Is dit voor extra vergroting?

Discussies over macro/micro objectieven
natuurfotograaf

Is dit voor extra vergroting?

Bericht door natuurfotograaf » vr nov 14 2008 9:01 am

Hoi,

Ik heb een link bijgevoegd van een soort macro voorzetlens. Er staat een hoop info op zoals dioptrie enz.

http://www.digitalstreet.nl/index.php?cPath=880_103_399

Ik vraag me af wat deze lens doet. Stom gezegd: op de vaste lens draaien en dan word het object nog groter?

Of hoe moet ik dit nou zien?

Ik hoor het graag.

Gr m

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Is dit voor extra vergroting?

Bericht door Ed Post » vr nov 14 2008 9:21 am

Je kunt dit inderdaad zien als een extra stukje vergrootglas wat je op je lens kan schroeven.
Je kan dan het onderwerp meer uitvergroot krijgen.
De scherpte wordt dan wel minder, dus beter is het om een omkeerring te gebruiken of een echt macro-objectief aan te schaffen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Peet
Forumlid
Forumlid

Bericht door Peet » vr nov 14 2008 9:38 am

Hoi natuurfotograaf,

Inderdaad het is zoals je dacht ,het is echt voor extra vergroting.
Ikzelf heb er ook mee gewerkt op mijn 105micro.
Het helpt iets,maar als je de foto goed bekijkt is hij wat softer.
Probeer het zo duur zij ze niet.

Peet
D-camera, met glas op diversen F. 's

Iedereen heeft een horloge,ik heb de tijd.

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » vr nov 14 2008 11:16 am

Ik gebruik zelf een set van Tiffen. Deze heeft +1, +2 en +4 dioptrie.

Het werkt vooralsnog prima maar is niet te vergelijken met de kwaliteit van een echt macro objectief.

Marco_

Bericht door Marco_ » vr nov 14 2008 11:45 am

Wat zegt dat nou precies .. +1, 2,4 en 10 ?

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr nov 14 2008 12:28 pm

Ik heb een tamron 90mm macro lens (overigens een hele goede lens) die vergroot 1:1.

maar wat nou als ik bovenop die lens omgekeerd een 50mm prime zou schroeven, heeft dat zin? word de vergrotingsfactor vergroot?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 14 2008 12:40 pm

Lastig. De Tamron heeft een filtermaat van 55mm, de Nikon 52mm. Ik weet niet eens of dat wel past... :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr nov 14 2008 1:35 pm

Patrick schreef:Lastig. De Tamron heeft een filtermaat van 55mm, de Nikon 52mm. Ik weet niet eens of dat wel past... :egeek:

Klopt, helemaal niet bij stilgestaan!

Marinus84

Bericht door Marinus84 » zo nov 23 2008 7:09 pm

Op ebay heb ik een setje gekocht van plus 1,2,4 en 10. 52mm filters.
Dit kostte bij elkaar rond de twintig euro inc verzendkosten uit De UK.

Er wordt eerder in de replies gezegd dat de sxherpte minder wordt, dat moet gecorrigeerd worden naar dat de scherptediepte minder wordt. Bij mij is de scherpte perfect!

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » zo nov 23 2008 7:35 pm

Marinus84 schreef:Er wordt eerder in de replies gezegd dat de sxherpte minder wordt, dat moet gecorrigeerd worden naar dat de scherptediepte minder wordt. Bij mij is de scherpte perfect!
Dat moet niet gecorrigeerd worden hoor. De schertpe met voorzetlenzen e.d. wordt gewoon minder door de vaak belabberde kwaliteit van die dingen.

Maar ik zie graag een voorbeeld van het resultaat van jouw voorzetlens natuurlijk!

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo nov 23 2008 11:15 pm

natuurfotograaf schreef:Ik heb een tamron 90mm macro lens (overigens een hele goede lens) die vergroot 1:1.

maar wat nou als ik bovenop die lens omgekeerd een 50mm prime zou schroeven, heeft dat zin? word de vergrotingsfactor vergroot?
De 50 mm doet dan dienst als een goed gecorrigeerde loupe. Je zou met filterringen een verloopgevalletje in elkaar kunnen lijmen. Hou ermee rekening dat er maar een minuscule hoeveelheid schroefdraad aanzit. Ik probeerde uit de hand een 50 mm op een 105 mm aan een D80 en zag in de breedte ongeveer 11 mm. Met de 105mm in stand 1:1 zag ik ongeveer 8 mm. De vrije afstand tot de lens wordt dan wel onpraktisch klein, rond 2,5 cm. Diafragmeren van de 50 mm levert vignettering op.

groet Hans.

hoefnix

Bericht door hoefnix » ma dec 22 2008 12:38 am

Ik heb een +8 lensje gekocht voor mijn (sssst) Sony DSC505. Als je die er voor schroeft, en de camera stelt scherp op oneindig focussed hij al op 125mm. De bedoeling is dan dat als je met de camera dichterbij gaat focussen, je in werkelijkheid ook dichterbij focussed, en dus dichterbij fotos kan maken dan anders.

Als je met een normale lens tot 1.4 meter zou kunnen focussen, is dat 0.7 dioptrie. Doe je er 8 bij, kom je op 8.7 dioptrie, en zit je 11.6 cm. Je kunt dan dus zo'n 10x dichter bij komen.

De sony kan uit zichzelf al tot zo'n 2.5 cm focussen. De voorzet lens maakt het slechter: waarschijnlijk zit ie veel te ver van de lens vandaan.

Begin ik het een beetje te begrijpen?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma dec 22 2008 1:02 am

natuurfotograaf schreef:Ik heb een tamron 90mm macro lens (overigens een hele goede lens) die vergroot 1:1.

Ik heb hetzelfde. De 50mm kan ik erop schroeven dmv een 52-55 male-male ring. Dat zorgt er wel voor dat je een geweldige vignettering krijgt helaas. Daarvoor plakte ik ze op elkaar met een stukje tape. Dat ging eigenlijk beter.
Je komt wel lekker dichtbij.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Imker

Bericht door Imker » wo feb 11 2009 12:08 pm

Ik heb via MP een Sigma 90 mm 2.8 gekocht. Deze is 1:2 maar heeft standaard zo'n opschroeflens bijgeleverd en dan is het 1:1. Iemand ervaring met die lens? Ik ga van de zomer insecten ermee doen.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”