus met SilentWave motor) hier zit de autofocus motor in het objectief. Je kan natuurlijk ook objectieven gebruiken zonder die S, maar dan moet je handmatig scherpstellen op een D60. Modellen hoger en duurder dan de D60 beschikken wel over een autofocus motor en hier kunnen dus nagenoeg alle objectieven op gebruikt worden.

ED staat voor Extra Low Dispersion dit zorgt voor een zo laag mogelijke kans op chromatische abberatie (paarse randjes bij onderwerpen met een groot contrast verschil).
VR staat voor vibratie reductie, dit is een beeld stabilisator en kan kleine schokjes van het bewegen van je hand opvangen waardoor je 1 tot 2 stops langer kan belichten.

Hoe meer pixels hoe beter is niet altijd het geval. De kwaliteit van het objectief bepaalt ca. 80% de scherpte en kwaliteit van je digitalebeeld.

Kortom ik zou voor een D90 gaan met bijv. een tamron 17-50 mm f/2,8 zo heb je een relatief goedkoop objectief met een groot diafragma met toch enigzins kwaliteit. Als je echt voor kwaliteit gaat zal je toch meer in je buidel moeten tasten en een professioneel objectief moeten aanschaffen, zoals een AF-S 17-55 mm f/2,8 of een 14-24 mm f/2,8 of een 24-70 mm f/2,8

Als je huidige objectief wilt gebruiken op je digitale body houdt er dan rekening mee dat een digitale body (behalve de D700 en D3) een kleinere sensor heeft (APS) dan je analoge filmpjes. De negatieven zijn 36x24 mm groot en de sensor in een digitale body (behalve de D700 en D3) is 15,8x23,6 mm. De sensor is dus 1,5 keer kleiner, dit heet de cropfactor. Je objectief 28-80 mm zal zich op een D90 dus gedragen als een 42-120 mm objectief en mis je dus het groothoek gedeelte.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

florist

Bericht door florist » di nov 04 2008 11:03 am

Beste Tabitha,
je budget in aanmerking genomen zou ik kiezen voor een d80 of d90, eventueel in combinatie met een tamron 17-55 2.8
De tamron is goed te gebruiken voor landschapsfotografie, en is ook behoorlijk lichtsterk zodat je binnenshuis ook aardig mee uit de voeten kan.

De intene flitser van een slr kan altijd uitgezet worden, dus maak je daar geen zorgen over.

Je oude objectief kan je blijven gebruiken, maar als je eenmaal de 17-55 geprobeerd heb zal je denk ik snel afscheid van je oude objectief nemen!

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » di nov 04 2008 11:07 am

Ha die Tabitha,

Als je budget neigt naar de D70-D80-D90 range, ga dan voor de D90. Nieuwste technologie, betere foto's bij hoge iso-waarden etc.
Hangt van je verdere budget af welke goede lens je je nog kan permiteren.
Mijn advies: neem lichtsterke lenzen van Nikon of b.v. Tamron met een niet te groot zoom bereik.
Gezien je interesses (landschappen, kinderen en reportages) heb je niet echt behoefte aan telelenzen.
Ga daarom voor iets in de orde van 17-55 en 50-150.

Peter

bogersenco.

Bericht door bogersenco. » di nov 04 2008 11:09 am

Kijk, daar kan ik wat mee, M. Oorthuis! Dank je wel.

Je hebt gelijk, ik ben een nieuwkomer op het gebied van de digitale spiegelreflex fotografie.
Er zijn zoveel veranderingen geweest sinds ik mijn laatste spiegelreflex kocht.

En die fotozaken van tegenwoordig, ik heb er niet zoveel mee op. Mijn ervaring is dat er mensen staan die zelf geen affiniteit met fotografie hebben en er derhalve bijzonder weinig vanaf weten. Ik voel me vaak niet serieus genomen. Daarom probeer ik het op dit forum te vinden; advies.

Bedankt, ik laat het even bezinken.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di nov 04 2008 11:12 am

bogersenco. schreef:Kijk, daar kan ik wat mee, M. Oorthuis! Dank je wel.
...
En die fotozaken van tegenwoordig, ik heb er niet zoveel mee op. Mijn ervaring is dat er mensen staan die zelf geen affiniteit met fotografie hebben en er derhalve bijzonder weinig vanaf weten. Ik voel me vaak niet serieus genomen. Daarom probeer ik het op dit forum te vinden; advies....
Graag gedaan, als je van plan bent om naar Kamera-Express te gaan heb je daar wel te maken met mensen die verstand hebben van fotografie.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di nov 04 2008 11:14 am

Ik sluit me bij de goede adviezen van M. Oorthuis en Florist aan.
Voor het grootste deel van de hobbyfotografen is dit meer dan goed genoeg.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 04 2008 11:28 am

Kort maar krachtig: D90, Tokina 12-24 f/4 (landschappen!), Tamron 17-50 f/2.8. Later eventueel wat "langers" erbij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » di nov 04 2008 11:45 am

Kortom ik zou voor een D90 gaan met bijv. een tamron 17-50 mm f/2,8 zo heb je een relatief goedkoop objectief met een groot diafragma met toch enigzins kwaliteit. Als je echt voor kwaliteit gaat zal je toch meer in je buidel moeten tasten en een professioneel objectief moeten aanschaffen, zoals een AF-S 17-55 mm f/2,8 of een 14-24 mm f/2,8 of een 24-70 mm f/2,8
En dat raad ik dus niet aan.
Oke.......D90 maar koop dan gelijk de 17-55 MM f/2.8. Dan kost het 1 keer geld en je bent klaar.
Iedereen wil eerst zo goedkoop mogelijk maar naar verloop van tijd wil je kwaliteit en heeft het achteraf twee keer geld gekost.

14-24 en 24-70 links laten liggen.......dit zijn lenzen voor het FX formaat. Beetje zonde om die op een DX te plaatsen. Kwaliteit is super maar dit zijn objectieven die over the top zijn voor je D90. Of je moet later een D700 willen kopen.... :mrgreen: . Maar dan kun je dat beter gelijk doen.

Maar laten we er hier geen discussie van gaan maken...........uit al de andere reacties blijkt dus dat een D90 wel wat is voor je.

Hoop dat je er wat mee kunt..........

Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di nov 04 2008 11:58 am

Hier is veel over te zeggen, is ook al gedaan.

Wat ik nog mis is dat de D80/D90 het digitale equivalent van de F80 is. De camera die je nu hebt dus.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”