Het gebruiken van mijn foto's door andere mensen/bedrijven
Het gebruiken van mijn foto's door andere mensen/bedrijven
Ik heb een e-mail gehad van een bedrijf die een foto / foto's van mij willen gebruiken nadat ze gezien hadden op het internet. Ze willen het gebruiken in een presentatie, PR doeleinden en op hun site. Opzicht ben ik wel vereerd dat ze precies mijn foto's uitgezocht hebben, maar ik wil niet dat er misbruik van gemaakt wordt. het is een klein bedrijf en willen/kunnen nog niks betalen.
Hoe pak je dat aan?
natuurlijk mijn naam op foto en verwijzing ernaar.
tips?
heeft iemand al een standaard "contract" die ik mag gebruiken(liefds in engels)?
groeten jan-peter
Hoe pak je dat aan?
natuurlijk mijn naam op foto en verwijzing ernaar.
tips?
heeft iemand al een standaard "contract" die ik mag gebruiken(liefds in engels)?
groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Het gebruiken van mijn foto's door andere mensen/bedrijven
Het ach en wee van bedrijven die geen foto rechten kunnen betalen is wel een beetje triest vind ik.
Presentatie materiaal hoort bij de bedrijfsvoering en kost ze 100-200 euro (voor de foto's)?
Als je dat als bedrijf niet kunt betalen, kan je maar beter stoppen.
Ik denk ze het niet willen betalen zoals je schrijft.
M.a.w. ze hopen op gratis foto's.
En als jet bedrijf er geld mee verdient, waarom zou jij ze dan gratis geven
Ik persoonlijk begin daar niet aan, al zetten ze mijn naam er in koeieletters eronder.
Als jij je foto's (gratis) ter beschikking wilt stellen dan moet je dat natuurlijk doen.
Presentatie materiaal hoort bij de bedrijfsvoering en kost ze 100-200 euro (voor de foto's)?
Als je dat als bedrijf niet kunt betalen, kan je maar beter stoppen.
Ik denk ze het niet willen betalen zoals je schrijft.
M.a.w. ze hopen op gratis foto's.
En als jet bedrijf er geld mee verdient, waarom zou jij ze dan gratis geven

Ik persoonlijk begin daar niet aan, al zetten ze mijn naam er in koeieletters eronder.
Als jij je foto's (gratis) ter beschikking wilt stellen dan moet je dat natuurlijk doen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Moet je eens aan het bedrijf vragen of ze de koffie, gebak etc. wat ze bij die presentatie wellicht aan de mensen geven als mensen speciaal die presentatie komen bekijken, of de winkel, bakker of supermarkt die ook voor niks aan het bedrijf geeft.jpdejong schreef:Ze willen het gebruiken in een presentatie......
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik kan de mening van Brenzef en Leon alleen maar onderschrijven
Voor niks gaat de zon op!
Als ze dan zo nodig gratis foto's voor een presentatie willen hebben, kunnen ze ook uitwijken naar gratis stocksites.
Natuurlijk is het leuk dat ze je foto's willen gebruiken, maar daar mag toch gerust wel een vergoeding tegenover staan.

Als ze dan zo nodig gratis foto's voor een presentatie willen hebben, kunnen ze ook uitwijken naar gratis stocksites.
Natuurlijk is het leuk dat ze je foto's willen gebruiken, maar daar mag toch gerust wel een vergoeding tegenover staan.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waarom zo moeilijk doen over een aantal foto’s die anders toch ook niets opleveren.
Ik kan me goed voorstellen dat een klein, beginnend bedrijf, niet veel geld kan uitgeven aan dit soort dingen. Het valt mij altijd op dat vooral mensen die zelf geen ondernemer zijn hier zo makkelijk over denken.
Je zou het zo kunnen zien dat dit een kans is om jouw werk onder de aandacht te brengen van een groter publiek. Tevens geeft het je een referentie bij een klant die, omdat je hem netjes hebt behandeld, zeer positief over je zal speken en dat is, als je serieuze plannen hebt, meer waard dan een paar tientjes.
Zeker zou ik voorzichtig zijn met contracten, tenzij je een bedrijf hebt en juridische ondersteuning. Het is dan niet meer vrijblijvend en voor je het weet wordt je geconfronteerd met allerlei bijkomstigheden.
Stel wel als voorwaarde dat je naam en als het kan je link wordt vermeld.
Ondernemen is vooruitzien en investeren, zelf werk ik al jaren op deze manier, met goede resultaten. Veel mensen die ik in het begin min of meer gratis heb geholpen zijn nu trouwe klanten.
Zie het als een investering inde toekomst, kan zeer goed uitpakken
Succes
RVK
Ik kan me goed voorstellen dat een klein, beginnend bedrijf, niet veel geld kan uitgeven aan dit soort dingen. Het valt mij altijd op dat vooral mensen die zelf geen ondernemer zijn hier zo makkelijk over denken.
Je zou het zo kunnen zien dat dit een kans is om jouw werk onder de aandacht te brengen van een groter publiek. Tevens geeft het je een referentie bij een klant die, omdat je hem netjes hebt behandeld, zeer positief over je zal speken en dat is, als je serieuze plannen hebt, meer waard dan een paar tientjes.
Zeker zou ik voorzichtig zijn met contracten, tenzij je een bedrijf hebt en juridische ondersteuning. Het is dan niet meer vrijblijvend en voor je het weet wordt je geconfronteerd met allerlei bijkomstigheden.
Stel wel als voorwaarde dat je naam en als het kan je link wordt vermeld.
Ondernemen is vooruitzien en investeren, zelf werk ik al jaren op deze manier, met goede resultaten. Veel mensen die ik in het begin min of meer gratis heb geholpen zijn nu trouwe klanten.
Zie het als een investering inde toekomst, kan zeer goed uitpakken
Succes
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
de TS had zover ik las nog een vraag van het bedrijf gekregen met verzoek tot gebruik....
Trof ik vanochtend 2 foto's op een site van een transportbedrijf hier uit de buurt, pontificaal op het openingsscherm van de website...
"hoezo commercieel gebruik"...
Ik heb ze alvast vriendelijk een mailtje gestuurd waarin ik aangeef als fotograaf/auteur zover ik weet nooit toestemming voor dergelijk gebruik
te hebben gegeven en verzocht om een reactie.
(ja ja.. ben hoffelijk en zakelijk gebleven in de mail).
Ben benieuwd of dergelijke bedrijven eerst eens 'denken' voordat ze 'doen'.
(en hoe ze er aan gekomen zijn: simpel, via een vriend (chauffeur) bij dat bedrijf, die ik met enkele foto's van een weekendje ' on the road'
als vriendschappelijke aard had overhandigd. scenario is dus dat deze chauffeur (zonder opzet/medeweten) maar even de foto's doormailt naar
"Henkie op kantoor" , en zo deze op de site is aanbeland.... )
Trof ik vanochtend 2 foto's op een site van een transportbedrijf hier uit de buurt, pontificaal op het openingsscherm van de website...
"hoezo commercieel gebruik"...
Ik heb ze alvast vriendelijk een mailtje gestuurd waarin ik aangeef als fotograaf/auteur zover ik weet nooit toestemming voor dergelijk gebruik
te hebben gegeven en verzocht om een reactie.
(ja ja.. ben hoffelijk en zakelijk gebleven in de mail).
Ben benieuwd of dergelijke bedrijven eerst eens 'denken' voordat ze 'doen'.
(en hoe ze er aan gekomen zijn: simpel, via een vriend (chauffeur) bij dat bedrijf, die ik met enkele foto's van een weekendje ' on the road'
als vriendschappelijke aard had overhandigd. scenario is dus dat deze chauffeur (zonder opzet/medeweten) maar even de foto's doormailt naar
"Henkie op kantoor" , en zo deze op de site is aanbeland.... )
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Niet alleen mijn initialen maar ook mijn mening komen met RVK overeen.
Gewoon weggeven, geniet, wees vereerd. Zij blij, jij blij. Het kost je immers niets.
En zo maak je vrienden, en dat kan zich in de toekomst lonen... Een netwerk van mensen die enthousiast over jou praten levert meer op dan de honderd euro die je hieruit mischien met veel moeite uit kunt wringen...
Gewoon weggeven, geniet, wees vereerd. Zij blij, jij blij. Het kost je immers niets.
En zo maak je vrienden, en dat kan zich in de toekomst lonen... Een netwerk van mensen die enthousiast over jou praten levert meer op dan de honderd euro die je hieruit mischien met veel moeite uit kunt wringen...
Het geld is bijzaak in deze, maar het gaat mij vooral om het 'klakkeloos' gebruiken zonder even netjes te vragen....
Waar gaat het heen?
Nu een foto als promo van een bedrijf op de site,
straks een kinderportret op totaal (imho) verkeerde sites
Kwestie van JP-Balkenende "normen & waarden": wat is er mis met netjes vragen?!
Daarom: heb gewoon gesignaleerd (feit geconstateerd) en ze hiervan op de hoogte gebracht, inclusief onderbouwing.
Over geld/financiele schade praat ik nog niet eens.
just my 2 eurocents...
Waar gaat het heen?
Nu een foto als promo van een bedrijf op de site,
straks een kinderportret op totaal (imho) verkeerde sites
Kwestie van JP-Balkenende "normen & waarden": wat is er mis met netjes vragen?!
Daarom: heb gewoon gesignaleerd (feit geconstateerd) en ze hiervan op de hoogte gebracht, inclusief onderbouwing.
Over geld/financiele schade praat ik nog niet eens.
just my 2 eurocents...
Ik begrijp uit je eerste posting dat ze het juist gevraagd hebben. Niks klakkeloos dus.
George
George
SORRY, laatse was niet de TS.
Eeuwig excuus.
George
Eeuwig excuus.
George
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik fototgrafeer voor niet commerciële klanten, vaak uitgevers, instituten, archieven en dergelijke die met met projecten bezig zijn waar altijd geld bij moet. Met die cliënten maak ik altijd goede afspraken over de prijs. Soms betalen ze niks, maar krijg ik een bewijsexemplaar. Voor andere spreken we speciale regelingen af. Een client betaalt slects 1 euro per foto, die vervolgens in daar de databank terechtkomen: wordt de foto gebruikt of besteld, dan dient men zich weer bij mij te melden voor nadere afspraken. Voordeel voor de client: zijn beeldbank krijgt voor weinig geld behoorlijke vulling. Voordeel voor mij: ik krijg meer bestellingen.
Je begrijpt: ik zal niet erg rijk worden van mijn fotografie, maar verdien voldoende om zo nu en dan mijn camera te vervangen.
Je begrijpt: ik zal niet erg rijk worden van mijn fotografie, maar verdien voldoende om zo nu en dan mijn camera te vervangen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl