uitbreiding van lenzen, doen of wachten???

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

uitbreiding van lenzen, doen of wachten???

Berichtdoor Gino » wo mar 01 2006 4:09 pm

Hallo,

Dit is mijn eerste berichtje op het Nikon club forum.

Ik heb onlangs een Nikon D70s met 18-70 kitlens en een SB-800 speedlight aangeschaft.

Nu ben ik zoekende welke aanvullende lenzen ik erbij zou kopen maar ben op het volgende vraagstuk gestuit.

De lenzen die nu te koop zijn voor de D70s zouden alleen op camera's zoals de D70s gebruikt kunnen worden vanwege de sensor die in de D70s gebruikt is als ik het goed begrijp.

Nu is mijn vraag, als er over enige tijd Full Frame sensor camera's op de markt gaan komen die betaalbaar zijn kan ik met mijn huidige lens en dus ook met eventuele nog aan te schaffen lenzen niets meer doen als ik het goed begrijp en derhalve lijkt het mij verstandig om voorlopig nog even te wachten met aanschaffen van lenzen of sla ik de plank nu helemaal mis???
Graag advies.

Mvg, Gino
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Equis25 » wo mar 01 2006 4:34 pm

Gino,

Dit is een discussie die zeer veel plaats vind. In mijn opinie en dat van vele anderen, ziet het er niet naar uit dat Nikon in de komende tijd een full frame sensor digitale camera zal uit brengen. [maar dat is [i]mijn [/i]opinie.] Ik denk echter dat goed mogelijk is dat Nikon de sensor resolutie met het huidige formaat misschien zal verhogen in de komende tijd. Dit betekent dus dat je je lensen portfolio kun opbouwen met DX formaat.

Als je echter tot de conclusie komt , na dat je dit onderwerp een beetje meer bestudeert hebt dat je niet het risico wilt nemen, kun je altijd de 35mm lensen kopen.

"Aanvullende" lensen hangt af van wat je over het algemeen wilt fotograferen.
Equis25



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 01 2006 4:34 pm

Dag Gino,

Gefeliciteerd! Een mooie set.

Het is zeker niet zo dat alle lenzen die Nikon nu maakt alleen voor de huidige digitale sensor zijn bedoeld.

De lenzen die speciaal voor de DX sensor zijn gemaakt hebben de letters "DX" in hun type aanduiding.

De andere autofocus lenzen (zonder DX in hun naam) zijn ook op de D70 te gebruiken.

Het 18-70 mm DX G ED-IF objectief is trouwens een prima objectief, zie deze link (5 is het hoogste cijfer dat deze beoordelaar geeft, 4 is dus heel goed). De zoom lens biedt veel mogelijkheden omdat het zowel groot hoek als normaal als licht tele biedt. Voor heel veel onderwerpen voldoende, tenzij je veel onderwerpen op grote afstand (bijv. als je een echte vogelaar bent) wilt fotograferen.

Ik hoop dat je hiermee een voldoende antwoord hebt.

Als je niet uit een lens keuze komt, kun je ook eens orienteren naar een statief. Die kun je bijv. gebruiken om nacht/avond opnamen te maken.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Gino » wo mar 01 2006 4:53 pm

Hallo,

Bedankt voor uw verhelderende reactie zover maar ik heb nog een vraagje.

U zegt, als ik het goed begrijp, dat het alleen de lenzen betreft waar DX in de naam voorkomt maar is het niet zo dat het nu net die DX lenzen zijn die zo fijn communiceren met de D70s wat betreft lichtmeting e.d dat het onverstandig is om andere lenzen te kopen voor de D70s.

Of werken lenzen zonder deze DX aanduiding ook goed op de D70s?

Het is niet zo dat het een probleem is wat snel aan de orde zal zijn aangezien ik zeer tevreden ben met wat ik nu heb en het de bedoeling is dat ik hiermee nog enkele jaren voorruit kan maar het zou zonde zijn als er toch ooit een full frame sensor camera zou komen, dat ik dan de lenzen niet kan gebruiken.

Langs de andere kant zou het ook zonde zijn nu geen DX lenzen te kopen met de wetenschap dat ze niet op de full frame sensor camera passen maar daardoor de overbruggende jaren op kwaliteit in te boeten door niet DX lenzen op de D70s te gebruiken, begrijpt u mijn dillema?

Ik hoor het graag.

Mvg, Gino
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 01 2006 5:17 pm

Dag Gino,

Het is niet zo dat niet-DX lenzen minder zouden zijn op een D70s. Lichtmeting gaat gewoon goed.
En er zitten hele goede lenzen tussen, net zoals er tussen DX lenzen hele goede zitten.

Iemand die Nikkor lenzen uigebreid test op digitale camera's is Bjørn Rørslett, waarvan ik je al een link gaf. Dit is zijn website:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
en klik dan naar lenses.

Zijn mening is subjectief, maar wel consequent en hij is een pro. Zowel DX als niet DX lenzen kunnen goed werken op digitaal. Een aardig voorbeeld is bijv. de AF 50 mm.

Wat betreft full frame ja of nee...De reden waarom Nikon daar (nog) niet voor heeft gekozen heeft te maken met o.a. vignetering en chromatische aberaties die aan de randen zouden kunnen optreden. Dit probleem is eigenlijk (ook bij Canon niet) voldoende goed opgelost. De toekomst is in deze wat onduidelijk.

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Gino » wo mar 01 2006 5:31 pm

OK, het is mij helemaal duidelijk.

Mooie site trouwens, erg informatief.

Zou Nikon als de full frame sensor er is ook gewoon de sensor blijven maken die nu in de D70s zit?

Hopelijk heeft u hier ook nog een antwoord op.

Ik wil u wel even hartelijk bedanken voor de genomen moeite mijn vragen te beantwoorden.

Mvg, Gino
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ML » wo mar 01 2006 5:53 pm

Het is nog maar de vraag OF nikon met een full frame sensor op de markt gaat komen. Gezien de investeringen in DX lenzen die ze doen.
Als je perse lenzen wilt hebben die je ook voor film of full frame sensors kunt gebruiken heeft nikon genoeg modellen om je helemaal uit te leven.
Je kunt alle modellen vinden op www.incabv.nl
Succes
ML



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 01 2006 6:26 pm

Dag Gino,

De vraag of Nikon met een fullframe komt hangt af van veel factoren. Full frame heeft ook voordelen (o.a. op het gebied van scherptediepte, iets grotere pixels). Vooralsnog zijn er geen tekenen dat Nikon afstapt van DX. Maar de competitie is heftig tussen camera fabrikanten. Als er een echte doorbraak komt, dan moet je als fabrikant misschien wel mee.

Nikon heeft altijd geprobeerd de positie in te nemen om pas met iets te komen als men overtuigt is dat het werkt (dat gaat ook wel eens mis bij een introductie).

Ik weet het gewoon niet wat de toekomst brengt.

Aan de andere kant probeert Nikon wel in bepaalde mate trouw te zijn aan haar gebruikers. Zo heeft Nikon o.a. nog nooit van objectief-bajonet gewisseld en kun je op camera's als een D2X ook nog manuele objectieven gebruiken (maar die manuele objectieven werken niet met een D70).

AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op vr mar 17 2006 10:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Gino » vr mar 03 2006 2:44 pm

Hallo,

Na enige dagen kijken en vergelijken op internet ben ik eruit..........denk ik.
Het worden in ieder geval Nikon lenzen.

In aanvulling op de 18-70 lens die ik reeds heb gaat mijn keuze voorlopig uit naar de 80-200mm/f2.8
Deze lens met het oog op ons jaarlijkse bezoek aan de 24 uren van Le Mans race.

En dan zou ik nog een macro lens willen maar daar ben ik nog aan het twijfelen tussen 2 exemplaren, te weten, de 105mm/f2.8 of de 60mm/f2.8
Waar ben ik het beste mee op macro gebied???

Hoop weer nuttige antwoorden te mogen ontvangen.

Mvg, Gino
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ML » vr mar 03 2006 11:02 pm

De keuze voor een macrolens hangt een beetje af van de onderwerpen die je wilt gaan fotograferen. De 105 heeft een wat grotere werkafstand dan de 60. Hierdoor is het makkelijker om het onderwerp nog mooi in het licht te houden en kleine beestjes bijvoorbeeld schrik je niet zo snel af.
Heb zelf de 105 en ben er meer dan tevreden over.
ML



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » vr mar 03 2006 11:39 pm

Dag Gino,

Voor Le Mans lijkt me de 80-200 mm 2.8 een nodige telezoom (op film zou je zou dit een 120-300 mm zijn).

Op de vraag voor de macro is al door ML gezegd dat de 105 mm meer werkafstand geeft.

De 105 mm is wel ietsje duurder. Op een D70 wordt het een echte tele (op film zou je voor het hetzelfde tele effect een 157.5 mm moeten gebruiken).

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Gino » za mar 04 2006 7:43 am

Hoi,

Dan ben ik er nu een heel eind uit hoor wat het gaat worden.
Ik wil graag iedereen bedanken voor alle goede adviezen.
Dit forum is in ieder geval onmisbaar voor elke Nikon liefhebber.

Mvg en fijn weekend...............................
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

niet-DX lenzen op D70

Berichtdoor anthonie » do mar 16 2006 3:31 pm

beste Gino,

Ik fotografeer nu bijna 2 jaar met een D70. Naast de kitlens heb ik nog een paar niet-DX lenzen aangeschaft (deze kunnen zo op een analoge camera van Nikon). Ik ben weg van deze lenzen: te weten...eerst kocht ik een oude bekende (die had ik vroeger op een Pentax Spotmatic) n.l. een 50mm/1,4...zeer bruikbaar in schemer of nacht. Hierna kocht ik de zeer goed aangeschreven 17-35/2,8 (25,5-52,5 kb) ...voor mij een lens die ik er bijna altijd op heb. Als laatste kocht ik vorig jaar de 70-200/2,8-VR etc....deze lens zou ik er altijd op willen hebben...maar helaas daarvoor is hij te zwaar....maar wat een kwaliteit...tip: op 105mm zetten en een SB800 er op en je maakt echt super portretten en zelfs mooie semi-macro's van bloemen..met recht los van de achtergrond en prachtige achtergrondkleuren.
Ik heb nog wel meer wensen....maar dan wordt mijn vrouw boos.

groetjes anthonie
anthonie



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » vr mar 17 2006 9:34 am

Ondanks dat ik de D70 geen goede camera vind, zijn alle genoemde lenzen erg bruikbaar, ook op het DX formaat van de digitale Nikon SLR camera's.
Ik denk dat niet-DX Nikkors in het algemeen beter zijn, ook op digitaal, vanwege het gebruik van een beperkt deel van de beeldcirkel.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » vr mar 17 2006 9:56 am

Moooie camera hoor die D70 :)

Wat ik zo'n beetje vernomen heb op een aantal sites laat een dx lens het licht onder een een steilere hoek op de sensor vallen .
Tevens had ik zo'n beetje begrepen dat het DX formaat (sensor) eigenlijk het ideale formaat is en dat zal zo voorlopig blijfen.

hier de link van uitleg

http://www.nikonians.org/html/resources ... index.html

dus een DX lens werkt wel beter op een D- camera
BUG322




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten