Reportage met beperkte middelen ???

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Reportage met beperkte middelen ???

Bericht door Léon Obers » ma nov 17 2008 7:19 pm

Johan1025 schreef:s 'avonds mijn 50 mm 1.8 i.c.m. de SB 400 (flitsen via plafond) om de gasten te fotograferen.
M.Oorthuis schreef:
Léon Obers schreef:Flitsen via plafond, in combinatie met het aanwezige licht zou bij dergelijke "officiële" reportages mijn voorkeur genieten
En wat nou als het plafond te hoog zit om te bouncen of het plafond niet wit is ?
Ik neem aan dat als de TS spreekt over flitsen via het plafond, dat hij de situatie ter plekke kent dat het een reëel haalbare mogelijkheid is om het op die manier te doen.

Overigens bij gebruik van een stevige flitser moet "te hoog" dan wel erg hoog zijn. Een door nicotine enigszins verkleurd wit plafond kan ook nog steeds. Komt de kleur van het gereflecteerde flitslicht bovendien meer in overeenstemming met het aanwezige kunstlicht ook. Erg veel zalen en zaaltjes waar normaal recepties worden gehouden voldoen aan eigenschappen om te kunnen bouncen. Maar je kunt natuurlijk ook pech hebben dat je terecht komt in een zwaar ouderwets interieur met alles zwaar donker geteaked hout met donkere plafonds. Dan werkt het niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 17 2008 7:41 pm

george013 schreef: Hans, ik weet niet wat je met die foto bedoelt, maar mooi is hij niet. Hij laat ook zien dat je met lange tijden geen bewegende beelden kunt vastleggen in het donker met flits. Je maakt eigenlijk 2 foto's tegelijk: 1 zonder flits, is een veeg en 1 met flits is scherper. Met rear plaats je de veeg alleen maar achter het object en accentueer je de bewegingsrichting en met front voor het object. Volgens mij is deze tactiek bedoelt voor situaties zonder beweging.
George
Precies. Met langere tijden en als compensatie het gebruik van een groothoeklens om op die die wijze het effect van je eigen bewegingsonscherpte te verdoezelen, --wat eveneens wordt voorgesteld--, is dat geen oplossing voor snel bewegende onderwerpen zelf, zoals dansende mensen of indoor sporten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 18 2008 7:19 am

Ik werk vrijwel alleen in P. En dan doet de camera wat er ook op de plaatjes staan. Objectief vergrendelen op kleinste diafragma. Rear flits en in je zoeker zie je als je de afdrukknop zachtjes in drukt, de sluitertijden voorbij komen. Van 1/8 tot 1/30 is prima.
Desnoods draai je nog aan je duimwieltje terwijl je de afdrukknop ingedrukt houdt.
Voor reportage is een 18-70 gemakkelijker.

george013

Bericht door george013 » di nov 18 2008 7:40 am

Hans,

Het hele verhaal gaat fout bij het nemen van lange sluitertijden in een omgeving met veel beweging , weinig licht en de onzin van het bevriezende beeld mbv de flits. Het bevriezen van beweging gebeurt alleen in het donker en hoe meer omgevingslicht, hoe minder vorst, bij lange tijden.
Ik begrijp nog steeds niet wat je met bijgevoegde foto hebt willen bereiken. Het is een subliem voorbeeld van wat er fout gaat. Een en al veeg. De gebruikte methode is meer bedoeld om een begraafplaats in het schemer te schieten dan dit soort bijeenkomsten. Deze foto's kun je niet presenteren na een reportage, dat is niet de bedoeling van TS naar ik aanneem.
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”