Op hoeveel graden kelvin met sneeuw?
Op hoeveel graden kelvin met sneeuw?
Het begint nu eindelijk wit te worden buiten. Ik ga straks even naar buiten om wat foto's te schieten. Op hoeveel graden kelvin kan je het beste je camera instellen? Ik fotografeer eigenlijk nooit met sneeuw... omdat hier haast nooit sneeuw ligt.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Op hoeveel graden kelvin met sneeuw?
Deze vraag is niet te beantwoorden, omdat de sneeuw er qua kleurtemperatuur niet toe doet.
Het gaat om het licht. En de kleurtemperatuur van buitenlicht is van meerdere factoren afhankelijk en veranderd gedurende de dag.
Gebruik maar gewoon Auto WB zou ik zeggen.
Het gaat om het licht. En de kleurtemperatuur van buitenlicht is van meerdere factoren afhankelijk en veranderd gedurende de dag.

kijk maar even op m'n site heb ik sneeuwtips staan http://www.tips4you.info/
-
- Forumlid
Fijne tips, maar daar staat echter niks over witbalans of kleurtemperatuurCiska schreef:kijk maar even op m'n site heb ik sneeuwtips staan http://www.tips4you.info/

ElRonno schreef:Deze vraag is niet te beantwoorden, omdat de sneeuw er qua kleurtemperatuur niet toe doet.
Sluit ik mij bij aan.
Doorgaans zou je wat moeten overbelichten, omdat de belichtingsmeter veel wit "ziet" dus naar grijs gaat compenseren.
Het licht is nu behoorlijk blauw, dus zet de WB in de stand "bewolkt" of idd "Auto" en dan in Nef, kan je altijd nog nabewerken.
WB op "bewolkt" is vaak de beste keuze (net nog even geprobeerd).
En zoals gezegd; NEF.... Hoewel ik er voor zou kiezen om achteraf pas over te belichten.
Kan er eigenlijk niks meer mis gaan
En zoals gezegd; NEF.... Hoewel ik er voor zou kiezen om achteraf pas over te belichten.

Ik ben net terug van een koude wandeling door Spijkenisse. Ik heb de WB gewoon op de automaat laten staan, de foto's kwamen er wel wat grijs uit. Maar ik schiet alles in .NEF dus dat was geen probleem voor de nabewerking. Hier een enkele foto van vanmiddag, de rest komt er nog aan:

De temperatuur van sneeuw is in de regel zo ongeveer 270 Kelvin. 

Foto was nog onderbelicht, heb deze vanuit de omvang gecorrigeerd.
Wat ik zei, sneeuwfoto's kan je altijd wat "overbelichten" met schieten, belichtingsmeter "ziet" veel wit,
waardoor deze naar grijs wilt compenseren.
Laatst gewijzigd door mikemix op zo nov 23 2008 6:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:iJoost schreef:De temperatuur van sneeuw is in de regel zo ongeveer 270 Kelvin.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Ik vind het maar merkwaardige sneeuwtips, ik begrijp ze niet goed. Het lijkt mij erg simpel. Sneeuw is wit, de camera wil er grijs van maken, dus overbelichten om de sneeuw weer wit te krijgen. Hoeveel overbelichten? Hangt er van af hoeveel sneeuw in beeld komt, hoeveel licht erop valt e.d. Ik houd meestal iets tussen 1 á 2 stops overbelichten aan.Ciska schreef:kijk maar even op m'n site heb ik sneeuwtips staan http://www.tips4you.info/
Dit geldt niet alleen voor sneeuw, maar bij elk onderwerp waar veel wit in zit. Denk aan witte zonnige stranden, foto's met veel witte huisjes erop e.d.
Heeft overigens niets met kleurtemperatuur te maken, maar dat ter zijde.
- Léon Obers
- Forumlid
In die zin dat je bij opname niet optimaal belicht. Het is geen kwestie van "overbelichten", maar corrigeren tot de nominale belichtingswaarde direct bij opname. Je belichtingsmeter wordt namelijk voor het lapje gehouden met al die grote hoeveelheden witte sneeuw en belicht onder.Weef schreef: En zoals gezegd; NEF.... Hoewel ik er voor zou kiezen om achteraf pas over te belichten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dat klopt, Leon
Ik noemde het voor het gemak even overbelichten (het is tenslotte wel de handeling die je verricht).

Ik noemde het voor het gemak even overbelichten (het is tenslotte wel de handeling die je verricht).
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
In iedergeval minder dan 273 graden Kelvin.
273 graden Kelvin is namelijk het nulpunt op de schaal van Celcius.
Aangezien sneeuw smelt als het warmer is dan nul graden...
grapje
gr. Melliw
grapje

gr. Melliw
Tja, zo kun je het ook zien....Melliw schreef:In iedergeval minder dan 273 graden Kelvin.
grapje![]()
gr. Melliw