Laat ik beginnen om te zeggen dat dit geen openbare bekentenis is
Mijn sig. laat tenslotte niets aan duidelijk te wensen over. En nee........, please geen discussie over wat is beter..........
Digitaal is een vaststaand feit dat allereerst gezien moet worden als de redding van de fotografie in zijn algemeenheid. Er is nog nooit zoveel gefotografeerd, door zoveel mensen sinds de introductie van de digitale camera's. Hulde daarvoor. De stijle leercurve, het gebruiksgemak, correcties achteraf en bovenal het directe resultaat en indirekt ook de gebruiks kosten zijn natuurlijk grote pluspunten. maar..........., de digitale revolutie ligt ook in het verlengde van een maatschappelijk fenomeen, wat misschien niet zo te waarderen is. En wel: TIJD. Of beter gezegd, het gebrek eraan. Men wil tegenwoordig snel resultaat, direkte bevrediging, ga zo maar door.Ik vraag me oprecht af welke leervorm de beste is.Enerzijds de stijle curve van digitaal, instant feedback , direct corrigeren etc....Of de harde ouderwetse manier door na 3 dagen op de lichtbak te constateren dat dat je beter een stapje opzij had kunnen doen om te voorkomen dat er een tak uit het hoofd van je geliefde groeit. In photoshop makkelijk te corrigeren toch? Komt gebruiksgemak dan niet heel dicht in de buurt van gemakzucht? Velen weten het wel, maar gaan er berustend in mee. Ik betrap mij erzelf af en toe ook wel eens op. Maar als perfectie niet te bereiken is, slechts het streven ernaar, dan is de voldoening zo groot als er niets, maar dan ook niets op die dia aan te merken is. Perfectie vanaf het moment van opname en dan........klaar. Gevolgd door die altijd aanwezige twijfel, van heb ik iets gemist, had ik niet toch beter....Met lood in de benen naar dat vaklab om de confrontatie met jezelf aan te gaan.De glimlach op je gezicht als je die dia op de lichtbak legd en ziet dat het goed is..........Het zal misschien met mijn leeftijd te maken hebben.Maar niets overtreft dat gevoel van voldoening.
En voor de digitale borelingen onder ons:
De Bronica in mijn sig is een 6 x 6 cm Middenformaat film camera.
Mvrgr,
Martin