Katz Eye met 5:4 framelines?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
yoyo

Re: Katz Eye met 5:4 framelines?

Bericht door yoyo » di dec 02 2008 7:47 pm

Ik blijf corrigeren... :oops:
Dit zijn ze dus...

D2Xs (Standaard) :
Afbeelding
Nikon D2X Viewfinder with Split Prism & Microprism Ring (Type B)

D2X (Optie) :
Afbeelding
Nikon D2X Type V High Speed Crop

mikemix

Bericht door mikemix » di dec 02 2008 7:50 pm

Nogmaals dank man.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di dec 02 2008 10:43 pm

Bedankt Yoyo voor de info. Ook nog even een schopje in de hoop op een bijdrage van a90 :)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo dec 03 2008 12:25 am

KatzEye... eeuwig zonde dat ze die niet voor de D3 maken (bijvoobeeld nu ik de 50mm 1.2 Ais heb). Ik denk overigens dat ze dat nog serieus omzet kost.

Maar goed, het is niet anders, de KatzEye is wat mij betreft een redelijk onmisbaar onderdeel. De Optibrite treatment (oftewel een stukje matglas dat wat minder mat is) had ik in de D2x erbij en had daar geen spijt van (zou ik weer doen).

De 5 x 4 lijnen die je vraagt Skippy, weet ik niet of ze die zonder meer kunnen aanbrengen. Ik had in de D2x de zogenaamde "Rule of three" aan laten brengen en dat werkte wel prettig. Ik weet niet of ik dat weer zou doen. Ik denk eerder de lijnen zoals in een Type E matglas voor architectuur fotografie.

Nu weet ik niet precies in welke categorie de 5 x 4 verdeling hoort maar de keuze die ze hebben is als volgt:

One Quarter Grid Lines
Architectural Grid Lines
Crosshair Grid Lines
8x10 Crop Lines
5x7 Crop Lines
Portrait Crop Lines
Square Format Crop Lines
2.35:1 Panorama Crop Lines
16x9 Wide Screen Crop Lines
Wide Format Multi-Crops
Rule of Thirds Grid & 8x10 Crop Lines
Crosshair Grid & 8x10 Crop Lines

Ze staan hier toegelicht

http://www.katzeyeoptics.com/page--Grid ... lines.html

Als ik er over nadenk dan verwacht ik dat de 8 x 10 verhouding misschien wel van toepassing kan zijn. Immers 8 x 10 is verhoudingsgewijs toch het zelfde als 4 x 5 of praat ik nu onzin ?
Edit : onzin, 5 x 4 is wat anders als 8 x 10. Misschien doen ze het wel op verzoek !

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo dec 03 2008 5:56 am

a90 schreef:Als ik er over nadenk dan verwacht ik dat de 8 x 10 verhouding misschien wel van toepassing kan zijn. Immers 8 x 10 is verhoudingsgewijs toch het zelfde als 4 x 5 of praat ik nu onzin ?
Edit : onzin, 5 x 4 is wat anders als 8 x 10. Misschien doen ze het wel op verzoek !
Bedankt voor je aanvulling Michael en nee je praat geen onzin. De 8x10 heeft 10 op de lange - 36mm - zijde van een FX-sensor, logisch ook want zo verlies je de minste pixels. 8x10 zou dus 5x4 in landscape zijn en 4x5 in portrait. En die verhouding gebruik ik inderdaad bijna alleen in portrait dus 8x10 werkt dus voor mij vandaar dat ik zelf al een 8x10 screen plaatje had geplaatst :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”