Daglichtlampen van Valueproducts, iemand ervaring?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Daglichtlampen van Valueproducts, iemand ervaring?

Bericht door ElRonno » ma nov 17 2008 10:47 am

Ik ben op zoek naar daglichtlampen, voornamelijk als instellicht bij gebruik van gewone flitsers (strobist style, zal ik maar zeggen).

En wie weet zijn ze ook bruikbaar als lichtbron zelf bij statische onderwerpen, maar dat is niet mijn hoofddoel.

Een derde mogelijkheid is de verlichting in mijn werkkamer vervangen, zodat ik altijd in daglicht werk. Dat maakt beoordelen op het scherm van foto's een stuk beter lijkt me.

Op eBay kom ik nogal wat tegen van Valueproducts, iemand ervaring met dat spul?

Omschrijving van eBay:
- Daglichtlamp HIGH POWER 60 watt
- Energiesparlamp (gering stroomverbruik) met 60 watt effectief vermogen (overeenkomend met ~320 watt gewone lampen)
- Lichtvermogen 4400 lumen, kleurweergave-index CRI 85 Ra
- 5000 Kelvin (kleurtemperatuur daglicht)
- GeÏntergreerd EVG ( Electrisch ballast), glinstervrij
- Hoogste uitvoering, CE en RoHS (WEEE) conformiteit
- Brandtduur middel ca. 8000 uren
- Milieusparend, vervaardiging zonder loodhoudende bouwdelen
- E27 sokkel (Edison Screw 27 mm)
- Lengte: 28,5 cm (met sokkel), Doorsnede: 12 cm
- Nieuw Lotus-Design voor betere straalverdeling

Klinkt mooi, maar zijn die specs ook enigzins door iemand hier nagemeten?

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Re: Daglichtlampen van Valueproducts, iemand ervaring?

Bericht door ElRonno » do nov 27 2008 7:07 am

Niemand? :shock:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 27 2008 8:17 am

Gezien de prijs van daglichtlampen (bij Aurora/Kontakt 17,50 Euro geloof ik) zou ik het gewoon even zelf uitproberen.
Ik weet wel dat ze tegenwoordig vaak gebruikt worden voor productfotografie, in combinatie met een lichttentje.
Die dingen zijn hier op het forum ook al aan de orde geweest, en het feit dat er geen negatieve berichten uit voort zijn gekomen doet mij vermoeden dat ze kennelijk voldoen.
Als de kleurtemperatuur niet de opgegeven 5000 graden Kelvin blijkt te zijn, ben je daar zo achter.
Enne... als instellicht is bijvoorbeeld de kleurtemperatuur toch niet zo heel erg belangrijk?
Groet, E.M. de Klerk

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » do nov 27 2008 8:18 am

Ho Ron,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik vraag me af of het wat uitmaakt als je je lamp in je werkkamer vervangt, de LCD monitor heeft toch een eigen lichtbron waardoor de foto wordt weergegeven ? Zou dat echt anders eruitzien met ander omgevingslicht.

Voor prints kan ik me er nog wat van voorstellen, dat is afhankelijk van opvallend licht.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 27 2008 12:24 pm

Toch kan ik me er wel iets bij voorstellen, een beeldscherm beoordelen bij daglicht.
Het menselijk oog heeft een aardig vermogen te "wennen" aan bijvoorbeeld de warme kleur van kunstlicht.
Loop maar eens van een ruimte met alleen gloeilampen direct een andere ruimte met TL-licht in.
Het is dus nog niet zo'n gek idee een beeldscherm te bekijken met aan daglicht gewende ogen?
E.M. de Klerk

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do nov 27 2008 12:55 pm

Daar zit wel wat in maar toch vraag ik het me af. De TFT schermen hebben hun eigen lichtbron in de vorm van een klein TL buisje of zoiets. Die heeft een bepaalde kleur en die veranderd niet.

Met andere woorden, voor de weergave van de foto is geen externe lichtbron noodzakelijk indien deze op een beeldscherm wordt weergegeven. Uiteraard zijn foto's beter te beoordelen als er omgevinglicht is. In het donker naar een helder scherm kijken is ook niet alles maar of het nu afhankelijk is van wat voor kleur die lichtbron is ? Dat zou namelijk impliceren dat licht van buiten het scherm invloed heeft op de weergaven van de foto en dat kan volgens mij niet.

(Kleur)weergave is naar mijn weten afhankelijk van de reflectie/ weerkaatsing van het opvallende licht. afhankelijk van wat voor licht het is zijn de kleuren anders. Bij een TFT is daar helemaal geen sprake van. (voglens mij dan)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 27 2008 1:37 pm

Nee, ik bedoel alleen maar dat het eventueel verschil zou kunnen uitmaken of je ogen gewend zijn aan kunstlicht (warm), TL-licht (groenig) of daglicht, bij het beoordelen van de kleuren op het beeldscherm.
Het is duidelijk dat de kleuren op het beeldscherm altijd hetzelfde zijn, het gaat om de perceptie.
E.M. de Klerk

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do nov 27 2008 2:58 pm

Aha, nu begrijp ik het punt en kan me er bij aansluiten, het zal ongetwijfeld enig effect hebben.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 27 2008 7:59 pm

Wil je het heel netjes doen, zou je omgevingslicht dezelfde kleurtemperatuur moeten hebben als je scherm, plus een neutrale achtergrond waartegen het omgevingslicht reflecteert (neutraal wit, neutraal grijs), zodat je ogen niet verkeerd beïnvloed worden door andere tinten in de kleurbeoordeling van je scherm.
Vriendelijke groet, Léon Obers

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo dec 03 2008 11:18 pm

elronno,
Welke daglichtlamp(en) heb je gekocht, waar en voor hoeveel?
Ik zoek voor mijn fototent een.
En hoe bevalt het in je werkkamer?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”