Hoe behoud ik keywords uit LR in CNX?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Hoe behoud ik keywords uit LR in CNX?

Bericht door Eeuw » za dec 06 2008 7:05 pm

Aan in Lightroom 2 geïmporteerde foto's ken ik keywords toe (nef en jpeg). Als ik later een nef in cnx2 open blijken de keywords niet mee te komen.
Als ik hetzelfde doe met jpg's is er niks aan de hand, die behouden hun keywords, maar daar hangt dan ook geen xmp aan.
Is er een mogelijkheid om de xmp sidecarfiles automatisch in te lezen in cnx? Ik neem althans aan dat daar het probleem zit.. :(
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoe behoud ik keywords uit LR in CNX?

Bericht door gijs sandberg » za dec 06 2008 7:08 pm

E,

Voor zover ik weet ondersteunt CNX alleen EXIF en XMP data, niet de losse aanhangsel-files die andere programma's bijhouden.

Ik kan me voorstellen dat Lightroom geen infomatie in een NEF file durft te schrijven (terecht).

Op dezelfde manier komt bij mij informatie soms wel/soms niet over tussen Picasa en Nikon software.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za dec 06 2008 7:39 pm

Hoi,

Zoals Gijs schreef verschilt LR van andere prgms. Mi is het echter wel op te lossen, maar ik kan dat op dit moment niet testen, dus dat zul je zelf moeten doen.
LR biedt de keuze uit "Sidecar files"" (xmf meen ik) die wijzigingen bevatten en direkt schrijven in de nef. Dat laatste zou je dan moeten kiezen.

Ik hoor graag het resultaat, want ik vind LR een fantastisch prgm!
Willem.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za dec 06 2008 11:10 pm

Ik ben nu aan het experimenteren met iMatch. Het is een uitgebreid programma dat een oplossing zou moeten bieden. Iemand ervaring met het opnemen van keywords IN nef's met dit programma?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Knors

Bericht door Knors » zo dec 07 2008 12:18 pm

Ik was afgelopen november (NCN ) nogal onder de indruk van wat met capture NX mogelijk is. LR blijft voor mij fenomenaal voor het organiseren van je foto's en de eerste correcties. De incompatibiliteit met LR weerhoudt me er nog steeds van om dieper in NX2 te duiken.

Als je een goede methode hebt gevonde Eeuw dan hoop ik die ook eens uit te proberen.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma dec 08 2008 2:12 pm

Kleine update,
Photo Mechanic van Camera Bits durft wel te schrijven in een nef. Precies wat ik zocht. Het is ook een supersnelle viewer en erg geschikt voor het scheiden van het kaft van het koren. Importeren van foto's op de manier van LR is ook mogelijk.
Het belangrijkste voor mij is dat de keywords meegenomen worden naar CNX.
Nu wil ik nog gaan werken met Controlled Vocabulary zoals hier uitgelegd wordt. (ook mogelijk voor Bridge, Aperture, iView en LR o.a.) Erg handig en niet nodig allerlei keywords en synoniemen iedere keer weer opnieuw te hoeven verzinnen of typen.
Iemand die daar mee werkt? Ik zou er een nieuw draadje over kunnen openen.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”