Precies!!! Alle geneuzel, inclusief het mijne, doet er dan verder niet toe.
groet,

Karel
Die is ook niet gelijk! Het geeft een verschil in diepte scherpte bij een zelfde diafragma stand.Malo1961 schreef:Ha die Gerrit![]()
Ik kan toch niet zeggen dat we hier zeuren hoor![]()
We proberen slechts uit te leggen dat door het hele dx verhaal de optische illusie van een 75 mm (50 mm x cropfactor 1,5) niet gelijk is aan de optische werkelijkheid van een echte 75 mm op een 24x36mm camera.
En ff offtopic, probeer jij met je regel over neuspunt afstand tot oor maar eens een portretje van micheal jacson te maken. Daar moet je echt wel met een 20 mm op zijn neus zitten om er nog iets van te maken
![]()
Metgroet,
martin
Nou ga ik zelf ook te snel door de bocht (en daar ontstaan de misverstanden).yoyo schreef:Als je dus heel veel scherptediepte wil moet je een kleine sensor gebruiken.
Het probleem is denk ik ook te wijten aan het feit dat heel veel forumleden nou eenmaal niet analoog zijn opgevoed met een spiegelreflex.Probleem is dat bij deze discussies een tekening vaak meer zegt dan duizend woorden. En wij maken er duizend woorden van.
Code: Selecteer alles
En even terug on topic, in het oude vertrouwde analoge tijdperk was o.a. een 135mm objectief DE portretlens….dus reken maar uit welke DX objectief je hier voor moet kopen.