Sigma 50-150mm op D60 Body
Sigma 50-150mm op D60 Body
Ik kom er niet geheel uit.
In mijn zoektocht naar een leuk objectief, werd door een collega de Sigma 50-150mm F/2.8 EX II DC HSM aangeraden.
Ik kan helaas niet echt duidelijk krijgen of deze lens goed gaat werken op mijn D60 body.
( dit omdat Sigma schrijft: Vignetting will occur if the lens is used with digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras.)
Wie kan mij het verlossende antwoord brengen?
In mijn zoektocht naar een leuk objectief, werd door een collega de Sigma 50-150mm F/2.8 EX II DC HSM aangeraden.
Ik kan helaas niet echt duidelijk krijgen of deze lens goed gaat werken op mijn D60 body.
( dit omdat Sigma schrijft: Vignetting will occur if the lens is used with digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras.)
Wie kan mij het verlossende antwoord brengen?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Sigma 50-150mm op D60 Body
Geen enkel probleem; er zit een scherpstelmotor in het objectief. Ik hen dit objectief ook, en ben er erg tevreden over. Ik vind het bereik ontzettend handig (75-225 op DX). En het is ook een relatief gezien compact en licht objectief (770 gram meen ik, wat iets meer dan de helft is van bijvoorbeeld een Nikon 70-200 VR).
Je kan er eventueel ook nog een teleconverter bij kopen om het bereik wat te verschuiven richting meer tele. Aanrader!
Dat zinnetje dat jij aanhaalt geld niet voor een D60, maar alleen bij een D700, D3 of D3x, en een hele serie analoge camera's.
Je kan er eventueel ook nog een teleconverter bij kopen om het bereik wat te verschuiven richting meer tele. Aanrader!
Dat zinnetje dat jij aanhaalt geld niet voor een D60, maar alleen bij een D700, D3 of D3x, en een hele serie analoge camera's.
Patrick,
Bedankt voor je info.
Ik was bang dat ik last zou gaan krijgen van Vignetting omdat de lens uitsluitend voor APS-C sensoren geschikt was.
Ik heb geen idee welke sensor in mijn D60 zit.
Bedankt voor je info.
Ik was bang dat ik last zou gaan krijgen van Vignetting omdat de lens uitsluitend voor APS-C sensoren geschikt was.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een, jawel, APS-C. Dat is geen type, maar slaat op het formaat ervan. Het objectief is niet "groot" genoeg om de hele traditionele beeldcirkel van een 35mm camera te omvatten. Je krijg daardoor de randen van je objectief te zien als je 'm op een FX camera als een D3 zet.Fanman schreef:Ik was bang dat ik last zou gaan krijgen van Vignetting omdat de lens uitsluitend voor APS-C sensoren geschikt was.
Het voordeel van het geheel: het objectief is goedkoper en lichter te maken doordat je geen stuk glas in het objectief zet waar de camera toch geen gebruik van maakt.
Hallo Fanman,
Heb zelf deze lens gebruikt op mijn toenmalige D200.
Het is een fantastisch stuk gereedschap dat prima resultaten neerzet.
En ook nog eens mechanisch goed in elkaar zit.
Heb hem eventueel ter overname als je nog steeds zoekende bent.
Heb zelf deze lens gebruikt op mijn toenmalige D200.
Het is een fantastisch stuk gereedschap dat prima resultaten neerzet.
En ook nog eens mechanisch goed in elkaar zit.
Heb hem eventueel ter overname als je nog steeds zoekende bent.
Beetje laat, maar ik heb u een PB gestuurd.evertfoto schreef: Heb hem eventueel ter overname als je nog steeds zoekende bent.
Je D60 heeft een field of view crop factor van 1,53
Dit betekent dat 50-150mm op je D60 in principe gelijk staat aan 75-225mm op een D700/D3/D3x.
Je beeldsensor heeft een formaat van 23.6 x 15.8mm in tegenstelling tot 36x23.9 bij een D700/D3/D3x.
35mm film is 36x24mm.
Vignettering ontstaat wanneer de hoeken van je sensor te dicht bij de randen van de "cirkel" komen te liggen (je lens is rond, de sensor rechthoekig): Daar wordt dan minder licht aan toebedeeld door het lensontwerp en het gevolg daarvan is dat de vier hoeken dus donkerder weergegeven zullen worden.
Tenzij je een D700/D3/D3x of andere FX-camera gaat kopen: Maak je geen zorgen over (extreme vormen van) vignettering.
Dit betekent dat 50-150mm op je D60 in principe gelijk staat aan 75-225mm op een D700/D3/D3x.
Je beeldsensor heeft een formaat van 23.6 x 15.8mm in tegenstelling tot 36x23.9 bij een D700/D3/D3x.
35mm film is 36x24mm.
Vignettering ontstaat wanneer de hoeken van je sensor te dicht bij de randen van de "cirkel" komen te liggen (je lens is rond, de sensor rechthoekig): Daar wordt dan minder licht aan toebedeeld door het lensontwerp en het gevolg daarvan is dat de vier hoeken dus donkerder weergegeven zullen worden.
Tenzij je een D700/D3/D3x of andere FX-camera gaat kopen: Maak je geen zorgen over (extreme vormen van) vignettering.
Bedoel je daarmee dat dat een extreme vorm van vignettering is?
Ik vind dat nl. prima te corrigeren vignettering...
Daarnaast heb je in die foto ook wel de ideale omstandigheden voor vignettering bij elkaar gezocht. Ik denk dat het in het gemiddelde plaatje niet eens opvalt...