Instel tips gevraagd D300 scherpstelling

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Instel tips gevraagd D300 scherpstelling

Bericht door Pancarans » di dec 02 2008 1:17 am

ALE schreef:Ik zou eerder voor fietsers kiezen. Die zijn kleiner qua volume (tenzij ik erop zit :mryellow: ) en dan blijven focussen op het gezicht. Ik verwacht dat een fietser net zo snel beweegt als een span met honden. Die hebben ook wat mee te sjouwen, toch...?
Just my $0,02

ALE
Ehhh Ale ze zijn ook met meer en supergetraind. Een fietser haalt om en nabij de 20 km/u. Met mijn honden doe ik wel intervaltraining aan de fiets. Nou dan valt het niet mee om ze bij te houden als ze in galop zijn. Ik kom dan makkelijk boven de 35 km/u, althans ik trap me dan wel het leplazerus hoor op mijn mountainbike. Daarbij zijn mijn honden lang niet zo goed getraind als de honden die meedoen aan mushingwedstrijden. Ik zou dus voor de testopnamen kiezen voor een snorfietser of een langzame bromfietser.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di dec 02 2008 10:46 am

:oops: :oops: :oops: Sorry daar had ik flauw benul van dat die beestjes zo hard konden gaan met die last achter hen aan :oops: :oops: :oops:

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di dec 02 2008 4:27 pm

ALE schreef:
ruud schreef:zou zelf beginnen met spotmeting continu focus 21 punten
Hoi Ruud,
Mag ik jouw de beweegredenen vragen waarom je in dit geval voor 21 punten zou kiezen. ALE
Neem zo min mogelijk scherpstelpunten. Meer meer scherpstelpunten moet de camera meer rekenen alvorens de AF z'n werk doet. AF continue en meer van dat soort zaken. Je D300 en je AFS objectieven ben je sneller dan die honden.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » di dec 02 2008 7:19 pm

Misschien begeef ik me op glad ijs :lol: , maar wil toch graag de reactie plaatsen.
Sinds een paar maanden heb ik een D80, wel even wat anders dan de 300, maar goed.
Ik heb daar een boek van gekocht, en daar staat heel toevallig het voorbeeld van de sledehonden in !!
In dit boek wordt geadviseerd om op een punt scherp te stellen waar de honden langskomen, en dan maar afwachten tot ze er zijn, en knip je hebt ze.
Ik hoop niemand bezeerd te hebben met deze reactie, want ik weet echt nog niet wie wie is op dit forum, en weet ook niet wat jullie al voor ervaringen hebben. :mrgreen:
De tip komt van Christian Haasz, het boek voor Digitale fotografie Nikon D80, voor de veiligheid er maar bij gezet :lol:
vr gr Tiny

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di dec 02 2008 7:30 pm

jettiny schreef:Misschien begeef ik me op glad ijs :lol: , maar wil toch graag de reactie plaatsen.
Sinds een paar maanden heb ik een D80, wel even wat anders dan de 300, maar goed.
Ik heb daar een boek van gekocht, en daar staat heel toevallig het voorbeeld van de sledehonden in !!
In dit boek wordt geadviseerd om op een punt scherp te stellen waar de honden langskomen, en dan maar afwachten tot ze er zijn, en knip je hebt ze.
Ik hoop niemand bezeerd te hebben met deze reactie, want ik weet echt nog niet wie wie is op dit forum, en weet ook niet wat jullie al voor ervaringen hebben. :mrgreen:
De tip komt van Christian Haasz, het boek voor Digitale fotografie Nikon D80, voor de veiligheid er maar bij gezet :lol:
vr gr Tiny
Alle tips zijn welkom!!
Hoe jij het omschrijf kan ook maar niet in de situatie die ik denk tegen te komen, ze zullen recht op me af komen lopen wand dan kan je de mooiste foto's maken van die dravende beesten met hun tongen op de grond en de oren recht de lucht in :wink:
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » za dec 06 2008 10:36 am

Pancarans schreef: Ga op grote afstand staan, neem een telezoom, stel deze manueel op oneindig in en dan helemaal inzoomen. Zodra jij de honden in je zoeker hebt hebt, handmatig uitzoomen en schieten in de snelste continu-opnamestand. Voordeel is dat op oneindig en ver genoeg je altijd scherp beeld hebt, dus hoef jij je niet druk te maken over onscherpe foto's over. Daar je op oneindig werkt en uitzoomd blijft het ook scherp, maar dat weet jij als zeer ervaren fotograaf natuurlijk wel.
Ik moet toegeven dat ik hier toch weinig over weet, wat betrefd instellen op oneindig.
Hoe doe ik dit :oops: vertel er eens iets meer over aub, morgen is het zover :wink:
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo dec 07 2008 1:36 am

Kees het is niet moeilijk en ik hoop dat ik nog op tijd ben.
Zet je objectief op de M stand, zoom helemaal in, stel met de hand scherp op het verste punt, dus draai je de scherpstelring helemaal naar rechts. Dat is tenminste bij mijn 80-200 AFD zo en ik neem aan dat dit bij een AF-S hetzelfde is. In het venster waar de afstanden staan, die voor je scherpstelring, zie het oneindig teken staan, dit zijn twee ovalen die tegen elkaar liggen.
That's all. Denk eraan dat je dus niet de AF gebruikt. Wacht tot je de honden zo in beeld hebt, dat ze verder dan 15 meter bij je vandaan zijn, anders lopen ze je scherpte voorbij. Zoom dan uit en de honden staan er geheid scherp op.

Succes.
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo dec 07 2008 8:16 am

Zeker op tijd, voor ik altijd vertrek spiek ik altijd nog naar mijn mail. Thanks.
Het weer ziet er goed uit, het beloofd een mooie dag te worden.
Ik ga er voor zorgen dat de mensen spijt krijgen dat ze niet mee gingen. :mryellow:
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”