Houten speelgoed fotograferen, tips?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
KimV

Houten speelgoed fotograferen, tips?

Bericht door KimV » wo nov 12 2008 9:58 am

Een kennis van mij maakt houten speelgoed en heeft me gevraagd of ik foto's van alle artikelen wil maken.

Ik kreeg al de tip om een stukje piepschuim boven de artikele te plaatsen, zodat ik via het piepschuim kan flitsen.
Heeft er iemand nog meer tips om een mooie belichting te krijgen? Overige tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Groetjes,
Kim

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Houten speelgoed fotograferen, tips?

Bericht door Patrick » wo nov 12 2008 11:48 am

Wil je ze apart fotograferen, of in een omgeving met bijvoorbeeld ander speelgoed?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo nov 12 2008 12:03 pm

Ik kan me voorstellen dat je bij houten speelgoed een referentiekader wilt hebben, omdat je anders geen idee hebt hoe groot het speelgoed is (of je moet er afmetingen bijzetten)
Dus als je ze stand alone gaat fotograferen in een ministudio (zo'n "studio in a box" geval) zou ik er in ieder geval voor zorgen dat er iets bijstaat waaraan je de afmetingen kunt bepalen.

Anders samen met ander speelgoed fotograferen in een omgeving zoals Patrick aangeeft. Met betrekking tot belichting kan ik je weinig tips geven, ben zelf ook nog niet zo into studio/flits technieken.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » wo nov 12 2008 12:07 pm

Ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren met zo'n ministudio/lichttent/fotocube (topic: (mini)studio...).
Ideaal om objecten te fotograferen.

Links:
http://www.fotocube.nl
http://www.tabletopstudio.com/

Deze komen in verschillende maten, zodat je ook evt andere objecten bij kunt plaatsen.

Groetjes

Robin

Bericht door Robin » wo nov 12 2008 1:00 pm

Probeer het "Ikea bakje" eens, werkt vast ook wel met 2 lampen.

http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html
Voor die €4,95 kun je het allicht proberen :)

KimV

Bericht door KimV » wo nov 12 2008 11:16 pm

De bedoeling is om ze apart te fotograferen. Goed idee om te zorgen voor een referentiekader, daar zou ik zelf niet direct bij stilgestaan hebben.

Die bak van de Ikea is echt een goede tip! Dat ga ik zeker uitproberen.

KimV

Bericht door KimV » do nov 13 2008 10:29 am

Op de site waar de tip voor de Ikea bak wordt gegevens staat het volgende:
"Het licht van de bouwlampen kan een gelige schijn binnenin de ministudio geven......maar op voorhand een handmatige witbalans op het witte vel papier in de binnenkant maken en ook dit probleem is opgelost. Wanneer je in RAW werkt kan je ook achteraf de witbalans nog aanpassen"

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen? Ik ken mijn camera helaas (nog) niet goed genoeg... :oops:
Maar daar hoop ik, mede mbv jullie adviezen, snel verandering in te brengen! :wink:

Sterke-Jerke

Bericht door Sterke-Jerke » zo nov 16 2008 1:37 pm

KimV schreef:Op de site waar de tip voor de Ikea bak wordt gegevens staat het volgende:
"Het licht van de bouwlampen kan een gelige schijn binnenin de ministudio geven......maar op voorhand een handmatige witbalans op het witte vel papier in de binnenkant maken en ook dit probleem is opgelost. Wanneer je in RAW werkt kan je ook achteraf de witbalans nog aanpassen"

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen? Ik ken mijn camera helaas (nog) niet goed genoeg... :oops:
Maar daar hoop ik, mede mbv jullie adviezen, snel verandering in te brengen! :wink:

Als je de foto's natuurgetrouw wilt weergeven, zou ik iig een grijskaart adviseren... (ff googlen op grijskaart) En dat werkt redelijk simpel icm capture nx

KimV

Bericht door KimV » do nov 20 2008 12:00 pm

Helaas is de grootste bak van de Ikea 40x25 en is het meeste speelgoed net even iets groter. Ik heb ook in andere winkels gezocht, maar ik heb geen geschikte bakken gevonden die nog groter zijn.

Ik heb geprobeerd om zonder de bak foto's te maken. Speelgoed tegen een gebroken witte achtergrond gezet en zonder flitser met een sluitertijd van 1/3 gefotografeerd (op statief). Ik ben niet echt tevreden over het resultaat. Probleem is ook dat door de sterk wisselende lichtinval het hout iedere keer weer een iets andere kleur heeft.

Heeft er iemand nog meer tips?

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » do nov 20 2008 12:04 pm

Maak ook gebruik van wat atributen.... zodat men kan zien dat het ambacht werk is.

Bv wat houtkrullen erbij leggen of gebruikt gereedschap.
Zo laat je zien dat het echt handwerk is.

Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

evertfoto

Bericht door evertfoto » do nov 20 2008 12:23 pm

Fototechnisch gezien maakt het niets uit of je Houten speelgoed of bv rookworsten fotografeert.
Waar het om gaat is het licht dat je gaat gebruiken. Kijk eens goed naar de foto's in de speelgoedfolders die nu
in omloop zijn.
Gebruik bij voorkeur continulicht en niet met flitslicht (of je moet een studioflitser hebben) voor deze vorm van fotografie. Werk ALTIJD met een statief.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 20 2008 12:37 pm

evertfoto schreef: Gebruik bij voorkeur continulicht en niet met flitslicht (of je moet een studioflitser hebben) voor deze vorm van fotografie. Werk ALTIJD met een statief.
Met indirect flitsen via een wit plafond kun je ook aardig je speelgoed uitlichten zonder gebruik van een studioflitser.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”