Eerste foto's met mijn Rolleicord Vb

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Frederix

Eerste foto's met mijn Rolleicord Vb

Bericht door Frederix » vr nov 28 2008 8:51 pm

Ik heb deze week de eerste foto's gemaakt met mijn "nieuwe" Rolleicord Vb. Het is even zwaar wennen, maar het begint nu best wel lekker te gaan. Zie hieronder de eerste resultaten. Ik ben niet echt ontevreden.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6

Afbeelding
Foto 7

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Eerste foto's met mijn Rolleicord Vb

Bericht door a90 » vr nov 28 2008 8:55 pm

Dat zijn beste foto's Fred, mooi belicht in ieder geval. Is dat een beetje te doen met deze camera ? zit er iets van een lichtmeter in ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Frederix

Bericht door Frederix » vr nov 28 2008 9:00 pm

a90 schreef:Dat zijn beste foto's Fred, mooi belicht in ieder geval. Is dat een beetje te doen met deze camera ? zit er iets van een lichtmeter in ?
Hoi a90,

Er zit geen belichtingsmeter in, ik meet licht met een losse belichtingmeter. In de camera zit totaal géén enkele electronica, of het moet het contactje zijn voor een externe flitser . . . . Het is één brok mechaniek.

Het is even wennen om met deze camera te werken. Je ziet het beeld in de zoeker rechtop maar in spiegelbeeld. In het matglas (60 x 60 mm!) zit een instelwig, hiermee kun je i.c.m. met het loepje dat boven het matglas zit heel mooi scherpstellen.

Het grappige is dat mijn losse belichtingmeter (Lunalite van Gossen) lichtwaarden aangeeft, deze zijn terug te vinden op de camera. Als je de gemeten lichtwaarde instelt, kun je met een hendeltje de gewenste diafragma instellen, de bijbehorende belichtingstijd verandert met het diafragma. Omgekeerd kun je ook de gewenste sluitertijd instellen en verandert het diafragma met de sluitertijd. Feitelijk dus een mechanische diafragma- en/of sluitertijdenvoorkeuze.

Als je daar eenmaal aan gewend bent gaat het best wel vlot. Ook het scherpstellen is even een handigheid.

Ik vind het vierkante negatiefformaat van 60 x 60 mm erg mooi. Ik zie het gebeuren dat ik mijn Nikon F100 ninder ga gebruiken en in plaats daarvan deze Rolleicord ga gebruiken. :twisted:
Laatst gewijzigd door Frederix op vr nov 28 2008 10:49 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr nov 28 2008 9:06 pm

Zijn mooie foto's Fred. Blijkbaar heb je niet al te veel aanpassingsproblemen! :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr nov 28 2008 9:15 pm

Dank je voor de uitleg Fred, Is dit de Fuji 160s die je hebt gebruikt ?

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Frederix

Bericht door Frederix » vr nov 28 2008 9:24 pm

a90 schreef:Dank je voor de uitleg Fred, Is dit de Fuji 160s die je hebt gebruikt ?

Michael
Neen, ik heb hiervoor de Kodak Portra 160 NC gebruikt. Ik heb een klein jaar geleden van een fotograaf die over gestapt was van analoog 60 x 60 op digitaal zo'n 40 rollen film voor € 30 kunnen overnemen. De films waren 3 en 6 jaar over tijd, maar altijd koel bewaard.

Ik schatte in dat dit voor mijn Click goed genoeg was. Immers, de belichting van een Click is zeer onnauwkeurig (slechts 2 standen, bewolkt en zonning) Op de scans van deze negatieven kwam ik toch wel een kleur zweem tegen, wellicht komt dat door de ouderdom van de films. Met de Rolleicord kun je in tegenstelling tot de Click erg nauwkeurig belichten.

Ik heb nog een Fuji rolfilm van 400 asa in de koelkast liggen. Ik ga een keer proberen wat daar het effect van is. Maar er zit eerst weer een Kodak Portra in de camera . . . .
Laatst gewijzigd door Frederix op vr nov 28 2008 10:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr nov 28 2008 9:34 pm

Frederix schreef:
a90 schreef:Dat zijn beste foto's Fred, mooi belicht in ieder geval. Is dat een beetje te doen met deze camera ? zit er iets van een lichtmeter in ?
>...Het grappige is dat mijn losse belichtingmeter (Lunalite van Gossen) lichtwaarden aangeeft,...<
Zie voor een voorbeeld van deze lichtmeter foto 1 :lol:
Volgens mij bestaan er voor Rolleiflexen(!) prismazoekers. Ik kan in ieder geval bij mijn één van mijn twee Rolleiflexen (13,5 cm) de lichtkap verwijderen. Misschien kan dit ook bij de Rolleicord?
Rolleiflexclub Nederland
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Frederix

Bericht door Frederix » vr nov 28 2008 9:44 pm

ArjanL schreef: Zie voor een voorbeeld van deze lichtmeter foto 1 :lol:
Volgens mij bestaan er voor Rolleiflexen(!) prismazoekers. Ik kan in ieder geval bij mijn één van mijn twee Rolleiflexen (13,5 cm) de lichtkap verwijderen. Misschien kan dit ook bij de Rolleicord?
Rolleiflexclub Nederland
Mijn belichtingsmeter staat inderdaad op foto 1!

Volgens het door mij gedownloade boekje moet dit ook op de Rolleicord passen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 28 2008 10:57 pm

Fraai hoor. Technisch ook duidelijk een stuk mooier dan die Agfa Click van je... :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » za nov 29 2008 5:36 am

Patrick schreef:Fraai hoor. Technisch ook duidelijk een stuk mooier dan die Agfa Click van je... :D
Tsja, dat krijg als je een paar instellingen meer hebt . . . . :mrgreen:

Frederix

Bericht door Frederix » za nov 29 2008 5:38 am

chip54 schreef:Zijn mooie foto's Fred. Blijkbaar heb je niet al te veel aanpassingsproblemen! :D
Ik maak overal foto's mee, als er maar een lens voor zit. :mrgreen:

wouterboon

Bericht door wouterboon » za nov 29 2008 9:25 am

Frederix schreef:
chip54 schreef:Zijn mooie foto's Fred. Blijkbaar heb je niet al te veel aanpassingsproblemen! :D
Heb je een bril? Want dan begint het met je ogen :mryellow: Lekkere platen!

Bevalt je nieuwe werkplek/kantoor?

Frederix

Bericht door Frederix » za nov 29 2008 9:47 am

wouterboon schreef:
Frederix schreef:
Heb je een bril? Want dan begint het met je ogen :mryellow: Lekkere platen!

Bevalt je nieuwe werkplek/kantoor?
Ja hoor. :mrgreen:

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za nov 29 2008 10:09 am

Prachtige foto's fred, knap belicht. Tja....het oog van de meester :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » za nov 29 2008 1:25 pm

De belichting /techniek van de foto’s zijn prima… 8)
De inhoud of thema vind ik minder interessant… :oops:
Met groet, Marius...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”