Op het gevaar af....

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
cstr1
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Op het gevaar af....

Bericht door cstr1 » do feb 08 2007 3:32 pm

Inderdaad op het gevaar af dat iedereen nu afhaakt of in een bulderende lach afsluit..... vanwege de (domme) stomme vraag.
Pas een paar weken nu in het bezit van een D40 ben ik me aan het oriënteren op een 2e lens, een zonnekap etc.... Wat ik nu heb is de standaardlens (18-55) die bij de D40-kit hoort. Maar als ik nu een zonnekap of een filter erbij wil kopen.... wat is dan de "maat" waar ik op moet letten als ik op internet zoek?

Ik fotografeer al bijna 40 jaar, natuurlijk eerst analoog en toen kon ik het allemaal gemakkelijk volgen, vervolgens compact-digitaal en nu digitaal-spiegelreflex dus.... maar ik worstel even met de accessoires...... En even tussen haakjes... ik ben weer terug bij 40-jarig geleden, weer helemaal gek van fotograferen en alles wat erbij hoort. Loop elke dag met het toestel om alles uit te proberen en voor een spiegelreflexbeginner... de D40 is IDEAAL...

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Niet DOM

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 3:42 pm

Hallo cstr1,

Laten we drie dingen vaststellen een vraag is nooit dom.

Hooguit de antwoorden die je krijgf kunnen dom zijn.

Het is dommer om een vraag niet te stellen.

Zo dat heb ik ook weer even gezegd en die andere dingen ga ik voor je opzoeken.

Maar je wil er een lens bijkopen?

Wat wil je gaan doen?

Waar liggen jouw interesses w.b.t. het fotograferen?

Wat is je besteedbaar inkomen om jouw wensen te vervullen?

Als je hier alvast antwoord opgeeft ga ik de andere dingen alvast opzoeken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

Filter

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 3:44 pm

Wat je filter betreft, je filtermaat is 52mm en deze maat geld ook voor je zonnekap.

Edwin
Forumlid
Forumlid

vraag

Bericht door Edwin » do feb 08 2007 3:45 pm

Als je op de websides van Foto konijnenburg,Camera Express enz kijkt zie je daar de aangeboden objectieven incl. de detailbeschrijving die er bij hoort.
Nikon.nl geeft ook info.
Dit kun je dan weer vergelijken met hetgene wat op bv Marktplaats aangeboden wordt. :wink:
boekie

George Fennes
Clublid
Clublid

Filter

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 3:48 pm

Wat je filter betreft, je filtermaat is 52mm en deze maat geld ook voor je zonnekap.

Zonnekap is: HB-33 van Nikon heeft bajonetaansluiting.

cstr1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door cstr1 » do feb 08 2007 4:02 pm

Beste George,

Het probleem is niet het budget maar de "onkunde, omwetendheid". Ik ben ongeveer 2 maanden geleden op zoek gegaan naar een spiegelreflex en kwam in mijn zoektocht terecht bij de D50 (en 70), in een kit met een lens van 18-55 en 55-200. Maar toen ik ging kijken kwam daar een echt fantastische lens te voorschijn 18-200 (??) met een geweldig verkooppraatje dat ik toen even afgehaakt ben en weer even geland ben op de planeet aarde. Net zoals van de D50 (of70) want de kleinere D40 lag bij mij veel prettiger in de hand. Ik ben er ook heel tevreden over, maar ben nog steeds aan het oefenen en testen en geloof mij, dat duurt bij mij heel lang.
In mijn analoge tijdperk had ik echter ook altijd een voorzetlens, zonnekop en een andere lens bij de hand waar ik perfect gebruik van wist te maken. En mijn enthousiasme in fotografie is met de D40 weer helemaal terug.... heb mijn statief weer gevonden om met iets langere sluitertijden te werken en wil weer een stapje verder. Ja.... misschien wel te snel, maar ik wil gewoon weten wat er op dit gebied te koop is, maar als ik niet weet op welke "maatvoering" ik moet letten, wordt het moeilijk.

Ben ik zo iets duidelijker geworden....?
En tsjonge tsjonge wat heb ik al een mooie foto's genomen... in die laatste weken.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 08 2007 4:09 pm

ik zou zeggen, laat ze maar zien, die mooie foto's! :wink:

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do feb 08 2007 4:10 pm

Wat belangrijk is om in je hoofd te houden is wat wil je gaan fotograferen. Vervolgens welk budget je daarvoor kunt/wilt inruimen en daarna ga je kijken hoe dat op elkaar past.

Let op dat de D40 geen AF-motor in de body heeft. Dat betekent dat alle objectieven zonder ingebouwde SWM (Silent Wave Motor) voor de scherpstelling alleen handmatig werken op jouw camera. Daarnaast werken de oudere objectieven, zonder ingebouwde CPU niet samen met je lichtmeting. Dan blijven er nog veel (dure en goedkope) objectieven over waar je fantastisch mee kunt fotograferen.

Vertel ons wat meer over de fotografische wensen die hebt en wij geven je advies welke spulletjes je daarvoor zou kunnen gebruiken.

Veel fotoplezier!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

cstr1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door cstr1 » do feb 08 2007 4:23 pm

Beste Marnix,

Al jaren doe ik diverse fotoreportages voor websites, zoals carnaval en plaatselijke evenementen.Gildefeesten etc. Ik zag dat je uit Breda kwam, dus je herkent het misschien wel... dingen die in het weekend gebeuren, maar dan in de omgeving van Tilburg. Maar ook heel specifieke dingen zoals een 25 of 40-jarige bruiloft. Dat lukte allemaal met mijn Fujifilm. En nu wil gewoon meer.... eens een close-up opname... (portret??) tot in detail haarscherp... er staan er nu een paar op Omroep Brabant en de Nos, maar ook avondopnames (lange sluitertijden) en sportzaken (dus kort).

Geert-Jan uit Tilburg

George Fennes
Clublid
Clublid

Sigma 50-150 f/2.8 EX DC HSM

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 4:29 pm

Wat ik zelf een hele mooi objectief vind is de Sigma 50-150 f/2.8 EX DC HSM omgerekend naar film 75-225mm en lichtsterkte 2.8.

Ik heb nog niet veel over dit objectief kunnen vinden wat testen betreft, maar lijkt me een heel fijn ding om mee te werken.

579 euro bij Corné van Ieperen.

differhans

Re: Op het gevaar af....

Bericht door differhans » do feb 08 2007 5:55 pm

cstr1 schreef:Inderdaad op het gevaar af dat iedereen nu afhaakt of in een bulderende lach afsluit..... vanwege de (domme) stomme vraag.
Pas een paar weken nu in het bezit van een D40 ben ik me aan het oriënteren op een 2e lens, een zonnekap etc.... Wat ik nu heb is de standaardlens (18-55) die bij de D40-kit hoort. Maar als ik nu een zonnekap of een filter erbij wil kopen.... wat is dan de "maat" waar ik op moet letten als ik op internet zoek?

Ik fotografeer al bijna 40 jaar, natuurlijk eerst analoog en toen kon ik het allemaal gemakkelijk volgen, vervolgens compact-digitaal en nu digitaal-spiegelreflex dus.... maar ik worstel even met de accessoires...... En even tussen haakjes... ik ben weer terug bij 40-jarig geleden, weer helemaal gek van fotograferen en alles wat erbij hoort. Loop elke dag met het toestel om alles uit te proberen en voor een spiegelreflexbeginner... de D40 is IDEAAL...
Hoi Cstr1,

Ik sluit mij bij mij George aan.
Een vraag is in principe niet dom.

Als het dan echt niet anders kan, dan hooguit iets............. minder intelligent :lol:

Vr Gr Hans5

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”