Zwart/wit vs kleur

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Zwart/wit vs kleur

Bericht door Gobert » zo nov 23 2008 8:28 pm

Ik heb de afgelopen dagen over Z/W fotografie diverse meningen gehoord (niet hier) en iedereen denkt d'r anders over.
Nu leg ik de kwestie dus ook hier maar eens neer.

Ik mag graag Z/W fotograferen. Da's meer denken in grijstinten en contrasten dan bij kleurfotografie.
Nu zijn er mensen die zeggen: RAW kleuropnamen maken die je later in Photoshop om kunt zetten naar Z/W.
Er zijn ook mensen die zeggen: beter de RAW opname meteen in Z/W, dat komt de kwaliteit ten goede. .

Hebben jullie hier een mening over?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Zwart/wit vs kleur

Bericht door Cees » zo nov 23 2008 8:32 pm

Eerste! Dan kun je later ook nog een kleurenfoto laten zien.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

mikemix

Bericht door mikemix » zo nov 23 2008 8:52 pm

Tja, een goede zwart wit foto is al voor de opname in het hoofd in zwart wit gemaakt.
Toch schiet ik ook altijd in kleur én NEF omdat een beeld in kleur is om te zetten naar zwart wit en niet andersom.

Gebruik wel goede edit-software om je beelden om te zetten.
PS is een goede optie omdat daar hele goede filter functies in verwerkt zijn.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo nov 23 2008 8:56 pm

mikemix schreef:Tja, een goede zwart wit foto is al voor de opname in het hoofd in zwart wit gemaakt.
Toch schiet ik ook altijd in kleur én NEF omdat een beeld in kleur is om te zetten naar zwart wit en niet andersom.

Gebruik wel goede edit-software om je beelden om te zetten.
PS is een goede optie omdat daar hele goede filter functies in verwerkt zijn.

Gewoon NX2 e/o CS3
Eroe Nazionale

mikemix

Bericht door mikemix » zo nov 23 2008 9:08 pm

Gobert schreef: Gewoon NX2 e/o CS3
Voila, kom maar op met die mooie zwart wit foto's :)

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo nov 23 2008 9:23 pm

mikemix schreef:
Gobert schreef: Gewoon NX2 e/o CS3
Voila, kom maar op met die mooie zwart wit foto's :)

Neen hoor, ik buurt hier sinds gisteren en denk nog volledig analoog. Na vele jaren stilstand heb ik de -nu hobby, voorheen levensonderhoud- weer opgepakt. Maar moet nu weer veel leren. Een beeldscherm is toch wat anders dan ontwikkelaar, fixeervloeistof, vergoter etc., etc.
Wat de kamera betreft, over zaken als witbalans e.d. hadden we in het analoge tijdperk niet de luxe om ons daarmee bezig te houden. Dan had je een dure kleurtemperatuurmeter en een complexe set filters nodig (en dan maar hopen dat je lenzen dezelfde filtermaat hadden).
Dus flitsten we alles gewoon. Was overigens ook eerder nodig ivm de vaste ISO van de films destijds.

Soit, de software heb ik inmiddels echter allemaal in huis, incl de nodige naslagwerkjes, dus heb wat te doen de komende donkere maanden.
Eroe Nazionale

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma nov 24 2008 12:52 am

Ik zet soms de camera in Z/W en schiet in NEF. Voordeel je ziet op je display een beetje wat het ongeveer gaat worden (je hebt een beter idee dan bij kleur weergave)
Vind je later kleur mooier dan heb je toch gewoon een kleuren NEF. Omzetten doe ik het liefst via Nik silver efex pro in mijn geval de Aperture versie maar hij is er ook voor PS.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

mikemix

Bericht door mikemix » ma nov 24 2008 10:58 am

Gobert schreef: Neen hoor, ik buurt hier sinds gisteren en denk nog volledig analoog. Na vele jaren stilstand heb ik de -nu hobby, voorheen levensonderhoud- weer opgepakt. Maar moet nu weer veel leren. Een beeldscherm is toch wat anders dan ontwikkelaar, fixeervloeistof, vergoter etc., etc.
Wat de kamera betreft, over zaken als witbalans e.d. hadden we in het analoge tijdperk niet de luxe om ons daarmee bezig te houden. Dan had je een dure kleurtemperatuurmeter en een complexe set filters nodig (en dan maar hopen dat je lenzen dezelfde filtermaat hadden).
Dus flitsten we alles gewoon. Was overigens ook eerder nodig ivm de vaste ISO van de films destijds.

Soit, de software heb ik inmiddels echter allemaal in huis, incl de nodige naslagwerkjes, dus heb wat te doen de komende donkere maanden.
Heb ik ook jaren gedaan, er gaat een wereld voor je open en in mijn geval,
je wilt nooit meer terug :)

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma nov 24 2008 4:45 pm

mikemix schreef:
Gobert schreef: Neen hoor, ik buurt hier sinds gisteren en denk nog volledig analoog. Na vele jaren stilstand heb ik de -nu hobby, voorheen levensonderhoud- weer opgepakt. Maar moet nu weer veel leren. Een beeldscherm is toch wat anders dan ontwikkelaar, fixeervloeistof, vergoter etc., etc.

Heb ik ook jaren gedaan, er gaat een wereld voor je open en in mijn geval,
je wilt nooit meer terug :)

Dat denk ik ook. Nadeel van het digitale tijdperk is het "gemak" waarmee je veel foto's maakt. Vroeger had je de beperkingen van je rolletje en fotografeerde je zuiniger, waardoor er volgens mij meer aandacht was voor camerainstellingen, compositie etc. Maar deze uitspraak zal iemand die "vroeger"niet heeft meegemaakt niet kunnen begrijpen.
Eroe Nazionale

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 24 2008 5:17 pm

Gobert schreef:Dat denk ik ook. Nadeel van het digitale tijdperk is het "gemak" waarmee je veel foto's maakt. Vroeger had je de beperkingen van je rolletje en fotografeerde je zuiniger, waardoor er volgens mij meer aandacht was voor camerainstellingen, compositie etc. Maar deze uitspraak zal iemand die "vroeger"niet heeft meegemaakt niet kunnen begrijpen.
Ik zie niet in waarom je je oude manier van zuinig schieten niet zo kunnen handhaven. Selectief schieten is helemaal niet mis mee (en scheelt achteraf een hoop tijd!).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma nov 24 2008 5:35 pm

Patrick schreef:
Gobert schreef:Dat denk ik ook. Nadeel van het digitale tijdperk is het "gemak" waarmee je veel foto's maakt. Vroeger had je de beperkingen van je rolletje en fotografeerde je zuiniger, waardoor er volgens mij meer aandacht was voor camerainstellingen, compositie etc. Maar deze uitspraak zal iemand die "vroeger"niet heeft meegemaakt niet kunnen begrijpen.
Ik zie niet in waarom je je oude manier van zuinig schieten niet zo kunnen handhaven. Selectief schieten is helemaal niet mis mee (en scheelt achteraf een hoop tijd!).

Oh eens hoor. Alleen je mist de natuurlijke grens van dat 36 opnamen rolletje. Tegenwoordig heb je een 16 gig kaartje :?
Daarom schiet je al vlug wat gemakkelijker. Neem zoiets als bracketing. Dat werd vroeger maar zelden toegepast en als je het deed, pakte je een serie'tje van 3 of 4. Tegenwoordig is dat veel gebruikelijker.
Eroe Nazionale

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 24 2008 5:39 pm

Gobert schreef:Oh eens hoor. Alleen je mist de natuurlijke grens van dat 36 opnamen rolletje. Tegenwoordig heb je een 16 gig kaartje :?
Daarom schiet je al vlug wat gemakkelijker. Neem zoiets als bracketing. Dat werd vroeger maar zelden toegepast en als je het deed, pakte je een serie'tje van 3 of 4. Tegenwoordig is dat veel gebruikelijker.
Je kan bij mij, zonder voorwaarden vooraf, je 16Gb kaartje ruilen voor een mooie Sandisk van 512MB. Heeft ooit bijna €200,= gekost... :mryellow:

Dan werk je ineens toch weer met een rolletje! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma nov 24 2008 5:54 pm

:lol: :lol: :lol: :lol:
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”