De grootte van je tablet is erg persoonlijk, ik vind A6 te klein, dan maak ik te kleine bewegingen, met A4 moet ik weer te grote handbewegingen maken om comfortabel het scherm over te kunnen met mijn cursor. Vandaar mijn keuze voor A5.
De Intuos is een stuk gevoeliger, 1024 niveau's, wat betekend dat je vloeiendere variatie kunt brengen in dat waar je je drukniveau voor hebt ingesteld, meestal is dat de grootte van je cursor, maar je kunt ook aangeven dat bijvoorbeeld de transparantie toe- of afneemt als je harder drukt.
Ook is het met de intuos3 mogelijk een functie toe te wijzen aan de hoek van je pen. Leuk met airbrush bijvoorbeeld. Hoe platter je pen, hoe ovaler je cursor bijvoorbeeld.
Of wat ik nog wel eens gebruik, hoe platter, hoe transparanter, en hoe harder ik druk, hoe groter de tekencursor.
Daarnaast zitten er aan beide kanten een scrollwiel, ook hier kun je een functie aan toewijzen, inzoomen, cursorgrootte, scrollen, wat je wilt. Dit kun je overigens per programma apart instellen. Hetzelfde geld voor de 4 knoppen aan elke zijkant.
Photoshoplessen en trucs - Poll tekentablet
Re: Photoshoplessen en trucs - Poll tekentablet
Luc, Saskia, Patrick,
Bedankt, een en ander is nu iets duidelijk.
Ik krijg nl. steeds vaker de behoefte om er een te gaan gebruiken. Een avond nabewerking met de muis resulteert inmiddels in kramp in mijn hand.
Ik ben nog wel benieuwd hoe de bediening van de overige funktie's in bijvoorbeeld NX2, LR, CS3 bevalt met een tekentablet.
groeten,
Marco
Ik krijg nl. steeds vaker de behoefte om er een te gaan gebruiken. Een avond nabewerking met de muis resulteert inmiddels in kramp in mijn hand.
Ik ben nog wel benieuwd hoe de bediening van de overige funktie's in bijvoorbeeld NX2, LR, CS3 bevalt met een tekentablet.
groeten,
Marco
Ik ga overigens ook voor A5, A6 is me te pietepeuterig alhoewel voor mobiel gebruik wel weer leuk. A4 en A3 zijn me te groot daar krijg ik last van m'n arm van (zal wel wat verkeerd doen lol) van de te grote bewegingen.
Ik zou best een A3 willen hebben, maar voorlopig staan er andere dure dingen op het verlanglijstje, want ik ben bezig een studio aan het bouwen en die valt duurder uit.
Marco Handgraaf schreef:Luc, Saskia, Patrick,
groeten,
Marco
Mijn tip, nee, aandringen; zo snel mogelijk een tablet gaan gebruiken. Mijn RSI begon ook met kramp in mijn hand. Nadat ik een tablet had gekocht heb ik er na een tijdje geen last meer van gehad.
Wat betreft andere programma's, het werkt verder gewoon als een muis, ik speel zelfs games met mijn tablet, vooral shooters en strategiespellen. (hoewel voor shooters een muis handiger is, die kun je stil houden omdat je hem neer kunt leggen, een pen heb je altijd vast in de lucht en krijg je daarvoor niet perfect stil)
Ik overweeg serieus met een Wacom Intuos3 tablet te gaan werken, maar ben er nog niet uit wat het formaat moet gaan worden.
A5 of A6? (A4 is me echt te groot). Gewoon of wide?
Werk op een IBM T42p laptop met een behoorlijke hoge resolutie (1400x1050), met NX en PSE6 op Windows XP op een niet al te groot/diep buro. Ben rechtshandig.
Wil ook weten of een wide versie is in te stellen of te gebruiken met m'n niet-breedbeeld (standaard) laptop formaat .
Wordt het werkgebied van een A6 Wide dan niet erg klein?
En waar plaatst men het tablet meestal? Vóór de laptop of ernaast?
Bedankt voor enkele reakties.
Werk op een IBM T42p laptop met een behoorlijke hoge resolutie (1400x1050), met NX en PSE6 op Windows XP op een niet al te groot/diep buro. Ben rechtshandig.
Wil ook weten of een wide versie is in te stellen of te gebruiken met m'n niet-breedbeeld (standaard) laptop formaat .
Wide of niet-wide maakt totaal niets uit, ik werk met een niet-wide op een breedbeeldscherm, en ik ervaar 0,0 hinder hiervan.
Wat je prettig vind zou je ergens moeten testen, sommigen vinden A4 heel fijn, ik kan er niet mee werken. Mijn vriendin vind A6 het prettigst, vind ik weer te klein.
Op een laptop is het denk het het makkelijkst ernaast te gebruiken, dan kun je nog makkelijk bij je toetsen. Ik heb hem ook naast mijn toetsenbord liggen, waar normaal de muis ligt zeg maar, ik heb geen muis.
Wat je prettig vind zou je ergens moeten testen, sommigen vinden A4 heel fijn, ik kan er niet mee werken. Mijn vriendin vind A6 het prettigst, vind ik weer te klein.
Op een laptop is het denk het het makkelijkst ernaast te gebruiken, dan kun je nog makkelijk bij je toetsen. Ik heb hem ook naast mijn toetsenbord liggen, waar normaal de muis ligt zeg maar, ik heb geen muis.
- Arabia
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hallo Pasemi,Pasemi schreef:Ik overweeg serieus met een Wacom Intuos3 tablet te gaan werken, maar ben er nog niet uit wat het formaat moet gaan worden.
Als je dan toch kiest pak dan een A5-Wide tekentablet. De Bamboo Fun is een prima instaptablet.
A6 is echt te klein. Ik gebruik deze voor presentatie's ed. i.c.m. de laptop.
Heel veel suc6 met uitzoeken!
Groeten
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...