Fotograferen in het donker
- Frans Keijzers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Fotograferen in het donker
Ik wil morgenavond buiten gaan fotogaferen bij bv. rodondes, bij stoplichten, molens, bij mij in de buurt.
Nu is het voor mij de eerste keer dat ik in het donker buiten ga fotograferen, hebben jullie wat tips voor een goede basisinstelling om een fatsoelijke foto in het donker te maken?
Nu is het voor mij de eerste keer dat ik in het donker buiten ga fotograferen, hebben jullie wat tips voor een goede basisinstelling om een fatsoelijke foto in het donker te maken?
Groet, Frans
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
Re: Fotograferen in het donker
Misschien zeg ik wel dingen die je allang weet, maar dit is wat ik de laatste tijd heb gelezen.
1. Gebruik statief.
2. Lange sluitertijden
3. Probeer het eens met HDR. In de zoom van deze maand staan een paar mooie voorbeelden van nachtfoto's die zonder HDR niet zo mooi waren geworden.
4. Zaklamp meenemen
En verder natuurlijk gewoon veel oefenen met verschillende instellingen.
1. Gebruik statief.
2. Lange sluitertijden
3. Probeer het eens met HDR. In de zoom van deze maand staan een paar mooie voorbeelden van nachtfoto's die zonder HDR niet zo mooi waren geworden.
4. Zaklamp meenemen

En verder natuurlijk gewoon veel oefenen met verschillende instellingen.
Ik kan de punten van bovenstaande reactie zeker be-amen.
Ik heb net een nieuwe camera dus was een zaklampje geen overbodige luxe geweest. Ben namelijk flink aan het 'pielen' geweest met de knopjes.
Wat betreft het statief; uit de losse hand valt inderdaad niet mee om mooie foto's mee te maken.
Aangezien er op dit moment het evenement Glow in Eindhoven plaatsvindt gaf me dat de mogelijkheid om eens een en ander te testen.
Ik kan nog heel veel leren maar kom wat dat betreft pas net kijken in de wereld van de fotografie.
Onderstaande foto's van mijn geliefde PSV stadion (verkleind naar 640x480)

Ik heb net een nieuwe camera dus was een zaklampje geen overbodige luxe geweest. Ben namelijk flink aan het 'pielen' geweest met de knopjes.
Wat betreft het statief; uit de losse hand valt inderdaad niet mee om mooie foto's mee te maken.
Aangezien er op dit moment het evenement Glow in Eindhoven plaatsvindt gaf me dat de mogelijkheid om eens een en ander te testen.
Ik kan nog heel veel leren maar kom wat dat betreft pas net kijken in de wereld van de fotografie.
Onderstaande foto's van mijn geliefde PSV stadion (verkleind naar 640x480)

Nikon D60 - Nikon NIKKOR 18-55mm F/3.5-5.6G VR DX en AF-S DX NIKKOR 18-105MM F/3.5-5.6G ED VR Objectief
- Frans Keijzers
- Forumlid
- Contacteer:
@ Marco door omstandigheden heb ik nog geen foto's in het donker kunnen maken, ben van plan dat in het weekend te gaan doen.
@ XtcFm je foto's zien er niet slecht uit, ik probeer er in het weekend okk te maken, ik laat ze wel zien hier.
@ XtcFm je foto's zien er niet slecht uit, ik probeer er in het weekend okk te maken, ik laat ze wel zien hier.
Groet, Frans
Ik ben de laatste 2 avonden aan het oefenen om de (zo goed als) volle maan op de foto te zetten, samen met een paar wolken. Als je wilt oefenen is dat een mooi iets. Je kunt het gewoon van binnenuit doen (als je tenminste leuk uitzicht hebt) en alle instellingen uitproberen. Hoef je tenminste niet de kou in als je daar geen zin in hebt.
Hoi Frans,
Er zijn diverse manieren om tot goede resultaten te komen. Hier een tweetal tips van mij:
1) Gebruik statief anders kan je het vergeten
2) draad- of draadloze ontspanner is ook geen overbodige luxe
3) Manueel scherpstellen, het is vaak te donker om dit aan de camera over te laten
4) Geen filters voor je lens, voorkomt flare waar je met avondfotografie snel last van kan hebben
5) ISO200
6) Center gericht "licht" meten
7) Diafragma voorkeur programma (A)
8) f/8 of hoger indien je een "ster effect" van bijv een lantaarnpaal wil hebben
9) Shoot
De hierboven beschreven manier bepaald de camera de sluitertijd. Persoonlijk heb ik daar altijd wat moeite mee omdat je camera niets kan meten. Het is donker per slot van rekening. Deze methode pas ik normaal toe:
1 t/m 5 als hierboven beschreven
6) geen voorkeur
7) Manueel stand (M)
8) f/8 of hoger indien je een "ster effect" van bijv een lantaarnpaal wil hebben
9) Sluitertijd 1/15"
10) Shoot
Beoordeel de foto op je LCD scherm. Mocht hij daar te donker zijn belicht je iets langer d.m.v. je sluitertijd te verlengen. HDR kan ook, belichting trapjes maken met je sluitertijd. De nabewerking vergt wel extra tijd en kunde...
Suc6,
ALE
Er zijn diverse manieren om tot goede resultaten te komen. Hier een tweetal tips van mij:
1) Gebruik statief anders kan je het vergeten
2) draad- of draadloze ontspanner is ook geen overbodige luxe
3) Manueel scherpstellen, het is vaak te donker om dit aan de camera over te laten
4) Geen filters voor je lens, voorkomt flare waar je met avondfotografie snel last van kan hebben
5) ISO200
6) Center gericht "licht" meten
7) Diafragma voorkeur programma (A)
9) Shoot
De hierboven beschreven manier bepaald de camera de sluitertijd. Persoonlijk heb ik daar altijd wat moeite mee omdat je camera niets kan meten. Het is donker per slot van rekening. Deze methode pas ik normaal toe:
1 t/m 5 als hierboven beschreven
6) geen voorkeur
7) Manueel stand (M)
9) Sluitertijd 1/15"
10) Shoot
Beoordeel de foto op je LCD scherm. Mocht hij daar te donker zijn belicht je iets langer d.m.v. je sluitertijd te verlengen. HDR kan ook, belichting trapjes maken met je sluitertijd. De nabewerking vergt wel extra tijd en kunde...
Suc6,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op zo dec 28 2008 11:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi Frans,
Ik gebruik altijd bij avondfotografie de laatste tip van Arthur. Dat werkt bij mij het beste. Dan kan je nog spelen met de instellingen van de camera wanneer je de M stand gebruikt.
Succes en gr. Hans
Ik gebruik altijd bij avondfotografie de laatste tip van Arthur. Dat werkt bij mij het beste. Dan kan je nog spelen met de instellingen van de camera wanneer je de M stand gebruikt.
Succes en gr. Hans
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik doe naast de manuele methode zoals boven omschreven, ook nog de spiegelvoorontspannen, en de eventuele VR-knop op off.
gr Tiny
gr Tiny
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Dat staat in het persoonlijke instellingen menu.
Hierdoor gaat de, bij het afduwen, de spiegel omhoog, maar wordt de foto pas 0,4 sec later genomen. Dit om eventuele trillingen door het opklappen van de spiegel te vermijden.
Hierdoor gaat de, bij het afduwen, de spiegel omhoog, maar wordt de foto pas 0,4 sec later genomen. Dit om eventuele trillingen door het opklappen van de spiegel te vermijden.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Hoi Frans65,
Ik meet nooit licht bij avondfotografie, maar gebruik bijna altijd de onderstaande instellingen:
400 asa film (ja zeker film . . . )
f:8
t= 15 seconden
Alleen als het licht erg veel afwijkt van bv gewone straatverlichting dan pas ik mijn belichting aan. Uiteraard gebruik ik een statief en tegenwoordig ook een zaklampje. Het display van mij F100 heeft ingebouwde verlicht, is erg handig. Omdat ik geen afstandsbediening heb, zet ik mijn F100 op zelfontspannerstand. Ontspanknop indrukken, camera loslaten en na 5 seconden wordt de foto gemaakt. Ik heb er nog nooit last gehad dat het opklappen van mijn spiegel onscherpte heeft veroorzaakt. Dat heeft misschien te maken met het feit dat ik vrijwel altijd met groothoek werk (24 mm bij fullframe)
Een paar voorbeelden:

Foto 1
Eindhoven, Glow 2008

Foto 2
Utrecht, Papendorp

Foto 3
Gouda, Tielweg

Foto 4
Amersfoort, Kattenbroekerweg

Foto 5
Eindhoven, Glow 2007

Foto 6
Amersfoort, Lieve Vrouwkerkhof

Foto 6
Amersfoort, Ringweg Koppel

Foto 6
Amersfoort Valleikanaal
Ik meet nooit licht bij avondfotografie, maar gebruik bijna altijd de onderstaande instellingen:
400 asa film (ja zeker film . . . )
f:8
t= 15 seconden
Alleen als het licht erg veel afwijkt van bv gewone straatverlichting dan pas ik mijn belichting aan. Uiteraard gebruik ik een statief en tegenwoordig ook een zaklampje. Het display van mij F100 heeft ingebouwde verlicht, is erg handig. Omdat ik geen afstandsbediening heb, zet ik mijn F100 op zelfontspannerstand. Ontspanknop indrukken, camera loslaten en na 5 seconden wordt de foto gemaakt. Ik heb er nog nooit last gehad dat het opklappen van mijn spiegel onscherpte heeft veroorzaakt. Dat heeft misschien te maken met het feit dat ik vrijwel altijd met groothoek werk (24 mm bij fullframe)
Een paar voorbeelden:

Foto 1
Eindhoven, Glow 2008

Foto 2
Utrecht, Papendorp

Foto 3
Gouda, Tielweg

Foto 4
Amersfoort, Kattenbroekerweg

Foto 5
Eindhoven, Glow 2007

Foto 6
Amersfoort, Lieve Vrouwkerkhof

Foto 6
Amersfoort, Ringweg Koppel

Foto 6
Amersfoort Valleikanaal
Guy,
Niet geweten. Ik zocht al een draad(loze) ontspanner. Bedankt
George
Niet geweten. Ik zocht al een draad(loze) ontspanner. Bedankt
George
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Draadloze ontspanner? Ik gebruik dan altijd spiegel omhoog en timer 2 sec.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikon D7000 + D80
- Frans Keijzers
- Forumlid
- Contacteer:
Heren ik heb aandachtig jullie tips zitten lezen en ga ze allemaal proberen ik laat jullie binnenkort wat plaatjes zien, bedankt voor de nuttige tips.
@ Frederix, zeer geslaagde foto's.

@ Frederix, zeer geslaagde foto's.
Groet, Frans