Vragen mbt dierentuin en terraria.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jay

Vragen mbt dierentuin en terraria.

Bericht door Jay » di dec 09 2008 1:09 pm

Zoals vermeld in mijn even voorstellen topic ben ik pas sinds zaterdag echt bezig met digitale fotografie. (een behoorlijke leek dus)

Zaterdag aanstaande ga ik met mijn schoonfamilie een dagje naar ouwehand dierenpark. Hier zou ik dus graag mooie plaatjes willen schieten.
Ik ben al druk bezig geweest met het vinden van informatie over f-getallen, sluitertijden e.d. Maar de hoeveelheid info dat ik in 1 keer wil opslaan in mijn o zo vergeetachtige hersens zorgt er voor dat ik de draad een beetje kwijtraak :oops:

Ik ben in het bezit van de Nikon D60 met 18-55mm 1:3.5 - 5.6G2 ED, en een 55-200mm 1:4 - 5.6G lens.
Graag zou ik wat simpele basistips willen weten voor hoe ik (voor nu als leek) mooie binnen en buiten foto's kan maken.

Tevens is mijn vriendin in het bezit van een terrarium met 2 hele mooie luipaardgekko's.
Zij wil hier heel graag mooie foto's van hebben om mee te pronken op het reptielenforum waar ze zit.

Ook hier heb ik nog geen flauw benul van wat voor waardes ik het beste kan gebruiken.

Het is misschien een hoop gevraagd zo in 1 keer voor een ultieme beginner, maar ik wil zo veel mogelijk leren over de fotografie.
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Groetjes Jay

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vragen mbt dierentuin en terraria.

Bericht door M.Oorthuis » di dec 09 2008 1:40 pm

Basisregels:

De hoeveelheid licht op de sensor wordt bepaald door 3 dingen:

- sluitertijden (tijd dat er licht op de sensor valt)
- diafragma (opening in de lens)
- ISO waarde (gevoeligheid)

1/60 met een diafragma van f/4 en ISO 200 is hetzelfde als:
1/30 met een diafragma van f/5,6 en ISO 200 of hetzelfde als:
1/120 met een diafragma van f/2,8 en ISO 200 of hetzelfde als:
1/60 met een diafragma van f/2,8 en ISO 100 of
1/120 met een diafragma van f/2,8 en ISO 800

Elke verdubbeling/ halvering van de sluitertijd is een "stop" meer of minder licht. Dus 1/15e 1/30e 1/60e 1/120e etc.
Elke verdubbeling/ halvering van de opp. van de lensopening is een "stop" meer of minder licht. Dus f/2,8 f/4 f/5,6 f/8 etc.
Elke verdubbeling/ halvering van de gevoeligheid van de sensor is een "stop" meer of minder licht. Dus ISO 100, 200, 400, 800, 1600 etc.

Zorg dat de sluitertijd in ieder geval 1,5x de brandpuntsafstand is. Dus als je een lens gebruikt op 200 mm. gebruik dan min. een sluitertijd van 1/300e om geen bewogen beelden te krijgen. Bij 18 mm. kan je dus theoretisch af met 1/30e
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

dragon2

Bericht door dragon2 » di dec 09 2008 3:52 pm

Als die luipaardgeckos een beetje meewerken zou ik de voorruit(en) eruit halen als dat bij dat terrarium kan, danwel een 2e terrarium maken (tijdelijk) van een aquarium oid op z'n kant zodat er geen voorruit in zit. Een zo natuurlijk mogelijke achtergrond doet het altijd het best. Op ooghoogte voor de geckos gaan zitten. Manual focus gebruiken, scherpstellen op de ogen. Zorg voor een goede verlichting want flitsen wil niet echt met al dat glas in de buurt, de ingebouwde flitser is al helemaal geen optie. Ik zou zelf in de A stand schieten, als je de ruimte hebt om achteruit te gaan een medium tele stand gebruiken (80mm ofzo) en f/4 ofzo gebruiken zodat de achtergrond zo veel mogelijk onscherp wordt (dit moet je wel mooi vinden, sommigen hebben liever alles 100% scherp dan moet je f/12 ofzo gebruiken en dan moet er meer licht zijn).
Luipaardgeckos zijn wel makkelijke reptielen om op te oefenen, rustig, tam en nieuwsgierig dus ff goed oefenen en dan moet dat mooie plaatjes op gaan leveren :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 09 2008 5:04 pm

Bedenk wel dat veel objectieven niet zo geschikt zijn om in (=vlak bij) een terrarium te fotograferen vanwege de minimale afstand tot het onderwerp dat ze nodig hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jay

Bericht door Jay » di dec 09 2008 11:24 pm

Daar heb ik inderdaad wel wat last van gehad ja.

Na zo'n 3 kwartier vogelen met verschillende standen e.d. heb ik naar mijn idee 3 redelijke foto's gemaakt.
Die heb ik reeds op m'n website gezet: http://foto.djde-tox.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 10 2008 1:31 am

Valt tegen he?

Ik denk dat je het beste een niet te "lange" macrolens kan gebruiken voor dit soort werk. Iets als een 60mm of 90mm. Ook objectieven als de Tamron "George" 17-50 f/2.8 kunnen heel dichtbij focussen. Ik weet niet of het een regel is, maar ik meen dat de meeste lichtsterke standaardzooms dichterbij kunnen focussen dan minder lichtsterke exemplaren.

Uit m'n hoofd: Nikon 50mm f/1.8D min. 45 cm, Tamron 17-50 f/2.8 27 cm. Dat scheelt dus erg veel! Die afstanden zijn trouwens gemeten van het "filmvlak", welke aangegeven staat op de bovenkant van je camera als een cirkeltje met een streepje erdoor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo dec 10 2008 8:01 am

Ofwel net een hele lange brandpuntafstand. Met mijn 300mm trek ik op anderhalve meter (kortste scherpstelafstand) een kadertje van ca 4 op 6 cm.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

dragon2

Bericht door dragon2 » wo dec 10 2008 8:15 am

Ik vind de eerste 2 heel niet slecht :D De 3e is wat minder spannend qua standpunt en is ook een beetje bewogen, wel betere belichting op z'n oog. 2e is z'n neus net niet meer scherp, ik zou een iets lager diafragma gebruiken (dus hoger getal). 1e foto vind ik het leukst :)

Jay

Bericht door Jay » wo dec 10 2008 8:34 am

Fijn om te horen dat er toch 2 van de 3 in de smaak vallen :)

Ik heb toch veel moeite gehad met de belichting. Dat was helaas net iets te weinig voor een kleiner diafragma. (terwijl er toch 2 lampen in het terrarium hangen. 1 uv lamp aan de linkerkant en een kleine TL-balk aan de rechterkant) Maar het zal denk ik ook wel aan de lenzen liggen die ik gebruik.
Tevens bij een kleiner diafragma werd mijn sluitertijd ook langer en met mijn (nog) niet al te vaste handen, teveel beweging, dus onscherpe foto's :(

Het begin is er in ieder geval. Bedankt voor alle tips het heeft me zeker een beetje op weg geholpen.

Graag zou ik nog wel wat tips willen weten voor mijn uitje zaterdag in ouwehand dierenpark :)
Ik zat te denken aan tips zoals:
- Welke lens is het beste te gebruiken voor de buiten opnames? en tevens binnen evt?
- Hoe kan ik het beste door glas heen foto's maken? (als dat uberhaupt wel mogelijk is)

Als ik vervelend ben met al mijn vragen dan gil je dat maar hoor :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 10 2008 11:52 am

Dierentuin is 70-200 / 70-300 en langer werk over het algemeen. In mijn geval zal ik met name met de 100-300 werken, en wellicht af en toe met de 50-150, de eerste eventueel met teleconverter. Maar als je binnen komt, waar het meestal donker is, werk ik vooral met m'n 50mm f/1.8D en de Tamron 90mm macro.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”