Ik ben aan het kjken voor een tweedehands 80-200mm 2.8 objectief.
Ik heb mijn oog laten vallen op een 80-200 2.8D, maar krijg nu ook een 80-200 2.8 aangeboden (beiden AF en schuifzoom)
Nu lees ik op http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /index.htm
dat het non-D objectief geen afstandsinfomatie doorgeeft aan de body.
Klopt dit? En wat houd dit in?
Zijn er verder nog belangrijke verschillen tussen de D en de niet-D versie?
Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat ze alletwee perfect zouden werken op een d80, maar ik twijfel nu.
De non-d versie kan ik trouwens kopen voor 250 euro compleet met kappen en koker. Voor de 2.8D moet ik zeker 100 euro meer neerleggen.
verschil 80-200 2.8 en 80-200mm 2.8D
Re: verschil 80-200 2.8 en 80-200mm 2.8D
De D versie is echt beter, zoek ff op dit forum zijn al draadjes zat over, vorige week nog. 350 euro is een mooie prijs voor de D, doen!
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zeker als íe in een goede staat verkeert.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Ik gebruik de D versie (schuifzoom) nieuw gekocht in 93, het blijft een topper op mijn D2Xs.
Houd wel rekening dat het geen AF monster is, objectief gebruikt de motor uit de body.
Hoe sterker de motor (pro) hoe sneller de AF werkt.
Hou ook rekening dat je een body moet hebben met een motor, een D40 gaat hier al spaak bv.
Heb laatst nog deze foto van mijn dochter gepost, geschoten met de D2Xs en 80-200/2.8D combi.
Opname is bij volle 2.8 lensopening gemaakt.
E350,- is voor de kwaliteit een mooie deal.

Houd wel rekening dat het geen AF monster is, objectief gebruikt de motor uit de body.
Hoe sterker de motor (pro) hoe sneller de AF werkt.
Hou ook rekening dat je een body moet hebben met een motor, een D40 gaat hier al spaak bv.
Heb laatst nog deze foto van mijn dochter gepost, geschoten met de D2Xs en 80-200/2.8D combi.
Opname is bij volle 2.8 lensopening gemaakt.
E350,- is voor de kwaliteit een mooie deal.

Bedankt voor jullie antwoorden.
ik had natuurlijk de andere draadjes al doorgespit, maar ik kon nergens vinden wat (en of) er nou kwalitatief (in de foto's) veel verschil zit als ze zijn gemaakt met een 80-200 2.8 of een 80-200mm 2.8D objectief.
Ook op internet vind ik dit verder ook niet.
Er staan genoeg technische vergelijkingen tussen de beide schuifzooms (geicht, afmetingen enz.), maar geen vergelijking tussen beide met genomen foto's!
Misschien kan iemand op het forum hier vertellen hoe het staat met de beeldkwaliteit van de non-D versie?
ik had natuurlijk de andere draadjes al doorgespit, maar ik kon nergens vinden wat (en of) er nou kwalitatief (in de foto's) veel verschil zit als ze zijn gemaakt met een 80-200 2.8 of een 80-200mm 2.8D objectief.
Ook op internet vind ik dit verder ook niet.
Er staan genoeg technische vergelijkingen tussen de beide schuifzooms (geicht, afmetingen enz.), maar geen vergelijking tussen beide met genomen foto's!
Misschien kan iemand op het forum hier vertellen hoe het staat met de beeldkwaliteit van de non-D versie?
Heeft jouw collega (ook op dit forum) niet de 80-200?
Eventueel zou je zijn bevindingen eens kunnen polsen.
Eventueel zou je zijn bevindingen eens kunnen polsen.
Niks gezegd.
Qua lens opbouw zijn ze volgens mij identiek, echter de "D" versie beschikt over een chip
die flits en camera informatie ondersteunt.
Ook is de "D" versie wat zwaarder en wat degelijker in bouwontwerp.
Let goed op het prijsverschil tussen de 2 en bepaal wat voor jou de doorslag moet geven.
Optisch is er volgens mij geen verschil, die is erg goed, maar controleer altijd voor aankoop.
Een schuifzoom die krast of kraakt heeft in de zandbak gelegen en persoonlijk zou ik die daar ook in laten.
Qua lens opbouw zijn ze volgens mij identiek, echter de "D" versie beschikt over een chip
die flits en camera informatie ondersteunt.
Ook is de "D" versie wat zwaarder en wat degelijker in bouwontwerp.
Let goed op het prijsverschil tussen de 2 en bepaal wat voor jou de doorslag moet geven.
Optisch is er volgens mij geen verschil, die is erg goed, maar controleer altijd voor aankoop.
Een schuifzoom die krast of kraakt heeft in de zandbak gelegen en persoonlijk zou ik die daar ook in laten.