Hoi,
ik ben in het bezit van een Tamron macro 90mm 2.8. )overigens een hele fijne lens ook voor pertret).
Maar ik probeer toch iets meer te pakken als 1:1.
Nou is mij verteld dat de werkafstand dan verkort kan worden en zo een vergrotingsfactor hebt. Maar mij is ook verteld dat de aantal mm groter moet zijn dan de brandpuntsafstand van de lens.
Dus ik vraag me af wat een setje ringen doet van bijvoorbeeld 12/20/36mm op de tamron 90mm.
Haal ik hier wat uit of is dit geldverspilling.
ik hoor het graag.
Gr
Heeft dit wel zin?
Re: Heeft dit wel zin?
Ik weet dat tussenringen etc het best werken op een 50mm lens.
Waarom dat is weet ik niet. Ben ook wel benieuwd of het goed werkt op een 90mm macro, ik hou dit topic in de gaten!
Waarom dat is weet ik niet. Ben ook wel benieuwd of het goed werkt op een 90mm macro, ik hou dit topic in de gaten!
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Met tussenringen wordt de minimale scherpstelafstand verkleind. Je kunt dus dichter op je onderwerp komen.
Ik probeerde net een 105 mm Nikkor (AF-D) op een D80. Zonder ringen zie ik bij 1:1 in de zoeker 22 mm breed bij een vrije afstand van 13,5 cm tussen de lens"tuut" en het lineaal. Met twee tussenringen PK11A + PK13, totaal 35 mm dik, zie ik in de stand 1:1 in de zoeker plm 15 mm breed bij een vrije werkafstand van plm 11,5 cm. Ik ga dus van 1:1 naar 1,5:1. Voor de 90 mm Tamron krijg je waarschijnlijk iets meer vergroting met deze ringdikte.
Groet Hans.
Groet Hans.
Ik ben ooit eens aan het proberen geweest met tussenringen en converters, ik dacht dat ik de beste resultaten kreeg met mn 1.7x converter en de 36mm tussenring.
Dat was icm de 150mm sigma macro. Ik heb nu de nikon 105 en gebruik alleen nog de raynox voorzetlens.
Dat was icm de 150mm sigma macro. Ik heb nu de nikon 105 en gebruik alleen nog de raynox voorzetlens.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is dus niet zo. Eigenlijk werk je het gemakkelijkst met tussenringen op langere brandpunten.Marinus84 schreef:Ik weet dat tussenringen etc het best werken op een 50mm lens.
Voor het antwoord:
Een citaat uit Macro met Nikon: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf
85 mm PC Nikkor de PN-11 vergrotingsfactor 1,1x
105 mm macro en 50 mm omgekeerd 2x PK-13 en 1x PK-12= 69 mm tussenringen vergrotingsfactor 4,4x
105 mm macro objectief 2x PK-13 en 1x PK-12= 69 mm tussenringen vergrotingsfactor 4,4x
Nu werk ik uit zuinigheid alleen met Nikon spullen. Heb het dus met je Tamron 90 mm niet gemeten. Kijk eens naar de andere mogelijkheden in m'n publicatie.
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Hoi Natuurfotograaf,
Een vuistregel voor tussenringen en balg is dat het aantal millimeters uitrek de vergrotingsmaatstaf bepaalt. Bij een 90 mm objectief (scherpstelling op oneindig!!) en tussenringen of balg met een totale lengte van 90mm heb je een vergrotingsmaatstaf van 1:1. Ga je ook met de objectiefscherpstelling dichterbij dan wordt het een beetje rekenen. Macro-objectieven veranderen vaak van brandpunt als dichtbij wordt scherpgesteld. Dus dat maakt het verhaal ook weer ingewikkelder. Ik weet ook niet zeker of het vuistregeltje precies opgaat als je ook op het objectief zelf scherpstelt. Eén ding is echter zeker ...je verliest heel veel licht! Als de tussenringen niet veel kosten zou ik zeggen koop ze en probeer het gewoon uit.
groet,
Karel
Een vuistregel voor tussenringen en balg is dat het aantal millimeters uitrek de vergrotingsmaatstaf bepaalt. Bij een 90 mm objectief (scherpstelling op oneindig!!) en tussenringen of balg met een totale lengte van 90mm heb je een vergrotingsmaatstaf van 1:1. Ga je ook met de objectiefscherpstelling dichterbij dan wordt het een beetje rekenen. Macro-objectieven veranderen vaak van brandpunt als dichtbij wordt scherpgesteld. Dus dat maakt het verhaal ook weer ingewikkelder. Ik weet ook niet zeker of het vuistregeltje precies opgaat als je ook op het objectief zelf scherpstelt. Eén ding is echter zeker ...je verliest heel veel licht! Als de tussenringen niet veel kosten zou ik zeggen koop ze en probeer het gewoon uit.

groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Een 105 mm Nikkor (AF-D) in de stand 1:1 met tussenringen 36+20+12 mm (setje van Soligor) toont ongeveer 11,5 mm in de zoeker van een D80 op. Vergroting iets meer dan 2:1. Diafragma waarden die ik via het vingerwieltje in kan stellen varieren tussen f/5 en f/57.
Groet Hans.
Groet Hans.