Scherpstelpunt = spotmetingpunt?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Jack the Slipper

Scherpstelpunt = spotmetingpunt?

Bericht door Jack the Slipper » vr nov 21 2008 4:51 pm

Vraag:

als ik bij een D300 spotmeting selecteer nemt hij dan altijd het midden van het beeld of neemt hij een door mij geselecteerd scherpstelpunt OOK als spotmetingspunt??

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Scherpstelpunt = spotmetingpunt?

Bericht door André » vr nov 21 2008 5:17 pm

Jack, dat vraag ik me dus ook af, zullen we het vanavond eens in de groep gooien ????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr nov 21 2008 5:38 pm

Bij de D200 kan dat inderdaad, alleen met een objectief zonder CPU niet, en als dynamische AF met prioriteit dichtsbijzijnde onderwerp actief is dan meet de camera het centrale scherpstelveld.
Dus met spotmeting is het mogelijk buiten het centrum te meten.
Dus dat zal bij de D300 ook wel kunnen, staat in de gebruiksaanwijzing.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 21 2008 5:42 pm

flippie17 schreef:Jack, dat vraag ik me dus ook af, zullen we het vanavond eens in de groep gooien ????
Ik weet niet over welke groep je het hebt, maar de eerste reacties komen hier al binnen! :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » vr nov 21 2008 6:24 pm

Jack the Slipper schreef:Vraag:

als ik bij een D300 spotmeting selecteer nemt hij dan altijd het midden van het beeld of neemt hij een door mij geselecteerd scherpstelpunt OOK als spotmetingspunt??
Volgens mij is het geselecteerde AF veld tevens het geselecteerde spotmeting veld.
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr nov 21 2008 9:07 pm

Spotmeting: De camera meet een cirkel met een diameter van 3 mm (circa 2 % van het beeld). Deze cirkel bevindt zich in het midden van het huidige scherpstelpunt, zodat onderwerpen kunnen worden gemeten die zich niet in het midden van het beeld bevinden.
(Als een niet-CPU-objectief wordt gebruikt of als automatisch veld-AF wordt toegepast (p. 64), meet de camera het middelste scherpstelpunt.) Het onderwerp wordt correct belicht, ook als de achtergrond veel lichter of donkerder is. *

Handleiding D300, blz 102
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 21 2008 11:03 pm

Het moet toch niet gekker worden hoor, Roelof. Zomaar de handleiding erbij pakken...

E.M. de Klerk

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za nov 22 2008 2:42 am

emdeklerk schreef:Het moet toch niet gekker worden hoor, Roelof. Zomaar de handleiding erbij pakken...
Sorry, maar in een vlaag van verstandsverbijstering dacht ik dat ie daarvoor was.
Inmiddels realiseer ik me weer dat echte mannen geen handleiding nodig hebben.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » za nov 22 2008 9:42 am

Die groep is een aantal gelijkgestemde fotografen die elkaar vanuit verschillende hobby's hebben leren kennen en regelmatig samen op pad gaan. Vanavond gaan we met studioflitsers spelen bij iemand thuis. En lekker ouwenelen want ook dat doen we graag!! Onze voorpret en resultaten zie je vaak terug op http://www.digirelax.nl. Een klein forum wat één van de groepsleden heeft opgezet op zijn site. Maar dit geheel terzijde... :D

Dan heeft deze echte man er zeker een aantal keren overheen gelezen... Het woord "huidige" is de sleutel natuurlijk! Bedankt voor de "les" :mryellow:

Ik geen echte man? Omdat ik roze handschoenen draag bij het afwassen zeker?

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za nov 22 2008 10:15 am

Jack the Slipper schreef: Het woord "huidige" is de sleutel natuurlijk! ....
Toch is dat in de Nikon handleiding bij de D300 (en de D700, D3 ) wat kort door de bocht omschreven.

Thom Hogan schrijft in zijn "Complete guide to the Nikon D300", pag 253 e.v. :

The spot metering point follows the autofocus sensor being used. Most photographers use the outer edges of the autofocus brackets to envision the circle of what’s being metered. This sometimes gets them into trouble. The actual area is at least 50% larger than the brackets in size, and a slightly different shape (see illustration, below). Spot metering occurs centered on one of the autofocus sensor areas(green). Note the area metered is somewhat larger than the autofocus sensor brackets indicate.

A couple of spot metering nuances can catch some users by surprise (and confuse others). The D300’s spot meter uses the currently selected autofocus sensor. But “currently selected” doesn’t necessarily mean the autofocus sensor you selected.
In Dynamic Area with Continuous Servo autofocus, the D300 tries to follow subjects that move beyond the autofocus area you select, and will use different sensors for the focus, and thus, the spot metering.

The D300 uses the autofocus sensor you select via the Direction pad as the initial sensor in Dynamic Area autofocusmode if Continuous Servo autofocus is also selected. If the camera detects that the subject has moved to one of the adjacent sensors (you can choose whether that’s 9, 21, or 51
sensors for the focus to move to) it moves the autofocus sensor being used and spot metering follows!

Ik kan je aanraden Thom Hogan's gids aan te schaffen.
Laatst gewijzigd door Marten op za nov 22 2008 10:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » za nov 22 2008 10:16 am

Whoei, het gaat de laatste tijd behoorlijk cynisch hier, ik vind 'm wel grappig.
Het lijkt me ook niet verboden om het te vragen, er is nu eenmaal naast de handleiding
internet bijgekomen.

Maar idd, het antwoord is "ja".

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za nov 22 2008 10:53 am

mikemix schreef:Het lijkt me ook niet verboden om het te vragen, er is nu eenmaal naast de handleiding
internet bijgekomen.
Vooral ook omdat de handleiding hier wel heel erg summier is.
Het onderwerp gaat tenminste ergens over.

Scherpstelpunt is dus spotmetingspunt. De gedachte daarachter zal zijn: wat je wilt scherpstellen zal je ook wel optimaal belicht willen hebben.
Zelf heb ik de instellingen zo staan dat ik
- de AF-ON knop gebruik voor scherpstelling met focuspunt centraal (zie topic ALE)
- de AF-L/ AE/L knop gebruik voor vastzetten van uitsluitend de belichting (zelfde centrale focuspunt)
zodat ik de scherpstelling en de belichting onafhankelijk van elkaar kan vastzetten op het punt/de plaatsen in het beeld die ik wil.
Daarna de uitsnede maken.
Dat moet behalve met matrixmeting en centrumgerichte meting toch ook met spotmeting werken.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » za nov 22 2008 2:07 pm

Cynisme, sarcasme het boeit mij allemaal niet hoor.... Als het al in een geschreven bericht terug te vinden is! Schrijftaal is anders als spreektaal en ik heb mijn portie "missers" op interpreteren daarvan allang geleden gehad. Als er echt wat zou zijn is er PM...!!

Vond het gewoon een relevante vraag voor dit forum, WIJ zijn immers Nikonians. Toch? :D

Allen bedankt voor de uitleg en wie weet ga ikdat boek oo kwel aanschaffen. Hoewel ik niet houd van lezen in het Engels en er al een voor mij belangrijke vraag isbeantwoord... :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”