Ik ben in het bezit van Lightroom 2 en CS3.
Ik merk dat ik niet of nauwelijks in mijn workflow de foto's nog verscherp. Ik schiet RAW en doe daarna meestal de volgende handelingen in Lightroom:
-witbalans corrigeren (meestal "een beetje" warmer)
- croppen
- eventuele uitbijters "recoveren"
- donkere partijen oplichten indien nodig (Fill Light) en daarna met blacks het histogram links aansluiten
- saturation opschroeven (naar smaak)
- clarity omhoog (meestal tot zo'n 30-50, behalve bij portretten)
- last but not least wat kleuren ver of ontzadigen met de saturation kleurschuiven onder HSL
Nu de vraag: ik ben vrijwel altijd tevreden met het resultaat van het bovenstaande. Zoals jullie zien staan er geen verscherpings-acties tussen. Is dat een teken dat ik een nieuwe bril nodig heb, verscherpt Lightroom "standaard" een beetje (ik raak de standaard verscherpings-schuiven nooit aan) of heeft (bijvoorbeeld) "clarity" een verscherpend effect?
Arno
Verscherpen in Lightroom
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: Verscherpen in Lightroom
Clarity lijkt een verscherpend karakter te hebben, alhoewel ik het eigenlijk nog nooit gebruikt heb. verscherpen doe ik altijd achteraf in PS met het High Pass filter.
Verzadiging doe ik meestal met Viveza van Nik software. Dit werkt net als Capture met kleursturingspunten.
Verzadiging doe ik meestal met Viveza van Nik software. Dit werkt net als Capture met kleursturingspunten.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kijk hier eens voor uitleg en tips over verscherpen in LR
http://lightroom-news.com/lightroom-11- ... harpening/
http://www.kennethverburg.nl/2007/07/02 ... harpening/
http://lightroom-news.com/lightroom-11- ... harpening/
http://www.kennethverburg.nl/2007/07/02 ... harpening/
- Arabia
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Leuk om een werkwijze terug te zien.
Clarity geeft vaak optisch het gevoel dat de foto scherper wordt. Dus daar kan ik heel goed inkomen.
Wat mij dan wel opvalt is dat je überhaupt niet nascherpt... RAW bestanden zijn vaak ietwat "wollig" en dienen
in mijn ogen altijd wel iets verscherpt te worden. Temeer omdat RAW bestanden helemaal geen verscherping meekrijgen
ook al heb je de instelling hiervoor in de camera wel aangezet. Het blijft een digitaal negatief met alleen de kleurinformatie
Laat eens een resultaat zien: before / after. Ben wel benieuwd.
Groet'n
Lawrence
Clarity geeft vaak optisch het gevoel dat de foto scherper wordt. Dus daar kan ik heel goed inkomen.
Wat mij dan wel opvalt is dat je überhaupt niet nascherpt... RAW bestanden zijn vaak ietwat "wollig" en dienen
in mijn ogen altijd wel iets verscherpt te worden. Temeer omdat RAW bestanden helemaal geen verscherping meekrijgen
ook al heb je de instelling hiervoor in de camera wel aangezet. Het blijft een digitaal negatief met alleen de kleurinformatie
Laat eens een resultaat zien: before / after. Ben wel benieuwd.
Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Arno,
kun je ook eens wat voorbeeldfoto's plaatsen dan weten we waarover we praten
kun je ook eens wat voorbeeldfoto's plaatsen dan weten we waarover we praten

Aangezien ik met deze "schoonheid" bezig was op het moment dat de vraag opkwam...
Voor:

Na:

Voor:

Na:

- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Qua scherpte zie ik niet zoveel verschil? Ik zie op foto 2 alleen meer verzadiging.
Overigens zie ik in de Exif gegevens dat je in de camera het contrast al op "Hard" en de verzadiging als op "High Saturation"hebt staan?
Overigens zie ik in de Exif gegevens dat je in de camera het contrast al op "Hard" en de verzadiging als op "High Saturation"hebt staan?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
@Riemke: klopt, ik gebruik de KenRockwell instellingen uit de gebruikershandleiding in de kamera, voor de keren dat ik naar JPG wil schakelen. Maar: aangezien ik RAW schiet zijn de camera-instellingen niet relevant (toch?). Ik heb niet apart verscherpt. De eerste is zoals het in Lightroom aankomt, de tweede na uitvoeren van mijn "workflow". En als ik daarna kijk of ik nog wil verscherpen is mijn antwoord "eigenlijk niet". Vandaar de vraag, omdat verscherpen wel altijd genoemd wordt als "moet je eigenlijk wel doen, als laatste". En ik heb als ik klaar ben (na de 2e dus) niet het beeld dat nog verscherpt hoeft te worden...
@Skippy: thanks voor de links, ik had al wel uitgebreid met de verscherpings-sliders gespeeld maar die twee presets nog niet gezien. Net uitgeprobeerd, maar ik zie weinig verschil. Toch een oogprobleem dan maar?
@Lawrence: ik vermoedde dat "clarity" hier een rol in speelde, dank voor de bevestiging
En inderdaad, als je de vraag stelt ben je vaak op weg om zelf een antwoord te vinden...
Lightroom geeft "standaard" al een basisverscherping mee, door de sharpening sliders al op bepaalde waardes te zetten. Als je dat allemaal naar "nul" zet krijg je inderdaad een foto die verscherping nodig heeft...
@Skippy: thanks voor de links, ik had al wel uitgebreid met de verscherpings-sliders gespeeld maar die twee presets nog niet gezien. Net uitgeprobeerd, maar ik zie weinig verschil. Toch een oogprobleem dan maar?

@Lawrence: ik vermoedde dat "clarity" hier een rol in speelde, dank voor de bevestiging
En inderdaad, als je de vraag stelt ben je vaak op weg om zelf een antwoord te vinden...
Lightroom geeft "standaard" al een basisverscherping mee, door de sharpening sliders al op bepaalde waardes te zetten. Als je dat allemaal naar "nul" zet krijg je inderdaad een foto die verscherping nodig heeft...