Druppel als een spiegel

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marco_

Druppel als een spiegel

Bericht door Marco_ » wo nov 05 2008 12:06 am

Ik was vanavond met de 105VR aan het stoeien met waterdruppels.
Ik zou graag de druppel echt glashelder krijgen zodat je de weerspiegeling in de druppel kunt zien.
Hoe krijg ik dat voor elkaar ? Lukt dat met een snellere sluitertijd ?
Heeft er iemand misschien een voorbeeld foto van wat er haalbaar is ?

Resize naar 1024
Afbeelding

1024 crop van het origineel
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Druppel als een spiegel

Bericht door Léon Obers » wo nov 05 2008 12:40 am

Donkere ruimte, dan een externe flitser kiezen als enige lichtbron voor de opname met een eigen foto-celletje in de flitser.
Niet een dedicated instelling gebruiken met lichtmeting via de camera, want dan worden er eerst voorflitsjes gegeven, dan duurt het allemaal te lang, en zijn druppels al gevallen voordat een echte flits plaatsvindt.

Kies een vrij grote diafragma-opening zodat de flitstijd korter wordt in zijn automatische lichtmeetfunctie via dat fotocelletje.
Flitsers hebben de mogelijkheid een flitstijd te genereren tussen pakweg 1/1000 sec en een 1/40.000 sec.
Je moet dus uitkomen aan een zo kort mogelijke flitstijd, heb je "bevroren" druppels.

Andere mogelijkheid is de flitser handmatig in vermogen in te stellen. Bijv. de Nikon SB-800 flitser heeft bij een ingesteld vermogen van M 1/128 een flitstijd van 1/41600 sec. volgens de gebruiksaanwijzing blz. 122

1/1050 sec. bij M1/1 (volledige) ontlading
1/1100 sec. bij M1/2 ontlading
1/2700 sec. bij M1/4 ontlading
1/5900 sec. bij M1/8 ontlading
1/10900 sec. bij M1/16 ontlading
1/17800 sec. bij M1/32 ontlading
1/32300 sec. bij M1/64 ontlading
1/41600 sec. bij M1/128 ontlading

De ingestelde sluitertijd van de camera altijd gelijk aan of langer dan de minimale synchronisatietijd.

Succes.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 05 2008 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marco_

Bericht door Marco_ » wo nov 05 2008 7:24 am

Dank je ! Laat je de flitser dan bouncen of juist niet ?
Ik wil het liefst het flitslicht niet terug zien in de druppel natuurlijk.

Ik heb deze met f:4,5 gemaakt. Zou je een nog grotere opening kiezen of wordt de scherptediepte dan te klein ?

Ko

Bericht door Ko » wo nov 05 2008 9:24 am

Marco_ schreef: Zou je een nog grotere opening kiezen of wordt de scherptediepte dan te klein ?
Probeer het uit zou ik zeggen.

Marco_

Bericht door Marco_ » wo nov 05 2008 12:04 pm

Tja, dat antwoord kun je eigenlijk wel op iedere vraag geven, maar de kracht van een forum is nou juist dat je deelt wat je weet en vraagt wat je nog niet weet....

Ko

Bericht door Ko » wo nov 05 2008 12:33 pm

Marco_ schreef:Tja, dat antwoord kun je eigenlijk wel op iedere vraag geven, maar de kracht van een forum is nou juist dat je deelt wat je weet en vraagt wat je nog niet weet....
Klopt zeker, maar dit vind ik persoonlijk echt van die gevalletjes wat je mooi zelf uit kunt proberen. Je schiet 2 foto's met 2 verschillende diafragma's en je weet het.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 05 2008 12:34 pm

Marco_ schreef:Tja, dat antwoord kun je eigenlijk wel op iedere vraag geven, maar de kracht van een forum is nou juist dat je deelt wat je weet en vraagt wat je nog niet weet....
Jawel, maar het hoeft toch niet allemaal tot ongeveer aan het explicite eindresultaat toe met de paplepel ingegeven te worden lijkt me. Juist als aan de vraag reeds te zien is dat de TS kennelijk al heel goed weet in welke richting hij het resultaat kan verwachten en reeds heeft beredeneerd hoe te werk te gaan met diafragma en bounce.
Het kost 2 seconden tijd om een dergelijk test te doen als je ermee bezig bent. Minder tijd dan een antwoord hier schrijven. Degene moet toch al testen hoe het een en ander eruit komt te zien of de belichting juist is.
Dus maak 2-3 opnamen extra en je hebt het.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marco_

Bericht door Marco_ » wo nov 05 2008 1:02 pm

Het kost mij wat meer moeite om een druppel te vangen in de lens, vandaar dat ik het liever vraag.

BlaBla

Bericht door BlaBla » wo nov 05 2008 1:18 pm

Marco_ schreef:Ik zou graag de druppel echt glashelder krijgen zodat je de weerspiegeling in de druppel kunt zien.
Als ik het goed begrijp wil je de weerspiegeling van de omgeving scherp hebben in de druppel.

Ik denk dat dan een stukje natuurkunde hier een grote rol in gaat spelen: de druppel zit op een centimeter of 30 (?) voor de lens, de weerspiegeling van de omgeving zit op veel groter afstand, misschien wel in de ordegrootte van meters.
De contour van de druppel en de weerspiegeling ga je dus volgens mij nooit tegelijk scherp krijgen. Je zult moeten kiezen.

Verder is het natuurlijk zo dat niet het gehele oppervlak van de druppel als een spiegel werkt (brekingsindex en grenshoeken en dat soort gedoe) zodat het stukje druppel waar je min of meer loodrecht op kijkt zich als een lens gedraagt waar je doorheen kijkt terwijl de weggebogen vlakken zich wel meer als een spiegel gedragen.

(Misschien geeft stroboscopisch flitsen bij druppels ook een leuk effect ??)

PS: Sjeetje, mijn eerste post na mijn introductie-post en ik begin meteen over natuurkunde in plaats van fotograferen ;-)

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo nov 05 2008 1:21 pm

BlaBla schreef:PS: Sjeetje, mijn eerste post na mijn introductie-post en ik begin meteen over natuurkunde in plaats van fotograferen ;-)
Dat heeft veel met elkaar te maken.

Marco_

Bericht door Marco_ » wo nov 05 2008 1:38 pm

Wel een waardevolle post in elk geval. Dank je wel.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » wo nov 05 2008 1:48 pm

[quote="BlaBla]
PS: Sjeetje, mijn eerste post na mijn introductie-post en ik begin meteen over natuurkunde in plaats van fotograferen ;-)[/quote]

Een goed reden om je ook even voor te stellen in het daarvoor behorende topic? :)

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

BlaBla

Bericht door BlaBla » wo nov 05 2008 2:01 pm

Maud,

Zoals ik schreef, "mijn eerste post NA mijn introductie-post": mijn intro is dus te vinden in het desbetreffende forum-topic...

Linkje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16&t=13579

Maar we dwalen af en dat vinden de admins vast niet goed ;-)

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » wo nov 05 2008 2:05 pm

BlaBla schreef:Maud,

Zoals ik schreef, "mijn eerste post NA mijn introductie-post": mijn intro is dus te vinden in het desbetreffende forum-topic...

Linkje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16&t=13579

Maar we dwalen af en dat vinden de admins vast niet goed ;-)
dan heb ik die gemist, sorry

Weer on-topic :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Marco_

Bericht door Marco_ » wo nov 05 2008 6:22 pm

Na veel proberen is dit het huidige beste resultaat... ik heb voor het gemak de "druppel aan de kraan" gepakt ipv de vallende druppel. Gewoonweg omdat je dan vaker "raak" schiet.

Afbeelding

p.s. Het lukt me niet om sneller te schieten dan 1/200e als de flitser meedoet, en in de handleiding kan ik ook geen manier vinden om dit te omzeilen. Iemand een idee ?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”