sneeuwfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

sneeuwfotografie

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 12:49 pm

Beste Nikonvrienden..

Ik heb een D 50 met kitlens 18-55

Hoe kan ik mijn camera het best instellen om mooie sneeuwfoto's te maken?

Bij voorbaat dank.. :wink:

Bram

Bericht door Bram » do feb 08 2007 1:06 pm

De witbalans op +2 zetten om de sneeuw mooi wit op de foto te krijgen.

groetjes, Bram

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 1:15 pm

Hoe doe ik dat met een D50? kan alleen kiezen uit zon, bewolkt, schaduw, flits, ed....

Bram

Bericht door Bram » do feb 08 2007 1:27 pm

Bij de ontspanknop,Rechts onder, zit een drukknop waar +/- in staat. Druk deze knop in en draai aan het instelwiel. Op je LCD-scherm zie je dan de ingestelde waarde. In je gebruikshandleiding op pagina 47 staat dit ook uitgelegd.

Succes, Bram

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

belichtingscorrectie

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 1:45 pm

Bram je hebt het over witbalans, ik heb een D70s maar daar moet ik de witbalans regelen via het menu.

Dat knopje bovenop bij de aan/uit knop is de belichtingscorrectie knop.

Ik weet niet of je dat bedoelde?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Bram

Bericht door Bram » do feb 08 2007 2:01 pm

George, je hebt volledig gelijk. Om op de D50 de witbalans te veranderen moet je aan de achterkant van de camera de knop waar WB naast staat indrukken en het instelwiel verdraaien. Op je LCD scherm zie je dan de waarde verandeen. In de handleiding pagina 49 voor uitgebreide uitleg. Op de knop, waar WB naast staat, staat een ? en een sleutel.

groetjes, Bram

BUG322

Bericht door BUG322 » do feb 08 2007 2:02 pm

Je komt uit op + 0,3 of +0,7 met je D50 (over exposure,overbelichting)

+2 is way overdone.

net ff geprobeerd gaat prima

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » do feb 08 2007 2:23 pm

Zonder instellingen gaat het ook prima.
Achteraf kan je altijd nog de witbalans aanpassen in je NEF.

BUG322

Bericht door BUG322 » do feb 08 2007 2:38 pm

Nef betekend meer gedoe achteraf ik schiet liever en meestal Jpeg.
En dat gaat zeer prima.

groetjes

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 2:45 pm

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit in NEF heb geschoten...beetje drempelvrees en nog niet thuis in Photoshop CS2...Ik schiet JPEG en laat ze verscherpen in Picasa...

George Fennes
Clublid
Clublid

CS nog wat

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 3:00 pm

Dat is nou jammer Alfredo, niet echt professioneel, maar je kan niet alles hebben :lol: ha :lol: ha :lol: ha :lol: ha

Als ik eerlijk ben moet ik erkennen dat ik ook niet in NEF schiet maar in de hoogste resolutie JPEG FINE.

Gewoon koudwatervrees en te lui om al in die ingewikkelde programma's te duiken (nou ja te lui, ik snap er gewoon geen barst van).

Dus eerst een cursus CS2 of CS3 volgen en dan hopen dat ik het snap en dan pas in NEF gaan schieten.

Dus waar blijft die cursus CS2 nou?

Ik heb me al bijna een jaar geleden aangemeld!

Ja daar zie ik echt naar uit, dat zal mijn digitale ervaring zeker verrijken en de lol van het plaatjes bewerken onnoemelijk vergroten.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: CS nog wat

Bericht door The-Boss » do feb 08 2007 3:11 pm

George Fennes schreef: Als ik eerlijk ben moet ik erkennen dat ik ook niet in NEF schiet. (nou ja te lui, ik snap er gewoon geen barst van).

He, zwak punt George, gewoon gaan proberen, beetje zoeken op internet, of koop een goed boek... :lol: :lol:
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do feb 08 2007 3:18 pm

Gewoon nu beginnen in NEF te schieten. Na een paar dagen heb je vanzelf zoiets van "wtf ik heb geen foto's" ! en dan kom je er snel genoeg achter

Picture Project is een goede start hiermee. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

George Fennes
Clublid
Clublid

Dom he

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 3:26 pm

Je heb helemaal gelijk The-Boss,

Maar ik ben niet zo handig met computers en al die ongein.

Ben vaak allerlij dingen aan het proberen geweest, maar als ik een foto bewerkte, kwam die er altijd lelijker uit te zien, dan die al was.

Dan was het analoge tijdperk toch een stuk makkelijker, maar ja ik moet met mijn tijd meegaan, anders komt ik in hetzelfde rijtje terecht als Gerrit en Amadeus.

Niets ten nadele van deze zeer gerespecteerde heren hoor, ik heb er bewondering voor.

Maar ik heb wat problemen met concentratie en als ik allerlij toch wel ingewikkelde dingen in boeken lees, zie ik door de bomen het bos niet meer en gooi ik alles door elkaar (en op een hoop).

Dus voor mij zou een cursus handig zijn.

Is misschien wel dom, maar daar moet ik mee leren leven, het is niet anders.

yoyo

Bericht door yoyo » do feb 08 2007 4:30 pm

- OFF-TOPIC-MODE-AAN -

George, Anders moet je gewoon in NEF en Jpeg schieten. Doe ik ook.

Op het sorteren na (vind ik sneller gaan met jpeg's) is NEF veel makkelijker en handiger. En zeker niet moeilijk ofzo.

NEF kun je achter makkelijker bewerken. Je hebt meer ruimte tot posterisatie op gaat treden doordat je 12bit ipv 8bit (jpeg) tot je beschikking hebt. Dit laatste kun je gewoon weer vergeten. Eigenlijk is de Jpeg een dia waar je niets meer aan veranderd, terwijl een RAW bestand te vergelijken is met een negatief dat je met kleur- en EV-correcties nog aanpast voordat je afdrukt.

In Nikon Capture NX kun je al je camerainstellingen ook zien en dus ook achteraf aanpassen. Op die manier ook een makkelijke manier om je camera te leren kennen.

Vervolgens bewaar je al je aanpassingen in het NEF bestand, maar die kun je later ook weer gewoon weghalen zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. De ruwe data blijft gewoon bewaard. De aanpassingen en basisinstellingen geven alleen aan hoe het viewprogramma de ruwe data moet laten zien zeg maar.

Ik moet er echter wel bij vertellen dat ik ook niet alle mogelijkheden benut. Eigenlijk alleen maar Levels en Saturation. Sharpening, noise reduction, etc alleen als het echt nodig is en U-point trucjes vrijwel nooit. Nog niet tenminste...

http://nikonimaging.com/global/products ... orials.htm

- OFF-TOPIC-MODE-UIT -
Laatst gewijzigd door yoyo op do feb 08 2007 6:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”