D90 filmen
D90 filmen
Sinds enkele dagen in het bezit van een D90. Naast de goede fotografische eigenschappen was ik geinteresseerd in het filmen met de D90 als aanvulling op mijn videocamera. De voordelen van grote sensor en lenzen zijn duidelijk. Ook dat je met 1 apparaat 2 functies hebt als er weinig meegenomen kan worden.
Ik bots tegen nogal wat beperkingen van het filmen aan.
- echt gelijkmatig en schokvrij zoomen is, ook met statief, niet te doen.
- autofocus is niet beschikbaar, maar veel professionele filmers werken graag met autofocus ( wel diaphragmavoorkeuze instellen)
- je moet de ae-l knop bij persoonlijke voorkeuren zo instellen dat gefilmd kan worden met gefixeerde belichting door de ontspanknop half ingedrukt te houden tijdens het filmen. Weet iemand of het zo in te stellen is dat de ae-l knop 1 enkele keer in te drukken is?
- bij filmen met kunstlicht is de kwaliteit heel slecht en treedt er bovendien een lichtgeflikker op.
Wie heeft tips etc.?
Ik bots tegen nogal wat beperkingen van het filmen aan.
- autofocus is niet beschikbaar, maar veel professionele filmers werken graag met autofocus ( wel diaphragmavoorkeuze instellen)
- je moet de ae-l knop bij persoonlijke voorkeuren zo instellen dat gefilmd kan worden met gefixeerde belichting door de ontspanknop half ingedrukt te houden tijdens het filmen. Weet iemand of het zo in te stellen is dat de ae-l knop 1 enkele keer in te drukken is?
- bij filmen met kunstlicht is de kwaliteit heel slecht en treedt er bovendien een lichtgeflikker op.
Wie heeft tips etc.?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D90 filmen
Beste tip die ik je geven kan is dat filmen als een leuk extraatje te zien, en niet meer dan dat... Het is toch echt gewoon een fotocamera met een filmfunctie.
Verder heb je niets aan me: ik heb geen D90.

Verder heb je niets aan me: ik heb geen D90.
Je noemt een paar dingen op die je m.i. van te voren had kunnen weten....
Ik had er nog niet mee gefilmd. Daarstraks geprobeerd. Werkt nie echt handig, maar dat had je idd kunnen weten. Het is tenslotte een fotocamera.
Ik gaf aan dat het een aanvulling is niet een vervanging. Bovendien is in de foto-video aangegeven dat de duidelijke kinderfouten zijn waar je niet perse van uit hoeft te gaan. Dit zal in de toekomst ongetwijfeld verbeterd worden.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Probleem is een beetje dat we nog niet zo heel veel mensen hier hebben die de D90 uitgebreid gebruiken om te filmen. En alleen de D90 heeft deze functie, dus alleen mensen met een D90 kunnen je verder helpen ben ik bang. Die zijn hier niet in de meerderheid... 

Het echte probleem is dat veel mensen niet weten hoe ze een video moeten maken 
Heb 1 jaar filmopleiding gedaan en ik weet dat je in ieder geval als je echt goed wil schieten alles moet plannen!
En... een heeeeeeleboel footage schieten. Dat moet je digitaal samenvoegen. Je kan nooit iets goeds in 1 shot schieten, zelfs voor een korte film kan je op 20 locaties iets filmen. Ik hoop dan ook dat er vooral veel filmpjes komen van mensen die er echt tijd in steken. Zelf steek ik in filmen niet zoveel tijd, maar het lijkt me wel leuk om er beter in te worden. Bij deze zal ik dus ook even uploaden wat ik zojuist heb geschoten bij mijn vriendinnetje thuis. Link volgt.
Update:
http://www.youtube.com/watch?v=miugNSpP5BE
Ok, stelt nog niet zo heel veel voor, was een first try he
Maar ik zie ruimte voor goede film. Bovendien heb ik geen movie editing software meer sinds ik van school ben, iMovie even in 5 minuten uitgezocht. Muziekie eronder en hoppa.

Heb 1 jaar filmopleiding gedaan en ik weet dat je in ieder geval als je echt goed wil schieten alles moet plannen!
En... een heeeeeeleboel footage schieten. Dat moet je digitaal samenvoegen. Je kan nooit iets goeds in 1 shot schieten, zelfs voor een korte film kan je op 20 locaties iets filmen. Ik hoop dan ook dat er vooral veel filmpjes komen van mensen die er echt tijd in steken. Zelf steek ik in filmen niet zoveel tijd, maar het lijkt me wel leuk om er beter in te worden. Bij deze zal ik dus ook even uploaden wat ik zojuist heb geschoten bij mijn vriendinnetje thuis. Link volgt.
Update:
http://www.youtube.com/watch?v=miugNSpP5BE
Ok, stelt nog niet zo heel veel voor, was een first try he

- Léon Obers
- Forumlid
De zoomlenzen van een fotocamera zijn er ook niet speciaal op ontworpen om dat mooi gelijkmatig te doen. Geen enkele DSLR "foto"-zoomlens heeft een motorische zoom mogelijkheid. Dus veel oefenen in het handmatig gelijkmatig zoomen.pieter h schreef: Ik bots tegen nogal wat beperkingen van het filmen aan.
Tja, de normale autofocus met al die verschillende scherpstelvlakjes in de zoeker werkt normaliter alleen als de spiegel is neergeklapt, en via een hulpspiegeltje het licht wordt omgeleid naar de scherpstelmodule in de bodem van de camera.pieter h schreef: - autofocus is niet beschikbaar, maar veel professionele filmers werken graag met autofocus ( wel diaphragmavoorkeuze instellen)
De scherpstelling als "Live View" gebeurt net voor de filmopname. Het is ten slotte een fotocamera.
Veel professionele filmers werken juist het liefst met handmatige scherpstelling, zodat niet telkens de scherpstelling verloopt als een onderwerp door het beeld loopt, of als ze net even tijdens het filmen standpunt of inkadering veranderen.
Het lijkt me dan handiger manuele instellingen te nemen. Heb je altijd een gefixeerde belichting.pieter h schreef: - je moet de ae-l knop bij persoonlijke voorkeuren zo instellen dat gefilmd kan worden met gefixeerde belichting door de ontspanknop half ingedrukt te houden tijdens het filmen. Weet iemand of het zo in te stellen is dat de ae-l knop 1 enkele keer in te drukken is?
Zeker licht gebruikt wat een bepaalde licht trillingfrequentie heeft (oude TL-buizen ?). Dat is geen fout van de camera maar vloeit voort uit de verschillen in licht trillingfrequentie en de snelheid van opnemen van de filmbeelden. Net zoiets als je een TV gaat filmen. Krijg je van die lopende balken.pieter h schreef: - bij filmen met kunstlicht is de kwaliteit heel slecht en treedt er bovendien een lichtgeflikker op.
Verkeerde kleurtemperatuur is een kwestie van de juiste kleurtemperatuur instellen of een "custom witbalans".
Allemaal zaken waar je als "goed filmer" zelf rekening mee dient te houden.
Echt, er kunnen heel aardige filmpjes mee gemaakt worden, zie een commercial die ermee gemaakt is (30 Mb versie)

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... be#p214353
Dus je hebt nog iets te leren.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma nov 24 2008 9:27 am, 9 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb mijn D90 in de eerste plaats gekocht als vervanger voor de D80. In vergelijking met de D80 vind ik de D90 een flinke verbetering, met name de hoge iso instellingen vind ik aangenaam de foto,s uit een D90 vind ik mooier.De filmfunctie vind ik een toegevoegde waarde waar natuurlijk ook beperkingen aan zitten, maar dat wist ik toen ik het apparaat kocht. Na een paar filmpjes te hebben gemaakt valt mij de kwaliteit niet tegen wel moet je denk ik zorgen voor voldoende licht. Waar ik de filmfunctie voornamelijk voor wil gebruiken is om korte clips te maken b.v. in de vlindertuin bij ons in het Noorderdierenpark tijden het fotograferen van de vlinders en dan de spiegel opklappen en een filmpje maken. de filmpjes die ik tot nu toe gemaakt heb vallen me niet tegen, heb de camera nu een week of 6 en gaandeweg word het beter want het is wel even wennen vooral het scherpstellen. Nogmaals de filmfunctie op de D90 vind ik een toegevoegde waarde en mede daarom heb ik de D90 gekocht waarvan ik zeker geen spijt heb.
veel succes Jan.
veel succes Jan.
Ben ik het eerste lid dat een filmpje plaatst, heeft er al iemand naar gekeken?

Dank voor jullie reacties.
Gewoon weinig zoomen, handmatig scherpstellen voordat je een shot bedenkt. Manual instelling van de belichting en veel kortere shots monteren helpt me verder. Bij het filmpje van marinus zie je bij kunstlicht (niet alleen tl buizen) ook een licht geflikker (los van de strepen bij de tv opnamen). Dit is echt een fout van de camera.
Verder hoorde ik van mijn fotohandelaar dat een professionele filmer een canon mark 2 met videofunctie heeft besteld goed met een beperkte scherptediepte te kunnen filmen met een full-frame (full HD) camera.
Het lijkt er toch echt op dat dit een begin van een ontwikkeling is waar naast video of fotocamera's goede hybride systemen zullen gaan ontstaan.
Gewoon weinig zoomen, handmatig scherpstellen voordat je een shot bedenkt. Manual instelling van de belichting en veel kortere shots monteren helpt me verder. Bij het filmpje van marinus zie je bij kunstlicht (niet alleen tl buizen) ook een licht geflikker (los van de strepen bij de tv opnamen). Dit is echt een fout van de camera.
Verder hoorde ik van mijn fotohandelaar dat een professionele filmer een canon mark 2 met videofunctie heeft besteld goed met een beperkte scherptediepte te kunnen filmen met een full-frame (full HD) camera.
Het lijkt er toch echt op dat dit een begin van een ontwikkeling is waar naast video of fotocamera's goede hybride systemen zullen gaan ontstaan.
Als je zoomt of focust hoor je dat ook doordat de body als klankkast fungeert.Maar dat zal je zelf ook wel ondervonden hebben inmiddels.
- Léon Obers
- Forumlid
Even bekeken, Ik zie wat je bedoeld. Fout van de camera wil ik het niet noemen.pieter h schreef:Bij het filmpje van marinus zie je bij kunstlicht (niet alleen tl buizen) ook een licht geflikker (los van de strepen bij de tv opnamen). Dit is echt een fout van de camera.
Ik denk dat het hem zit in de synchronisatie van het beeld ten opzichte van de snelheid van beelden op een PC-monitor of TV. Belangrijk om daarin de juiste presets te doen.
Filmpjes worden op de Nikon met 24 beelden per seconde opgenomen, AVI-formaat.
Filmpjes op YouTube zijn wellicht omgezet naar een ander formaat. Frequentie van PC monitoren is 60 - 80 Hertz.
Gebruikelijke beeldsnelheid "TV" in Europa (PAL) is 25 beelden p/sec. in USA (NTSC) 29,97 beelden p/sec.
Met de omzetting naar andere snelheden zit ergens de clou. Helaas geeft de gebruiksaanwijzing geen verder uitsluitsel.
De commercial waar ik naar verwees heeft geen lichtflikkering in het beeld. Het 30 Mb mpg filmpje is helemaal strak.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Veranderende lichtomstandigheden en kunstlicht met een bepaalde frequentie zoals TL maar ook Laser vind de D90 niet prettig. Ik heb in Escape Club in Amsterdam wat gefilmd met de D90. Zonder de AE knop gaat de D90 over z'n nek so to speak. Iets beter gaat het met de AE knop ingedrukt, maar da's vrij onhandig. In die commercial is gefilmd zonder wisselende lichtomstandigheden. Als je alles goed regisseert, dan kun je een aardig stukje film maken met de D90. Zeker met het gebruik van bepaalde objectieven.
klijnfotografie.com