Welk kleurprofiel D80?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Welk kleurprofiel D80?

Bericht door Boldey » do dec 04 2008 8:39 am

Hoe hebben jullie deze ingesteld? Standaard staat dit op 1a (sRGB), en ik ben erg tevreden over de resultaten. Maar vroeg me af of iemand daar andere ideeën over heeft....

BlaBla

Re: Welk kleurprofiel D80?

Bericht door BlaBla » do dec 04 2008 10:33 am

Bij mij staat ie op "IIIa".

Ik kwam op een website wat informatie hierover tegen en heb toen de instelling op mijn camera aangepast.
Zelf heb ik me nog niet bezig gehouden met het uittesten van mogelijke verschillen tussen de diverse standen, heb gewoon blind het advies van die site gevolgd...

Zie hier:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/us ... /index.htm

en

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/us ... #colormode

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 04 2008 10:44 am

Ik verwijs graag nog even naar mijn eerdere post over dit onderwerp.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 361#p50361

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 04 2008 11:17 am

BlaBla schreef:Bij mij staat ie op "IIIa".

Ik kwam op een website wat informatie hierover tegen en heb toen de instelling op mijn camera aangepast.
Zelf heb ik me nog niet bezig gehouden met het uittesten van mogelijke verschillen tussen de diverse standen, heb gewoon blind het advies van die site gevolgd...

Zie hier:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/us ... /index.htm

en

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/us ... #colormode
Ik weet niet of je wel eens naar Ken's foto's hebt gekeken, maar die houd van enorm verzadigde onnatuurlijke kleuren. Die zou ik NIET als voorbeeld nemen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

BlaBla

Bericht door BlaBla » do dec 04 2008 12:15 pm

Patrick schreef:Ik weet niet of je wel eens naar Ken's foto's hebt gekeken, maar die houd van enorm verzadigde onnatuurlijke kleuren. Die zou ik NIET als voorbeeld nemen!
Als ik het verhaal van iJoost goed heb begrepen zou het kleurprofiel dus eigenlijk niet eens van invloed zijn op de kleurweergave/verzadiging etc.

Of heb ik het dan toch weer mis ??

Kleurverzadiging zit dan veel meer in de instelling uit de andere menu's zoals "vivid" en "portrait" etc. of een in dat menu te maken persoonlijke instelling.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar wat anderen hier ingesteld hebben. Om per foto-situatie hierin te gaan rommelen is ook weer zoiets.

Maar als je in RAW werkt dan hoeft dat niet, is het wel? Dan kun je achteraf kiezen wat je het mooist vindt, toch?
(Ben nog een leek op het gebied van "RAW"...)

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 04 2008 3:19 pm

BlaBla schreef:
Patrick schreef:Ik weet niet of je wel eens naar Ken's foto's hebt gekeken, maar die houd van enorm verzadigde onnatuurlijke kleuren. Die zou ik NIET als voorbeeld nemen!
Als ik het verhaal van iJoost goed heb begrepen zou het kleurprofiel dus eigenlijk niet eens van invloed zijn op de kleurweergave/verzadiging etc.
Dat klopt, het kleurprofiel zelf niet. Dat is neutraal. Maar die mode heeft er weer wel effect op. En inderdaad vivid en andere pogingen om nabewerking overbodig te maken ook.

Overigens zijn, als ik me goed herinner, niet in alle Nikon modellen de kleurmode en het kleurprofiel onafhankelijk van elkaar in te stellen. Dus dat kan wat verwarrend werken.
Laatst gewijzigd door iJoost op do dec 04 2008 3:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 04 2008 3:24 pm

BlaBla schreef:Maar als je in RAW werkt dan hoeft dat niet, is het wel? Dan kun je achteraf kiezen wat je het mooist vindt, toch?
(Ben nog een leek op het gebied van "RAW"...)
Je kunt het daarbij achteraf nog veranderen. Maar je maakt altijd ergens een keuze. In de camera of in de RAW-converter. Dus op zich is het niet zo gek om ook bij RAW het dan toch maar meteen al in de camera zo goed mogelijk in te stellen. Scheelt je weer handwerk.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » di dec 09 2008 3:40 am

Nou ja, reageer ik niet eens meer op m'n eigen topic... ik was aan het stoeien met kleurprofielen in PS en een verlies in kleur als ik vanuit een NEF of PSD opsla als jpeg, en vroeg me af of dit nog wat uitmaakte.

Ik laat 'm mooi op 1a staan, ik ben erg tevreden over de kleuren uit de d80. Ik werk bovendien alleen in RAW, en als ik het goed begrijp heeft deze instelling geen invloed op de raw bestanden...

@iJoost, bedankt voor de link en de uitleg...

En ik had het gelezen van Ken rockwell, maar krijg liever advies van jullie haha.

Stef

Bericht door Stef » di dec 09 2008 10:21 am

Boldey schreef:Nou ja, reageer ik niet eens meer op m'n eigen topic... ik was aan het stoeien met kleurprofielen in PS en een verlies in kleur als ik vanuit een NEF of PSD opsla als jpeg, en vroeg me af of dit nog wat uitmaakte.
Zoiets heb ik ook gehad. Ik werkte in de kleurruimte AdobeRBG en bleek kleur te verliezen bij publicatie op Internet. Nu is de kleurruimte op Internet over het algemeen sRGB, dus daarin zat het euvel. Nu exporteer ik foto's die ik op Internet wil publiceren vanuit LightRoom als sRGB en ik verlies geen kleuren meer.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 09 2008 12:10 pm

Standaard werk ik in Adobe RGB.
Voor internet publicatie converteer ik naar sRGB. Voor print of publicatie op ander wijze wordt het door de printcentrale of bedrijf geconverteerd, of ik converteer zelf naar het juiste profiel afhankelijk waar ik het naar toe stuur.

Als je helemaal geen notie hebt van profielen, houdt het dan op sRGB, meeste kans dat je met alles wat je met je bestanden doet, dat het dan goed zit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”