waarom ISO op DSLR's niet lager dan 100?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: waarom ISO op DSLR's niet lager dan 100?

Bericht door Léon Obers » di okt 28 2008 1:44 am

Ik kan me het creatieve gebruik binnen de fotografie helemaal voorstellen hoor.
Ander bekend voorbeeld is een snel stromend riviertje met wat watervalletjes erin die je in die "magische" beweging (dus vrij langzame sluitertijd) wilt vastleggen, zonder dat je de scherptediepte zo nodig heel groot wilt hebben met de onder normale lichtomstandigheden corresponderende kleine diafragma-opening die hoort bij een lange sluitertijd.

En inderdaad heeft een neutraal grijsfilter het effect "alsof" er minder gevoeligheid zou zijn. Het houdt licht tegen.
Met een neutraal grijsfilter met densiteit van 0,9 worden 3 stops licht tegengehouden.
Heeft inderdaad hetzelfde effect als ISO 200 die wordt teruggebracht naar ISO 25
http://www.leefilters.com/camera/produc ... 82596713F/
http://www.schneideroptics.com/Ecommerc ... 7&IID=3333
Door filters te combineren (2 boven elkaar) kun je nog verder terug.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo nov 09 2008 1:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rogier

Bericht door Rogier » di okt 28 2008 9:45 am

Een grijsfilter heeft alleen als nadeel dat je zoeker ook een stuk donkerder wordt. Ik zou me voor kunnen stellen dat dat ook invloed heeft op de prestaties van de AF.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 28 2008 7:56 pm

Die invloed op de AF is er inderdaad onder omstandigheden als er weinig licht zou zijn. Bij gebruik van een 3 stops grijsfilter verlies je 3EV op de gevoeligheid van het autofocus systeem. Dus op de grenswaarden bij erg weinig licht gaat dat meespelen.
Maar juist bij slechte lichtomstandigheden is de behoefte om een grijsfilter te gebruiken er nauwelijks of helemaal niet. Sluitertijd is dan reeds voldoende lang bij gebruik van de laagste ISO-waarde. Je gebruikt een grijsfilter met name bij veel licht. Dan speelt het tekort van 3EV niet zodanig mee dat je daar met de autofocus problemen mee zou krijgen.

Idem voor wat betreft het donkerder worden van je zoeker.
Het verschil in helderheid zou vergelijkbaar kunnen zijn zoals een zoekerbeeld van een f 1.4 lens en een f 4.0 lens.
Het is dan wel zaak op wat voor lens dat je een grijsfilter zet. Zet je die op een f 4.0 lens, wordt het zoekerbeeld vervolgens zodanig donker alsof je met een f 11 lens van doen hebt.

Myriad

Bericht door Myriad » za nov 08 2008 10:19 pm

Ter lering vandaag onder dezelfde lichtomstandigheden (zie vorige foto) aan de slag geweest met de 70-300 VR op 1/250 sec sluitertijdvoorkeuze
met een B&W ND-filter die 3 stops licht wegneemt. Ook dichterbij gefocust.
Een voorbeeld van het effect dat ik wilde bereiken: diafragma f/4.5 en toch nét beweging:

Afbeelding

Moet zeggen dat ik zelfs door de zoeker van de D70s geen enkele hinder heb ondervonden van de 3 stops minder licht, ook de AF niet!

Wil nog minder scherptediepte bij dezelfde sluiterijd en iets dichterbij kunnen komen c.q. iets meer in beeld bij de hoekschop.
Ben benieuwd of een volgende keer met de 50mm f/1.4 op f/2 met 5 (3+2) stops minder nog gaat lukken. Zal moeilijk gaan vermoed ik.
Anders moet de focus maar met de hand (in het meest extreme geval goed de afstand inschatten en de schaal op het objectief gebruiken); een kwestie van voorbereid zijn.

Leuk die grenzen verkennen!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 09 2008 1:30 am

Leuk dat je met de eerder opgedane suggesties daarmee aan de gang bent gegaan en hier de resultaten post.
Succes met het verder verkennen van de mogelijkheden.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”