Zakelijke portretfoto's, eigen studio inrichten?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Zakelijke portretfoto's, eigen studio inrichten?

Bericht door Léon Obers » zo nov 02 2008 12:15 pm

Tja, er zijn gewoon uitersten. Daartussen is alles mogelijk.
Het gaat een bedrijf niet altijd om het goedkoopste als de kwaliteit daarmee flut is.
Als een bedrijf een bepaalde kwaliteit en imago wil uitstralen, gaat dat door tot in de kleinste details zoals een bedrijf zich naar buiten toe presenteert. Briefpapier, huisstijl, aankleding gebouw, fabriek, nette schone goed onderhouden toiletten.
Ook de kwaliteit van een fotootje op een badge.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » zo nov 02 2008 10:49 pm

Léon Obers schreef:Het zijn in dit geval dan inderdaad wel erg hoge bedragen ja, zitten er ook grote afdrukken bij e.d. ?

Maar op zichzelf heb je als opdrachtgever dat ook gedeeltelijk zelf in de hand als je iemand laat opdraven en een complete studioset laat opbouwen voor 4 portretjes. Ik weet niet waar die fotograaf vandaan moet komen, maar je bent zo wat tijd kwijt. Tel de uren dan op met met zijn uurtarief om een globale indicatie te hebben waar je op uit zult komen. Komt die fotograaf in zijn berekening veel hoger uit kun je de man ook aanspreken hoe hij aan dat bedrag komt.
Het gaat erom dat er elke maand van alle nieuwe collega's kwalitatief goede portretfoto's gemaakt worden. Als dat er maar 4 zijn kan ik ze niet vragen een maandje te wachten. Alle foto's worden digitaal aangeleverd, helemaal geen (grote) afdrukken dus. We gebruiken de foto's voor de website, drukwerk, etc. Voor badges zou lagere kwaliteit niet zo'n probleem zijn, maar dit bepaalt ons gezicht naar buiten toe. Mag best wat kosten maar het probleem zit hem in die hoge voorrij- en opbouwkosten, elke maand weer. Daar ben ik vanaf als ik zelf een simpele studio inricht.

Wat dat betreft denk ik inderdaad in de richting van de oplossing zoals jij hierboven schetste. Een donkere (donkergrijs, niet effen) achtergrond vind ik ook het mooist. Weet nog niet wat ik precies met de belichting zal doen maar ik zal zeker eens testen of die 85mm te lang is.

PS: Als ik bijvoorbeeld een mooie reportage wil laten maken van een evenement huur ik daar echt wel een professionele fotograaf voor in.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 04 2008 11:16 am

Sietse Vliegen schreef: Het gaat erom dat er elke maand van alle nieuwe collega's kwalitatief goede portretfoto's gemaakt worden. Als dat er maar 4 zijn kan ik ze niet vragen een maandje te wachten.....
.....maar dit bepaalt ons gezicht naar buiten toe. Mag best wat kosten maar het probleem zit hem in die hoge voorrij- en opbouwkosten, elke maand weer. Daar ben ik vanaf als ik zelf een simpele studio inricht.
Ja, kan ik me goed voorstellen, is altijd een overweging om dat op deze wijze te doen.
Heb jaren terug wel eens freelance bij een schoolfotografiebedrijf gewerkt wat ook foto's maakt ten behoeve van badges e.d. voor bedrijven (het complete personeelsbestand van KPN en externe bedrijven die voor KPN werken, personeel van alle belastingkantoren e.d.). Die hadden ingerichte studiobusjes. Geen opbouwkosten, alleen voorrijden, foto's maken en door naar de volgende locatie.

Overigens fotolampen hoeven tegenwoordig niet eens duur meer te zijn als je kijkt naar Chinese merken als "Linkstar" en "Jinbei". De laatste Photokina werd je overspoeld met vele en gene merk uit China.
http://www.fotosg.nl/
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... m_kit.html

In het gebouw waar ik mijn atelier heb heeft ook iemand Linkstar. Het is nog stevig spul en netjes afgewerkt ook nog.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”