Shoot - mensen in hun werkomgeving UPDATE

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
wouterboon

Shoot - mensen in hun werkomgeving UPDATE

Bericht door wouterboon » wo nov 26 2008 12:12 pm

Hallo allen,

Voor de fotocursus die ik volg, moeten we als opdracht mensen in hun werkomgeving vastleggen. Nou is dat bij mijn eigen werk (de bouw) uitermate interessant, maar daar heb ik helaas geen tijd voor gehad/genomen. Dus heb ik mijn vriendin lief aangekeken en gevraagd of zij niet wilde 'poseren' in haar werkomgeving. Afgelopen zondag (was de enige mogelijkheid) zijn we naar haar werk geweest en hieronder heb ik enkele beelden neergezet. Ik heb geen flitser (behalve de pop-up, maar daar kan ik nog niet mee werken), dus ik heb veel op statief gewerkt en op iso 800. Verder is de meest gebruikte lens de 18-70 geweest, daarna de 50 en dan de 105 VR. Ik ben zelf best tevreden met de foto's maar ik zou graag tips/verbeterpunten van jullie horen.

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Verwijderd, in verband met naam zichtbaar in beeld.

5.

Verwijderd, in verband met naam zichtbaar in beeld.

6.

Afbeelding

7.

Afbeelding

8.

Afbeelding

9.

Afbeelding

10.

Afbeelding

Ik merkte dat ik (en mijn vriendin ook, trouwens) het erg leuk vond om te doen, lekker ongestoord werken. En ik merk dat voor dit soort dingen een externe flitser handig zou zijn, evenals een assistent met reflectiescherm :mryellow:

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,

Wouter
Laatst gewijzigd door wouterboon op vr nov 28 2008 12:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Shoot - mensen in hun werkomgeving

Bericht door SwederD70 » wo nov 26 2008 7:29 pm

Ik zou de serie beperken tot
#2, #6, #7 #9

#8 ook wel alleen is een uitsnede waarbij alleen de handen die een boek pakken zichtbaar is, is genoeg….

Deze selectie geven voor mij een persoonsongebonden blik op wat voor werk iemand doet (of zou moeten doen).
Met persoonsongebonden bedoel ik dat het voor mij niet interresant is te weten of het nou je vriendin is die op de foto staat of de vriendin van iemand anders. Het gaat erom dat ik zie wat voor werk iemand doet in zijn/haar omgeving.

#1 en #3 kan ieder willekeurig bureau zijn cq. werkomgeving.
#10 is mischien leuk voor jouw maar voegt voor mij weinig toe…

Belichting is niet echt slecht! Mischien klein beetje unscharp mask toepassen (tgv het verkleinen)

Op zich een leuke opdracht! En goed geprobeerd om er wat van te maken :-)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo nov 26 2008 8:01 pm

Ha Sweder, dank voor je commentaar en je compliment op het laatst! Belichting is m.i. inderdaad redelijk goed gelukt, omdat ik eindelijk RAW fotografeer en dat leer bewerken. Ik gebruik eigenlijk nooit USM, maar meestal het Hoogdoorlaatfilter, omdat dat achteraf makkelijk weer te bewerken en niet-destructief is.

Met jouw 'beperking' ben ik het wel eens. Helaas zie je nu niet die 2 die ik had weggehaald (om beschreven reden en dat is voor een advocaat wel van belang); die gaven o.a. een kast met ordners weer, waaraan de toga met bef hing (met een geborduurde naam in de toga). Nr. 8 zal ik nog eens bewerken. Nr. 10 is idd voor mij leuk, niet voor jou, maar als portret vind ik het niet verkeerd.

Kun je nu trouwens eruit opmaken wat voor werk iemand doet (gegeven bovenstaande omschrijving)? Dan is het m.i. geslaagd. Ging er ook niet om mijn vriendin te portretteren, maar juist een advocaat. Dat het mijn vriendin is, is puur toeval ;-)

Groet,

Wouter

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo nov 26 2008 8:16 pm

Ehm, denk dat je toch moet overwegen om die boekenkast met toga te showen….(mischien dat je haar naam weg kunt shoppen…?).
Maakt dan wel helemaal duidelijk wel beroep ze uitoefent.

Kon uit bovenstaande series incl weglaters er wel uit opmaken dat ze of (belasting)account zou zijn of iets met recht/advocaat (vnl. op belasting).

Echter dan zou ik volgende keer nr.7 trapoplopend fotograferen …dan zou je haar toga beter zien. Wel zo lekker wazig laten, zie je ook geen naam. (zat bij mijn eerste bericht te twijfelen of ik het zou schrijven omdat ik het niet zeker wist, maar nu dus wel)

Usm doe ik als laatste stap als ik ze verkleint heb en naar jpg omzet (mag destructief want jpg is het eindstation).
Hoogdoorlaat zou idd een mogelijkheid zijn als je nog bezig bent met bewerken.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo nov 26 2008 8:55 pm

Bij deze foto 4 nogmaals, nu (provisorisch) de naam weggehaald

Afbeelding

En nr. 7 zou ik inderdaad nog eens trapoplopend moeten doen, helemaal gelijk. Wel heb ik deze nog gemaakt, maar daar mist dus (helaas) die bewegingsonscherpte:

Afbeelding

Gr.,

Wouter

Frederix

Bericht door Frederix » wo nov 26 2008 9:02 pm

Hoi Wouterboon,

ik vind de foto's nogal wisselend van kwaliteit.

Van foto 1 en 3 vind ik de lamp boven in de foto erg storend. Ik denk dat als je een wat lager standpunt zou hebben ingenomen, dat de foto er beter van zou zijn geworden.

Foto 2 en 7 vind ik erg mooi. Foto 8 mag er ook wel zijn, maar vind ik minder boeiend dan foto 2 en 7.

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo nov 26 2008 9:08 pm

Hoi Frederix, ik kan me vinden in je opmerkingen. Die lamp heb ik achteraf ook spijt van dat ie zo prominent in beeld is. Sowieso moet ik meer leren 'door de knieën te gaan'. 2 en 7 zijn ook mijn favo's, grappig.

Gr.,

Wouter

Frederix

Bericht door Frederix » wo nov 26 2008 9:16 pm

wouterboon schreef: En nr. 7 zou ik inderdaad nog eens trapoplopend moeten doen, helemaal gelijk. Wel heb ik deze nog gemaakt, maar daar mist dus (helaas) die bewegingsonscherpte:

Afbeelding
Ik vind de eerste foto mooier. Op zich kan het mooier zijn om jouw vriendin trapoplopend te fotograferen, maar zou ik haar denk ik op de foto zetten als ze de trap die naar boven gaat (de rechtse trap dus) oploopt. En net wat je zegt, wat bewegingsonscherpte door een wat langere sluitertijd is beter.

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo nov 26 2008 9:18 pm

Frederix schreef:
Ik vind de eerste foto mooier. Op zich kan het mooier zijn om jouw vriendin trapoplopend te fotograferen, maar zou ik haar denk ik op de foto zetten als ze de trap die naar boven gaat (de rechtse trap dus) oploopt. En net wat je zegt, wat bewegingsonscherpte door een wat langere sluitertijd is beter.
Eens, zal eens kijken of ik haar nog een keer kan porren... :)

mikemix

Bericht door mikemix » wo nov 26 2008 9:42 pm

Kreeg een ingeving ter inspiratie, als je het niks vindt gaat ie weg...

Afbeelding

wouterboon

Bericht door wouterboon » do nov 27 2008 8:28 am

mikemix schreef:Kreeg een ingeving ter inspiratie, als je het niks vindt gaat ie weg...
Laat maar lekker staan, hou ik wel van! Ben overigens wel benieuwd hoe je de zwart-wit omzetting hebt gedaan. Vanavond (don. 27/11) ga ik de serie laten zien en krijg ik commentaar van mijn mede-cursisten. Ook gaan we portretten in zwart-wit omzetten, vandaar mijn vraag.

Gr.,

Wouter

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do nov 27 2008 9:03 am

mikemix schreef:Kreeg een ingeving ter inspiratie, als je het niks vindt gaat ie weg...
Trouwens leuk: zoek de (5 of 6?) verschillen met de kleurenfoto! Ik vind het een mooie aanpassing, de foto heeft meer rust maar vertelt toch meer. De doorgetrokken lambrisering aan de zijkanten helpen mee aan de rust van de plaat. Inderdaad interessant als je beschrijft wat je in welke stappen hebt gedaan.

dodo

Bericht door dodo » do nov 27 2008 9:09 am

Ja, da's duidelijk niet alleen een zwart/wit (sepia?) omzetting... lichtknopjes, lampen, allemaal op magische wijze verdwenen;).

wouterboon

Bericht door wouterboon » do nov 27 2008 9:18 am

dodo schreef:Ja, da's duidelijk niet alleen een zwart/wit (sepia?) omzetting... lichtknopjes, lampen, allemaal op magische wijze verdwenen;).

Dat zag ik, toen ik wat beter keek, ook (laptop schermpje...) En ook vignettering toegevoegd lijkt het.
roel schreef: Inderdaad interessant als je beschrijft wat je in welke stappen hebt gedaan.
We wachten in spanning op Mike's reactie, ik niet in de laatste plaats! :mryellow:

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » do nov 27 2008 9:26 am

Perspectiefcorrectie, lambrisering doorgetrokken, lichtschakelaar links foetsie, lampje foetsie, vignettering, kadertje, zw/w met lichte toning.
Mooi!

Vind de serie ook leuk om te zien, maar mis natuurlijk de échte werkomgeving van de advocate: het gerechtsgebouw. Was het niet mogelijk om een foto in de rechtzaal te maken. Clichéfoto natuurlijk, maar ook leuk, is een foto met Vrouwe Justitia erbij.

Groeten,
jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”