Bescherming camera

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Gkoene

Bescherming camera

Bericht door Gkoene » za feb 19 2005 4:24 pm

Ik ga binnenkort met vakantie naar Tunesië. Ik zal dan ook in de woestijn vertoefen. Nu is dat niet de ideale plaats voor mijn D70. Het zand komt overal. ( ervaring met vakantie in libië met een andere camera)
Wie kan mij aan een goed idee helpen voor de bescherming van mijn camera. Deze moet natuurlijk mee.

Alvast bedankt voor eventuele tips.

Gerard Koene

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

woestijn

Bericht door gijs sandberg » za feb 19 2005 5:56 pm

Ik heb zelf geen ervaring met die omstandigheden...

Wat dacht je van een water en stofdichte Peli case?
Naar keuze met vakjes of schium.

Ander idee:
Neem een Nikonos mee, die moeten goed stofdicht zijn.

Groeten, Gijs Sandberg

nikon-nl

Bericht door nikon-nl » za feb 19 2005 7:34 pm

De goedkoopste oplossing is een doorzichtig boterhamzakje om de camera met de opening rond het objectief, vastgezet met een elastiekje. Een veel duurdere oplossing is een Ikelite behuizing (die zijn er ook van zacht plastic - als een zak voor onderwater). Let wel op condens als je de camera opbergt in een lucht/waterdichte zak. Sowieso is de overgang van airco-hotel naar bloedhitte en terug dodelijk voor een digitale camera.
Mijn advies: neem een FM2 of FM3a met 28 mm. MF-objectief. In een woestijn maak je toch alleen overzichtfoto's. Scherpstellen & lichtmeten hoeft niet want er is altijd licht en een groothoek is van 2 meter tot oneindig scherp.
Goede reis!
nico

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo feb 20 2005 3:21 am

Hi,

Een FM3A is veel te nieuw/kostbaar (in ieder geval niet goedkoper dan een een D70 - ok de camera heeft geen CCD) om aan zand/stof bloot te stellen.

Als FM3A gebruiker en fan moest ik dit even zeggen :-) Het idee van doorzichtige plastic zak vind ik een goede. Ik zou ook een filter op de lens plaatsen (bijv. een UV-filter). Dat filter mag de krassen krijgen etc. , maar de voorste lens wordt gespaard. Zo'n filter kun je makkelijk vervangen.

AG

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 20 2005 1:31 pm

Kies een objectief met een zoom-bereik waaraan je tijdens trips voldoende hebt. Wisselen van objectieven in een stofrijke omgeving geeft grote kans op vervuiling van je CCD.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”