50mm 1.4 --> 1cm DOF

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Mitch

50mm 1.4 --> 1cm DOF

Bericht door Mitch » za nov 22 2008 4:19 pm

Hallo,

Eerst maar even een korte intro bij mijn eerste bericht. Enthousiaste hobbyist, 3 jaar lang D70s gehad en vorige week een D300 body gekocht. Helemaal blij mee. Heb de Nikon 18-70 gehouden (blij dat ik 'm nog niet had weggedaan) nadat ik mijn nieuwe Tamron 18-55 2.8 twee weken geleden heb teruggestuurd naar de winkel. Niet tevreden over de scherpte en kwaliteit van de foto's. Daarnaast nog een Sigma 10-20 in de tas.

Tevens gisteren van iemand een 50mm 1.4 geleend om eens te kijken hoe dat bevalt, met name bedoeld om ook binnen bij natuurlijk licht portretten mee te kunnen maken. Er komen in principe prachtige fotos uitrollen, met een mooie (on)scherpte diepte en kleur. Nu is de scherptediepte meteen een van de problemen. Volgens de tabellen heeft een 50mm objecttief op 1.4 bij een afstand van 1m een scherptediepte van 1 cm. Dat verklaart waarschijnijk waarom maar bij een klein deel van de foto's het ene oog waarop scherpgesteld is er ook haarscherp uitkomt. Bij de minste beweging naar voren of achteren zit je er al naast, de autofocus (continue stand), pakt die 2 cm beweging er niet tijdig bij.
Autofocus op een stilstaand onderwerp geeft haarscherpe fotos, dus met de AF niets aan de hand.

Zie ik iets over het hoofd of is dit nu eenmaal hoe het zit? Wellicht nog tips om het onderwerp (meestal kinderen, moeilijk vast te houden/stil te krijgen) er toch scherp op te krijgen?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: 50mm 1.4 --> 1cm DOF

Bericht door Patrick » za nov 22 2008 4:43 pm

Welkom Mitch!

Het is inderdaad lastig om op f/1.4 te schieten. Maar er speelt ook nog het feit dat dit objectief niet op zijn scherpst is helemaal wijd open. Grafiekje:

Afbeelding

Zeker de randen zijn op f/1.4 gewoon zacht. Als je zelf zoiets wilt kopen, denk dan ook aan de 50mm 1/8D. Die is een stuk goedkoper, en kijk eens naar de grafiek:

Afbeelding

In het centrum is deze zelfs scherper.

Vreemd trouwens dat die Tamron je niet beviel (hoewel er slechtere exemplaren schijnen te zijn):

Plaatje past niet...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za nov 22 2008 4:46 pm

Beste Mitch,

Wees blij dat je eea testte met een DX kamera, met een FF kamera is de scherptediepte NOG kleiner.

De kleine scherptediepte bij f 1.4 is het resultaat va een rekensom, daar help geen lieve ... aan.

Ik heb medelijden met de mensen die de nieuwe Leica Noctilux kopen:
( 50 mm f 0.95, EURO 10..000 ) (grin)

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

mikemix

Bericht door mikemix » za nov 22 2008 4:55 pm

Vind het een beetje kort door de bocht van je, Patrick, om op basis van grafiekjes een objectief
af te raden.
Heb je met allebei gewerkt of ooit 1/1 kunnen vergelijken? Ik wel en ik zeg geef mij die 1.4 maar.

Om een objectief goed te kunnen (laten) functioneren moet je ook weten wat ie niet (goed) kan :!:

Het zijn beide 50mm objectieven, voor de rest houdt de gelijkenis al gauw op.
Maar om een portret met AF/C te schieten is natuurlijk al een verkeerd uitgangspunt, het persoon zit
toch neem ik aan stil?
Gebruik daarom AF/S en neem de tijd om een goed portret te schieten en je wordt rijkelijk beloond.

mikemix

Bericht door mikemix » za nov 22 2008 5:00 pm

gijs sandberg schreef:Ik heb medelijden met de mensen die de nieuwe Leica Noctilux kopen:

Groeten, GIjs

Sowieso voor een 50 mm zoveel betalen grenst natuurlijk tegen het masogisme aan.
Dat is net zo iets als alleen maar uit gouden kranen willen drinken omdat het water dan lekkerder smaakt......

Je zou zowaar kunnen vergeten dat creativiteit niet te koop is :idea:

Weef

Bericht door Weef » za nov 22 2008 5:02 pm

gijs sandberg schreef:Beste Mitch,

Wees blij dat je eea testte met een DX kamera, met een FF kamera is de scherptediepte NOG kleiner.

De kleine scherptediepte bij f 1.4 is het resultaat va een rekensom, daar help geen lieve ... aan.

Ik heb medelijden met de mensen die de nieuwe Leica Noctilux kopen:

Groeten, GIjs
Misschien een domme opmerking, maar is die kleine scherptediepte nou niet het grote voordeel van dat (en alle andere snelle ) objectief?
Laatst gewijzigd door Weef op za nov 22 2008 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 22 2008 5:03 pm

mikemix schreef:Vind het een beetje kort door de bocht van je, Patrick, om op basis van grafiekjes een objectief af te raden.
Ik raad toch helemaal niet af of aan? Ik zeg alleen dat de 1.8 versie een heel mooi alternatief is voor de wat kleinere beurs...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mikemix

Bericht door mikemix » za nov 22 2008 5:07 pm

Nee oke, maar het leest behoorlijk suggestief.

mikemix

Bericht door mikemix » za nov 22 2008 5:10 pm

Weef schreef:
Misschien een domme opmerking, maar is die kleine scherptediepte nou niet het grote voordeel van dat (en alle andere snelle ) objectief?
Precies, je koopt een objectief met een bepaald doel met een bepaald karakter.
Het is maar net waar je het voor wilt gebruiken en hoe ver je kennis gaat w.b.t. toepassing.
Dus zie die grafiekjes als zeer suggestief en overbodig.

Ik kan je zo foto's laten zien waar die 50 mm op 1.4 prachtig is en die 50/1.8 die foto niet kan maken om de simpele rede dat er geen 1.4 opzit :D
En als je dan met een 50 mm productopnames maakt op F:8 dan zal het je biet wezen, snappie wat ik bedoel te zeggen?

Mitch

Bericht door Mitch » zo nov 30 2008 3:06 pm

Nog bedankt voor jullie feedback. Ik ga maar eens goed oefenen met de 50mm (op 1.4 wanneer gewenst) en proberen er het beste uit te halen. Wellicht had ik verwacht dat het een wonderobjectief was, maar die bestaan natuurlijk niet.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo nov 30 2008 3:39 pm

Als je met de 50/1.4 echt kunt omgaan is het (bijna) een wonder objectief!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

mikemix

Bericht door mikemix » zo nov 30 2008 8:08 pm

Absoluut.
Neem de tijd om dit objectief eigen te maken.
Ik vind 'm fraai en de AF50/1.4 is een objectief die in mijn vaste uitrusting zit.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”