Paar sneeuwfoto's

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Paar sneeuwfoto's

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 3:56 pm

barst maar los, vrienden....maar pas op, ik heb wel lange tenen! :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malo1961

Bericht door Malo1961 » do feb 08 2007 4:11 pm

Hoi Alfredo,
Die lange tenen is met sneeuw wel makkelijk, glij je niet zo snel uit,toch :)
Maar goed, over de foto's. Geslaagde sneeuwfoto's, maar kan het zijn dat je je witbalans wat te warm heb staan? Met name de bovenste 3 lijken mij een aardige kleurzweem te hebben .Tevens denk ik dat ze allemaal wel iets meer sprankeling kunnen hebben. Een lichte S-curve is denk ik al vodoende.

Mvrgr,
Martin

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 4:20 pm

viel mij ook op ,die kleurzweem...ik had de witbalans op bewolkt ingesteld..welke WB had ik beter kunnen nemen?

En vertel me eens wat is een S-curve? Kan dat op de d50?
Bedankt voor je bijdrage zover..

BUG322

Bericht door BUG322 » do feb 08 2007 4:22 pm

Ik heb een paar handen bindertjes dus ik kom niet verder dan mijn achter tuin.
:cry:

Afbeelding

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 4:32 pm

haha!! als ik opgezetfan had geheten, had ik nu kwaad geworden dat je een foto in MIJN topic hebt durven plaatsen!! hoe durf je!! (maakt niet uit hoor, zolang ik maar tips blijf ontvangen hoe ik die foto's beter had kunnen nemen)

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Witbalans

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 4:40 pm

Hallo Alfredo,

Bedankt voor je ruimhartigheid, die wordt zeker gewaardeerd, maar toen ik jouw foto's zag, moest ik ook aan de instelling van de witbalans denken.

Ik dacht op een ander topic werd de raad gegeven om je witbalans op +3 te zetten.

Aldoende leert men en ik leer daar ook weer van.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 4:43 pm

Beste George.....ik zou graag mijn witbalans op +3 willen zetten , maar hoe doe ik dat bij een D50? ik zei al dat ik op de d50 alleen kan kiezen uit bewolkt, zonnig etc....
Laatst gewijzigd door alfredo op do feb 08 2007 4:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Malo1961

Bericht door Malo1961 » do feb 08 2007 4:49 pm

Hoi alfredo,
Als je O.F. had geheten had ik je niet geantwoord, maar dat ter zijde :roll:
De witbalans op bewolkt is op zich prima. Maar ik weet uit ervaring dat binnen het menu van witbalans je deze ook warmer +1,2,3 en koeler -1,2,3 kan zetten. De meeste gebruikers hier hebben hem Bij gebruik van een D50, en D70 op +3 staan. Is niets mis mee,doe ik zelf ook.Geeft de foto's net iets meer warmte. Alleen bij sneeuw i.c.m. witbalans bewolkt/schaduw kan het over done uitpakken. Lees over witbalans instellingen gewoon even je manual na. Daar staat het haarfijn in. De s-curve kan je in Photoshop toepassen. Geeft net iets bite aan je opname.

Mvrgr,
Martin
Laatst gewijzigd door Malo1961 op do feb 08 2007 4:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

WB

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 4:49 pm

Beste Alfredo, ........ Zelf heb ik geen D50 maar Bram zei in het andere topic over sneeuw het volgende:

Code: Selecteer alles

George, je hebt volledig gelijk. Om op de D50 de witbalans te veranderen moet je aan de achterkant van de camera de knop waar WB naast staat indrukken en het instelwiel verdraaien. Op je LCD scherm zie je dan de waarde verandeen. In de handleiding pagina 49 voor uitgebreide uitleg. Op de knop, waar WB naast staat, staat een ? en een sleutel. 

groetjes, Bram
Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

BUG322

Bericht door BUG322 » do feb 08 2007 4:58 pm

De titel klinkt toch erg verzamel en tips vroeg je al in vorig topic
aangezien 1 foto geen paar is hier een 2e

Afbeelding

geen gelul met witbalans gewoon zwart en wit .
:)

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 5:02 pm

mooie foto!
ik ga nu echt in mijn handleiding kijken, want volgens mij kan je met een d50 helemaal niet de wb op +3 zetten...

BUG322

Bericht door BUG322 » do feb 08 2007 5:06 pm

Nee dat kan volgens mij ook niet .
je kunt wel bracketen tot 3 stops

groetjes

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 5:06 pm

ik heb het al gezien... kan alleen maar kiezen uit auto, zonnig, bewolkt, flits, gloeilamp, schaduw e.d verder kan je op preset drukken, maar dan kan je kiezen uit meten en foto gebruiken. Maar als je op meten drukt...komt er alleen maar PRESET te staan in het schermpje, maar hoe je moet meten en hoe je de gemeten gegevens vervolgens moet instellen op de camera staat er niet bij..

Malo1961

Bericht door Malo1961 » do feb 08 2007 5:09 pm

Hoi Alfredo,
Bij het bekijken van je foto in photoshop viel mij een ding op.
Het histogram laat een groot gat zien aan de rechter kant.
(lichte partijen) Als je op niveaus klikt of Ctrl-L en je schuift de rechter slider naar het begin waar de pixels beginnen zie je je foto al meteen grandioos verbeteren. Deze controle is eigenlijk standaard verplicht.
Je histogram zegd dus ook dat al je foto's onderbelicht zijn.
Sneeuwfoto's moeten eigenlijk bij de opname altijd een half of een heel stopje overbelicht worden.Je lichtmeter werkt nl alles bij naar neutraal grijs.En sneeuw is niet grijs,maar wit!
Een andere geweldige en snelle manier om van ongewenste kleurzweem af te komen is de volgende tip binnen photoshop.
Afbeelding openen.
Klik dan op werkbalk menu afbeelding aan.
Vervolgens optie aanpassingen
Dan submenu kleur afstemmen.
In het nieuwe venster vink je vervogens de box neutraliseren aan en voila....weg kleurzweem. Je kan nog spelen met de drie sliders om het een en ander te fine tunen.
Succes

martin

BUG322

Bericht door BUG322 » do feb 08 2007 5:09 pm

Zoek maar bij pers instel menu bij bracketing
daar kun je witbalans bracketing instellen 1,2 of 3 stops dan maakt bv bij 2 je camara automatisch 2 foto's extra namelijk +2 en -2 en je origineel als 3e

groetjes

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”