Weergave lange sluitertijden (Lo??)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Marinus84

Weergave lange sluitertijden (Lo??)

Bericht door Marinus84 » zo nov 23 2008 2:53 pm

Hoi, ik heb isnds 1 dag de D90, en ben een Pentax K10d gewend (volledige controle). Nu maak ik vaak nachtopnames, maar bij de D90 zie ik in plaats van de lange sluitertijd 'Lo' staan.
Hoe kan ik mijn camera instellen om het nummer te zien van de sluitertijd?

Verder heb ik gezocht op tips hoe mijn D90 optimaal in te stellen, maar ik heb nog niet echt een waardevolle site gevonden. ByThom heeft wat suggesties, maar die zijn ook vrij beperkt!
Ik schiet nu alles met de 18-105mm. Graag wat tips voor een nieuwe Nikon gebruiker, ik kom uit een totaal andere hoek en het is frustrerend om helemaal opnieuw een camera 'intuïtief' te leren kennen.

mvg,
Marinus

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Weergave lange sluitertijden (Lo??)

Bericht door gijs sandberg » zo nov 23 2008 3:42 pm

Beste Marinus,

Re: Lo: als je de kamera op handmatige belichting instelt moet de ingestelde sluitertijd te zien zijn.

Re: optimaal: Helaas, er is ook in kameraland geen haarlemmerolie. Per situatie is er wellicht een optimale instelling. Ervaring is het enige dat helpt.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » zo nov 23 2008 4:22 pm

Hallo Marinus,

Lo betekent dat je onderwerp te donker is, dus je moet dan flitsen of je iso gevoeligheid verhogen.
Soms staat er ook Hi en dan is je onderwerp te licht, dan kan je een grijsfilter gebruiken of je iso verlagen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo nov 23 2008 4:32 pm

Als je gewoon op "A" fotografeert in het donker, dan past de camera de sluitertijd zelf aan.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Marinus84

Bericht door Marinus84 » zo nov 23 2008 4:35 pm

Haarlemmerolie? Maar ik kom uit Haarlem! In welke winkel kan ik dat halen?

Okay, dus het is Lo in alle standen behalve in M.
Kon het zo even niet vinden, dank voor je uitleg!

Nu eens kijken naar een Groothoek! En een macro lensje! De prijzen vallen me nog tegen, had wel verwacht om wat manueel spul op de kop te kunnen tikken, maar om de een of andere manier is er niet veel van te vinden in Nikon bajonet...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 23 2008 4:45 pm

Marinus84 schreef:Nu eens kijken naar een Groothoek! En een macro lensje! De prijzen vallen me nog tegen, had wel verwacht om wat manueel spul op de kop te kunnen tikken, maar om de een of andere manier is er niet veel van te vinden in Nikon bajonet...
Dat is een kwestie van even geduld hebben en de boel goed volgen. Ik heb wat zoektermen uitstaan bij http://www.advertentiezoeker.nl. Dagelijks krijg ik wat mailtjes. Erg handig!

Mvrgr, Patrick, geboren en getogen Haarlemse Mug!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo nov 23 2008 4:50 pm

Ik begrijp niets van de antwoorden van de h.h. bestuursleden.
Lo in je zoeker of op je schermpje betekent dat er onvoldoende licht is bij je ingestelde ISO/sluiter/diafragma.
Lo van LOW
Dat heeft niets met handbediening, sluitervoorkeur of diafragmavoorkeur te maken.
Is er wel voldoende licht dan wordt je sluitertijd gewoon in alle standen weergegeven.
Schroef je ISO maar eens fors op. Of je tijd resp diafragma. Dan verdwijnt Lo vanzelf.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » zo nov 23 2008 4:54 pm

Marten schreef:Ik begrijp niets van de antwoorden van de h.h. bestuursleden.
Lo in je zoeker of op je schermpje betekent dat er onvoldoende licht is bij je ingestelde ISO/sluiter/diafragma.
Lo van LOW
Dat heeft niets met handbediening, sluitervoorkeur of diafragmavoorkeur te maken.
Is er wel voldoende licht dan wordt je sluitertijd gewoon in alle standen weergegeven.
Schroef je ISO maar eens fors op. Of je tijd resp diafragma. Dan verdwijnt Lo vanzelf.
Zoiets had ik ook al gezegd, maar dacht al dat ik het verkeerd had door de andere antwoorden.
Groetjes Gonnie.

Marinus84

Bericht door Marinus84 » zo nov 23 2008 5:01 pm

Marten schreef:Ik begrijp niets van de antwoorden van de h.h. bestuursleden.
Lo van LOW
Ik doelde meer op nachtfotografie met een tripod o.i.d. had ik er inderdaad even bij kunnen zetten :)
Soms wil je een sluitertijd die langer is dan 1/3sec, dan zegt ie dus lo en geen sluitertijd van 4 sec ofzo.
Herinner me dat mijn D40 dat vroegah wel deed :)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo nov 23 2008 5:07 pm

Marinus84 schreef:..Soms wil je een sluitertijd die langer is dan 1/3sec, dan zegt ie dus lo en geen sluitertijd van 4 sec ofzo.
Volgens mij moet ook je D90 het zelfs in minuten (x") kunnen aangeven. De D200 en de D3 in ieder geval wel. Van de D90 weet ik dat niet, maar waarom niet?
Nogmaals: schroef je ISO maar eens omhoog.
Uitleg melding Lo:
Handleiding D90, bladzijde 255: foutmeldingen:
Onderwerp te donker; foto wordt onderbelicht. Gevalletje RTFM lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Marten op zo nov 23 2008 5:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo nov 23 2008 5:14 pm

Marten schreef:
Marinus84 schreef:..Soms wil je een sluitertijd die langer is dan 1/3sec, dan zegt ie dus lo en geen sluitertijd van 4 sec ofzo.
Volgens mij moet ook je D90 het zelfs in minuten (x") kunnen aangeven. De D200 en de D3 in ieder geval wel. Van de D90 weet ik dat niet, maar waarom niet?

Uitleg melding Lo:
Handleiding D90, bladzijde 255: foutmeldingen:
Onderwerp te donker; foto wordt onderbelicht.
Als je in de A-stand fotografeert is dat toch niet nodig :?:
Je kunt toch ook bij een FE of F3 toch ook gewoon in de A stand lange belichtingen maken?

Misschien heb je hier nog wat aan.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/us ... /index.htm

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo nov 23 2008 5:33 pm

Pruimpit schreef:Als je in de A-stand fotografeert is dat toch niet nodig :?:
Lijkt mij ook.
Maar ik weet niet met welke instellingen Marinus fotografeert, A, P of S. Daar meldt hij niets over.
De handleiding (p. 255) is in ieder geval volstrekt duidelijk over de foutmelding Lo
A: diaframa vergroten
S: sluitertijd verlengen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo nov 23 2008 5:45 pm

Marten schreef:
Pruimpit schreef:Als je in de A-stand fotografeert is dat toch niet nodig :?:
Lijkt mij ook.
Maar ik weet niet met welke instellingen Marinus fotografeert, A, P of S. Daar meldt hij niets over.
De handleiding is volstrekt duidelijk over de foutmelding Lo
A: diaframa vergroten
S: sluitertijd verlengen.
En toch is dit een beetje vaag. Stel je maakt een nachtopname op statief. Je kunt dan in de A-stand toch in principe ook op f22 belichten?
Ik weet dat het bij de oudere "halfautomaten" zo was dat de sluiter in de bulb stand mechanisch werd opengehouden. Dat er daarom geen risico was dat de batterijen uitgeput raakten. Volgens mij is Nikon daar later weer van afgestapt. Maar hoe het nu precies werkt zou ik wel eens weten. Stel je hebt op f22 een sluitertijd van 50 seconden nodig. Wat de camera dan voorstelt..

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo nov 23 2008 5:51 pm

Blijkbaar is er een minimum aan licht nodig om de camera te laten werken / de lichtmeter te laten meten.
Is er onvoldoende licht (om te rekenen / licht te meten) dan krijg je de melding Lo
Voorbeeld: 's-nachts een kaars op 10 meter fotograferen gaat echt niet lukken. Het apparaat zal niet aangeven dat je de hele nacht zult moeten belichten.
Is er wel genoeg licht, dan wordt de tijd zelfs in minuten aangegeven. (..")

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » zo nov 23 2008 6:12 pm

Je kan nog steeds bulb instellen, tenminste de D200 en de D3 hebben die stand wel.
Groetjes Gonnie.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”