Panorama's en fotobewerking
Panorama's en fotobewerking
Ik ben gisteren met de groothoek panorama's in de stad gaan maken en ik zit ze nu te bewerken. Wat me opvalt: als je in Photoshop met photomerge een pano maakt, dan maakt PS van RAW's gelijk een PSD. En dat laat geen ruimte om de foto's nog te bewerken zoals je met een RAW normaliter kunt. Hoe kun je dat nou het handigste aanpakken als je de foto's toch wilt bewerken ? Allemaal dezelfde voorbewerking geven en daarna pano maken ? Of zijn er nog andere mogelijkheden ?
Re: Panorama's en fotobewerking
Waarom zou je de afzonderlijke foto's nog willen bewerken?
De pano kun je gewoon in ps bewerken.
De pano kun je gewoon in ps bewerken.
Normaliter bewerk ik RAW's altijd voordat ik ze naar JPG converteer. Iets meer contrast, iets meer verzadiging, iets meer scherpte, iets minder hooglichten... je kent het wel. Die uitgebreide mogelijkheid om te corrigeren mis ik als ik naar PSD of JPG converteer...
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wellicht een idee om dat eerst te doen, en dan pas een pano te bouwen? 

Patrick... voor een pano is het van belang dat je foto's hebt met dezelfde belichting etc. Als je dus bewerkte foto's in een pano wilt frotten, krijg je vegen over je scherm en kleurverschillen. Maar eh, zijn er ook experts in de zaal ? :mrgreen:
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Weet ik natuurlijk ook wijsneus...Marco_ schreef:Patrick... voor een pano is het van belang dat je foto's hebt met dezelfde belichting etc. Als je dus bewerkte foto's in een pano wilt frotten, krijg je vegen over je scherm en kleurverschillen. Maar eh, zijn er ook experts in de zaal ? :mrgreen:

Maar wat je doet: je bewerkt een foto in ongeveer het midden tot wat jij wilt zien. Die bewerkingen voer je vervolgens ook uit op de rest. Met Capture NX is dat eenvoudig te doen, met Photoshop of zo zal dat vest ook wel kunnen.
Jullie moeten toch eens Autopano proberen (http://www.autopano.net/).
Zie ook : http://www.autopano.net/photo-stitching ... ideas.htmlvan hun site schreef: Second misconception – You have to use manual exposure mode - FALSE!
A true pioneer in advanced color correction, Autopano Pro is the only software that can create the final panoramic photo, no matter what exposure mode is used. In fact, it is even better to use automatic mode, as each picture will be correctly exposed, thus using the camera's full potential. During the stitching process, Autopano Pro will exploit this advantage to increase the overall panorama dynamic range and so produce tip-top quality results.
Ik had gisteren al lopen zoeken, maar kan de gratis versie van Autopano nergens vinden.
Ja natuurlijk is dat mogelijk. Ik doe het ook altijd met de witbalans even prikken uit een foto van een Whibal. Synchronize... heet die knop toch?