diafragma
diafragma
Hallo mensen, ik zit met een klein vraagje.
Kan iemand mij vertellen hoe ik bepaalde dingen moet aflezen.
Op een nikon lens 24-120 3.5-5.6 vr die ik aan het uitproberen ben
staat een schaal van f3.5 tot f5.6 ,als ik nu mijn keuzeschakelaar van mijn
kamera op diafragma zet loopt de diafragmaschaal van f3.5 tot f22.
zet ik na het diafragma op f22 waarme fotografeer ik dan ? f22 of mij max.
van mijn lens f5.6
Met vr. groet Peet
Kan iemand mij vertellen hoe ik bepaalde dingen moet aflezen.
Op een nikon lens 24-120 3.5-5.6 vr die ik aan het uitproberen ben
staat een schaal van f3.5 tot f5.6 ,als ik nu mijn keuzeschakelaar van mijn
kamera op diafragma zet loopt de diafragmaschaal van f3.5 tot f22.
zet ik na het diafragma op f22 waarme fotografeer ik dan ? f22 of mij max.
van mijn lens f5.6
Met vr. groet Peet
D-camera, met glas op diversen F. 's
Iedereen heeft een horloge,ik heb de tijd.

Als je hem op f/22 zet dan fotografeer je ook echt op f/22
De range op je lens geeft de maximale opening van je diafragma aan over het zoombereik. In jouw geval betekent dit dat je bij een brandpuntsafstand van 24 mm een maximaal open diafragma kunt hebben van f/3,5=6,86mm. Verder dicht kan altijd tot f/22 (1,1mm ) toe.
Jouw lens kan van f/3.5 t/m f/22 op 24 mm en van f/5.6 t/m f/22 op 120 mm, f/3.5-f/5.6 is dus geen schaal maar een aanduiding van de kwaliteit van je lens. Hoe lager het f/getal hoe lichtsterker de lens, f/3.5 is niet zo lichtsterk voor 24mm. Maar hij kan dus altijd naar f/22 als dat nodig is (heel veel licht aanwezig en veel scherptediepte gewenst). In de praktijk zul je meestal rond de f/8 fotograferen, bij normaal licht.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als dat waar was dan kunnen ze wel die duren f/1,8 en f/2,8 lenzen afschaffen. Je fotografeert alleen op f/8 als de situatie zich daarvoor leent. Als ik buiten een mooie portret foto wil maken schiet ik echt niet op f/8 eerder op f/2,8 tot f/4. Als ik in een showroom een detail van een auto wil fotograferen schiet ik liever op f/4 tot f/6,3 als ik mooie productfoto's wil maken schiet ik liever op f/13 en kleinerdragon2 schreef:..In de praktijk zul je meestal rond de f/8 fotograferen, bij normaal licht.

Maar idd zoals de rest zegt geeft je lens de maximum opening van je diafragma aan bij de min. en max. zoomwaarde

Dus bij een brandpuntsafstand van 24 mm kan je max. f/3,5 selecteren . Bij een brandpuntsafstand van 120 mm. kan je max. f/5,6 selecteren
Het F-getal van een lens is gelijk aan de brandpuntsafstand van de lens (f) gedeeld door waarde van het diafragma (D) en staat voor de diameter van de diafragma-opening in millimeters.
Dus: F-getal=f/D
Het diafragma heeft niet alleen invloed op het lichtverzamelend vermogen van een lens, maar ook op de scherptediepte.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
24-120
Hoi Peet,
Hoe gaat het met de 24-120 al wat leuke plaatjes gemaakt?
Groetjes George
Hoe gaat het met de 24-120 al wat leuke plaatjes gemaakt?
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Bijna goed.dragon2 schreef:Jouw lens kan van f/3.5 t/m f/22 op 24 mm en van f/5.6 t/m f/22 op 120 mm
Op iedere diafragmastand verloopt het diafragma met de zoom. Dat betekent dat op het kleinste diafragma er ook verzoop is van f22 op 24 naar een nog kleiner diafragma op 120mm. Het is dus niet zo dat op een kleinere dan maximale opening zo'n zoom ineens een constante lichtsterkte krijgt over het hele bereik. Daarom staan er waarschijnlijk ook twee punten bij de diafragmaring in twee verschillende kleuren. Deze kleuren corresponderen met de kleur waarin de minimum (24mm) en maximum (120mm) op de zoomschaal aangegeven staan. Daarmee kun je dus op de diafragmaring aflezen wat je effectieve lichtsterkte is bij de gegeven zoomstand. De aanduiding op de camera wordt automatisch gecorrigeerd voor de zoomstand. Het beste kun je dit zin in de M-stand: als je zoomt verandert de diafragmawaarde. Conlcusie: met elke diafragma opening verloopt de lichtsterkte als je zoomt.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
diafragma
Hoi George
Leuk,je belangstelling.
gezien het weer van de afgelopen dagen is er
nog niet veel van gekomen ,een enkel plaatje om wat te testen
maar veel verder ben ik niet gekomen.
De lens staat er nu ook niet om bekent dat hij met
weinig licht kan werken,denk daarom dat het geen blijvertje is
Als het zo somber is moet je al snel naar iso 800 voor een
beetje scherpte-diepte.
Groet Peet
Leuk,je belangstelling.
gezien het weer van de afgelopen dagen is er
nog niet veel van gekomen ,een enkel plaatje om wat te testen
maar veel verder ben ik niet gekomen.
De lens staat er nu ook niet om bekent dat hij met
weinig licht kan werken,denk daarom dat het geen blijvertje is
Als het zo somber is moet je al snel naar iso 800 voor een
beetje scherpte-diepte.
Groet Peet
D-camera, met glas op diversen F. 's