Zenitar-16mm f2.8 op Nikon

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Pruimpit

Zenitar-16mm f2.8 op Nikon

Bericht door Pruimpit » do dec 06 2007 11:36 am

Wie heeft ervaring met deze lens :?: Is deze lens er alleen met M42 schroefdraad of is deze er ook met speciale Nikon vatting :?:

Wat kost trouwens een M42 adapter voor Nikon, en heeft dit ook bepaalde nadelen :?:

dragon2

Bericht door dragon2 » do dec 06 2007 10:37 pm

Je kunt de lens kopen met verschillende vattingen, ik had hem zelf met M42 en dan eerst een canon en later een nikon adapter erbij, best ahndig als je lens uitwisselbaar is LOL. Op canons werkt ie overigens beter dan op nikons, tenzij je een D200 of beter hebt heb je nl geen lichtmeting bij manual lenzen, kun je dus alleen op M schieten.

Het glas is zo gek nog niet maar ik heb de mijne toch maar aan een canon fotograaf verkocht en zelf een 2e hands nikkor 16mm gekocht (wel even andere prijsklasse) dat werkt toch wel fijn, lichtmeting, op mijn D70s.

Ik heb de nikon adapter ring hier nog liggen die is wel te koop :wink:

Lee

Bericht door Lee » vr dec 14 2007 10:44 pm

Zenitar-N op D200
Wel een beetje opgepoetst met DXO om wat CA te verwijderen.
Ik heb de foto niet zelf gemaakt

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Zenitar-16mm f2.8 op Nikon

Bericht door ElRonno » di dec 02 2008 8:30 am

Ik begin ook in de verleiding te raken om deze lens te kopen voor panorama's (360). Zijn er nog meer mensen die deze lens hebben op een Nikon, bij voorkeur FX?

Op eBay kom ik met verzendkosten niet onder de 204 euro. Iemand nog goedkopere aanbiedingen gezien?

Marinus84

Bericht door Marinus84 » di dec 02 2008 9:31 am

Deze lens bestaat alleen voor FullFrame, dat noemen jullie geloof ik FX. (Full resolution ofzo?)

Ik heb deze lens in mijn bezit voor PENTAX, er bestaat alleen een manuele versie van. De infinity focus werkt niet of slecht, en de lens moet 'gehacked' worden om de infinity focus te fixen. Bij sommige tweedehandsjes is dit al gedaan. Op het moment ga ik mijn Pentax variant verkopen, het is een collectors item, maar ik doe hem weg voor 150 euro.
Let er goed op dat alle filters voor in de achterkant van de lens er bij zitten, anders kan je niet scherpstellen zonder de transparante filter. Die vergroot namelijk ietsjes.
Pruimpit, jij hebt ook Pentax, mocht je hem willen kopen, ik heb de lens met alle originele accesoires, inc. het boekje, doosje en alles. Zelfs nog de doos waarin hij vanuit Rusland is gestuurd.

Voor vragen, ask me :)
Marinus

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di dec 02 2008 11:54 am

Marinus84 schreef:Deze lens bestaat alleen voor FullFrame, dat noemen jullie geloof ik FX. (Full resolution ofzo?)

Ik heb deze lens in mijn bezit voor PENTAX, er bestaat alleen een manuele versie van. De infinity focus werkt niet of slecht, en de lens moet 'gehacked' worden om de infinity focus te fixen. Bij sommige tweedehandsjes is dit al gedaan. Op het moment ga ik mijn Pentax variant verkopen, het is een collectors item, maar ik doe hem weg voor 150 euro.
Let er goed op dat alle filters voor in de achterkant van de lens er bij zitten, anders kan je niet scherpstellen zonder de transparante filter. Die vergroot namelijk ietsjes.
Pruimpit, jij hebt ook Pentax, mocht je hem willen kopen, ik heb de lens met alle originele accesoires, inc. het boekje, doosje en alles. Zelfs nog de doos waarin hij vanuit Rusland is gestuurd.

Voor vragen, ask me :)
Marinus
Ik heb de lens in PK vatting. Je moet hem wel een aantal stops dichtdraaien wil je er wat fatsoenlijks uitkrijgen. Worden trouwens vrij regelmatig op ebay aangeboden. Manueel maakt niet uit, de scherptediepte is toch gigantisch. Met FX word door Nikon bedoeld, digitaal volkleinbeeld. Ben zelf ook niet kapot van deze term.

Maar dat deze lens alleen voor full frame bestaat is ook een beetje vreemde opmerking. Hij is gemaakt voor full frame, dat wel.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”