RoelfM schreef:ALE, nog een vraagje. Waarom center-metering geen omni bounce, omni-bounce lijkt me altijd beter omdat dat het licht meer verspreid.
De manier die ik hier beschreven heb zal zoveel mogelijk het omgevingslicht (sfeerlicht) in je foto opnemen. Om niet al te technische te worden over alle aspecten van lichtmeting tracht ik het zo
simplistisch mogelijk uit te leggen. Ik realiseer me terdege dat ik hier sommige mensen mee uit hun tent lok wat niet de bedoeling is, zeer zeker niet gezien de vraag van de Nicole als TS.
Matrix meting verdeelt je zoeker in 4 gelijke kwadranten die ieder beoordeelt zullen worden en de uitslag daarvan kun je denk ik al raden. De camera probeert een zo goed mogelijke evenwichtige belichting te realiseren voor de foto, niet te licht en niet te donker.
Nu stel je voor dat je 's avonds thuis gaat fotograferen met de schemerlampen aan, kaarslicht brand hier en daar, etc. Nu wil je die scène vastleggen. Omgevingslicht is gedimd en je onderwerp maakt daar deel vanuit. Met matrix meting zal je camera proberen een zo evenwichtig mogelijke belichting te realiseren. Gevolg, je onderwerp is goed belicht maar je bent ook meteen je sfeerlicht kwijt. Je kan niet eens meer zien of de kaarsen branden of niet.
Nu passen we spot-meting toe. Je onderwerp wordt perfect belicht maar de rest van de omgeving is veel te donker. Er wordt per slot van rekening alleen maar op het onderwerp gemeten.
Onze redder in nood, centrum gericht meten. Nu wordt als het ware het licht gemeten over de middelste band van je zoeker
(oef, wel een hele grove uitleg). Je onderwerp wordt in balans belicht met de omgeving. Dat kan iets te donker of te licht zijn, vandaar dat je dit gaat compenseren met de EV-waarden van je flitser. Maak vooraf een paar test opnames en je bent voor de hele avond klaar. In mijn huis bijvoorbeeld weet ik exact hoe mijn flitser (EV-waarden) moet worden ingesteld i.c.m. ISO, sluitersnelheid en diafragma. Die verlichting is daar vrij constant. Kom ik ergens anders, maak ik een paar proefopnames vooraf, beoordeel deze a.d.h.v. mijn histogrammen en... hoef daarna bijna niets meer bij te stellen. Voordeel, constante kwaliteit van belichting, kleur, contrast etc.
Ter illustratie mijn dochters. Foto's genomen op twee verschillende tijdstippen:
ISO1000, f/4, S 1/40", centrum gericht
ISO1000, f/4, S 1/40", centrum gericht
Een Omnibounce houdt licht tegen (absorbeert) en dat moeten we hier nu net niet hebben. Omdat we het licht reeds via de muur achter of naast ons verspreiden zodat het flitslicht zich mooi vermengd met het aanwezige licht heb je regelmatig heel wat power nodig. En die willen we voor de 100% benutten en niet door een stukje plastic teniet laten doen.
Een Omnibounce gebruik ik enkel en alleen in geval van een invulflits buiten en op een SB400. Dan wil ik licht zachter maken omdat ik
recht vooruit flits. Voor al het overige werk kan je dit melkkapje het beste in je tas laten zitten, voegt niets toe.
Hope this helps,
ALE