Photoshoplessen en trucs - kleur-zwartwit 1

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ciska

Photoshoplessen en trucs - kleur-zwartwit 1

Bericht door Ciska » vr nov 21 2008 2:22 pm

Er zijn heel veel verschillende manieren om het onderwerp in kleur te laten en de omgeving in zwart-wit te zetten zoals de foto hieronder.

Afbeelding

Ik ga nu een aantal manieren laten zien wat er allemaal mogelijk is. Dit is deel 1
Selecteer nu het onderwerp wat je in kleur wilt laten (het selecteren hoef ik niet meer uit te leggen, want dat heb ik hier al een paar keer gedaan).
Ga naar Select - Inverse. Nu is niet het onderwerp geselecteerd, maar de omgeving.
CTRL + U schuif nu de Saturation helemaal naar links (-100). Als je het mooi vind kan je het zw-wit gedeelte wat lichter of donkerder maken door een beetje te gaan spelen met de lightness naar links (donkerder) of naar rechts (lichter).

Je kan ook het onderwerp zw-wit maken dan laat je deze geselecteerd, wat je wilt.
Laatst gewijzigd door Ciska op vr nov 21 2008 11:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Photoshoplessen en trucs - kleur-zwartwit 1

Bericht door Jolanda » vr nov 21 2008 2:51 pm

Ciska,

dat je ondanks de moeilijke tijden die je nu hebt, toch de moeite en tijd neemt om weer een les hier te plaatsen...
Daar kan ik alleen maar bewondering voor uitspreken.

Deze tip gaat weer bij de rest.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr nov 21 2008 2:59 pm

Klasse Ciska, je bent een echte PhotoTopper :)

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » vr nov 21 2008 8:10 pm

Ik ga in elk geval van je zwart-wit tuteral genieten, zoals het hoort in dit draadje.........dank je voor de uitleg Ciska. :D
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 21 2008 10:38 pm

Slotje op verzoek van Ciska. Ik overleg even met haar wat we met dit draadje gaan doen.

Update: dit draadje is opgeschoond. Wat mij betreft kan ie weer open, maar alleen ON-TOPIC bijdragen worden nog getolereerd. Zie dit als een oproep om in draadjes vooral on-topic te blijven, en ons niet te laten verleiden tot bijdragen die niets toevoegen aan het onderwerp.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”