Hoe krijg ik in Lightroom mijn NEF gelijk aan mijn JPG?

Discussies over fotobewerking en archivering
CorH

Bericht door CorH » vr jan 11 2008 1:50 pm

"Vaak is het zo dat de jpg foto die de camera produceert al best een heel aardig resultaat geeft". Dus je moet toch allerlei schuifjes op je jpeg loslaten. Ik denk dat de besparing in tijd tegen zal vallen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 11 2008 1:52 pm

Opgezetfan schreef:Als je naar 16 bits gaat kan je je bestanden alleen maar als TIF of PSD opslaan. Wat ga je nou doen als je ze wilt afdrukken of op het web wilt laten zien?
Die 16 bits heb je in principe alleen nodig voordat je het eindproduct oplevert. Die extra bits geven je gewoon de mogelijkheden om tot beter 8bits versies te komen aan het einde van je workflow; je hebt gewoon meer informatie om mee te stoeien.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr jan 11 2008 2:36 pm

Je zou in LR ook een camera calibratie profiel kunnen toepasen dan benut je de volledige kracht van ACR.
Je kunt dat zelf fine tunen en bijvoorbeeld voor verschillende standaard settings uit je cam aanpassen door een NEF en een JPG naast elkaar te zetten in LR en simpelweg aan elkaar gelijk te maken. Daarmee ondervang je de meestal grote kleurverschillen.

Hier staat wat meer info: http://www.nikonians.org/html/resources ... ex-42.html of hier http://www.lightroomforums.net/showthread.php?p=5545

Verder zie ik het juist als de kracht van NEF dat je juist nog zo lekker veel zelf aan je afbeeldingen kan tweaken zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit of zelfs uiteindelijk een nog veel beter plaatje oplevert.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

ossy38

nef open in lightroon......

Bericht door ossy38 » zo dec 14 2008 9:32 pm

Het is wel mogelijk om nef te kunnen open in lightroom
Ga naar: IMPORT FOTO FROM DISK, ga dan naar de map waar de nef bestand in staan,
bij mij staat bij elke foto een sleutel waarop die aan geeft dat je het niet kan open!!!
klik vervolgens op een foto en kies CHOOSE onder aan de venster. je krijg daarna een venster waarop staan
importphoto , onderaan dat venster heb je een keus tussen, ( develop setting, metadata, en initiale preview)
ga naar de initiale preview, daar heb je een keus tussen ( minimaal, embedded en sidecar, standaard, en 1.1)
vink STANDAARD AAN, en klik dan op import, succes!
zo is het mij ook gelukt voor de rest heb ik heb geen bewerkingen uitgevoerd op de foto

Groetjes Ossy38

pbrand

Re: nef open in lightroon......

Bericht door pbrand » ma dec 15 2008 8:37 am

ossy38 schreef:Het is wel mogelijk om nef te kunnen open in lightroom
Groetjes Ossy38
Bedankt voor de reactie, Ossy38. Maar mijn vraag was niet of en hoe ik een NEF moest openen in lightroom ;) Dat weet ik verder wel :)

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoe krijg ik in Lightroom mijn NEF gelijk aan mijn JPG?

Bericht door selcuk » ma dec 15 2008 9:50 am

Om het fletse weg te halen heb ik in Develop (rechts naast Libery)voor een D80 de blacks van 5 naar 10 verschoven.
De zwarte delen wordt dan echt zwart ipv grijs.

Vervolgens links bovenin in je takenbalk (File-Edit-Develop-settings enz)Develop kiezen en "set default settings"klikken.

Vervolgens "update to current setting"klikken en voortaan zal Lightroom deze setting gebruiken bij al je geimpotreerde foto's.

Heb je meer verschillende soorten camera's dan zal Lightroom deze automatisch detecteren en kan je specifiek voor die camera een basis instelling geven.

Wil je meer veranderingen van je keuze dan kan je deze stap herhalen.

Als je niet tevreden bent kan je altijd nog in die raam terug naar de basis setting van lightroom van die camera.

Hoop je hiermee geholpen te hebben...

Succes!

pbrand

Bericht door pbrand » ma dec 15 2008 1:09 pm

Na lang zoeken vond ik een site waarop presets voor een D200 stonden. Deze blijken ook voor mijn D40x heel goed uit te pakken als basis. Ik gebruik ze daarom met veel plezier en het scheelt me een hoop werk. Bij het importeren pas ik de preset automatisch toe en lijken mijn foto's al heel erg op de NX variant :)

Ik heb ze hier vandaan: http://www.onethirdstop.com/

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma dec 15 2008 2:10 pm

Ik ben een beginner en ben pas sinds 2 dagen aan het lezen over Photoshop en NX2, ik wil namelijk met nabewerking aan de slag. Ik las over soortgelijke problemen met import van NEF in Camera RAW als die de OP hier beschrijft. Ik kijk (keek?) nogal op tegen het zelf maken van een 'correct' profiel in Camera RAW, maar toen kwam ik het volgende tegen:

http://www.digifotopro.nl/artikel/24631 ... erbetering
-en-
http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

Edit: Deze misschien ook nog: http://blogs.oreilly.com/lightroom/2008 ... -ligh.html

Het volgende staat in de FAQ van Adobe:

"What are Camera Matching profiles?

These profiles match the color appearance produced by the camera vendors' software, under specific settings (described below). They are intended for photographers who appreciate the workflow and toolset provided by CR / LR but prefer the color rendering provided by the camera vendors' own software.

All CM profiles are identified with the prefix Camera in CR / LR's Profile popup menu.

Please note that the CM profiles are NOT expected to match the embedded in-camera JPEG, especially if you have established custom in-camera settings. To understand the abilities and scope of the CM profiles, please read the following description carefully.

As of July 29, 2008, we have created CM profiles for Canon and Nikon DSLRs only. Photographers who want CM profiles for other cameras are encouraged to use the DNG Profile Editor.

In general, there are 5 CM profiles per Canon DSLR, one for each of the default Canon Picture Styles. These five Picture Styles are called Standard, Portrait, Landscape, Neutral, and Faithful. The CM profiles will match the Canon Picture Styles with all Canon sliders (i.e., Contrast, Color Balance, and Saturation) set to their default values of 0.

Similarly, in general there are 8 CM profiles per Nikon DSLR, one for each of the Nikon Picture Controls. These Picture Controls are called Standard, Neutral, Vivid, Landscape, Portrait, D2X Mode 1, D2X Mode 2, D2X Mode 3. The CM profiles will match the Nikon Picture Controls with all Nikon sliders (i.e., Saturation, Tone Compensation, etc.) set to their default values of 0. Note that the D2X name is applicable to all Nikon DSLRs, even non-D2X models. This is not a bug."

Adobe levert dus tegenwoordig zelf profielen aan voor alle Canon en Nikon camera's en als ik dat artikel goed begrijp is dit ook ongeveer wat jij (en ik) zoeken. Misschien is dit dus een oplossing, of in ieder geval een goed startpunt. Er bestaat ook een profile editor. Maar nogmaals ik ben een totale beginner en heb hier nog weinig tot geen verstand van, als dit niet is wat je bedoeld, excuses. :wink:
Spul waarmee je foto's maakt...

pbrand

Bericht door pbrand » ma dec 15 2008 2:20 pm

ReneG schreef:Adobe levert dus tegenwoordig zelf profielen aan voor alle Canon en Nikon camera's en als ik dat artikel goed begrijp is dit ook ongeveer wat jij (en ik) zoeken. Misschien is dit dus een oplossing, of in ieder geval een goed startpunt. Er bestaat ook een profile editor. Maar nogmaals ik ben een totale beginner en heb hier nog weinig tot geen verstand van, als dit niet is wat je bedoeld, excuses. :wink:
Het klinkt zeker interessant, maar ik meen me te herinneren dat ik hier al eens naar gekeken had en dat ik de profielen niet kon vinden of dat ze niet matchten. Ik kan er zeker nog eens naar kijken.

Aan de andere kant, zoals ik in mijn vorige post al zei, ik kan inmiddels prima uit de voeten met de D200 presets voor lightroom die in de link vermeld staan die ik hiervoor gaf. Na het toepassen van die presets, ook al heb ik een D40x en geen D200, lijkt mijn foto al voor 80-90% op de JPG versie die mijn camera produceert.

Een tip voor jou kan dus misschien zijn, om eens te kijken naar de site die ik noemde. Misschien heb jij er ook wat aan ;)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma dec 15 2008 2:28 pm

Ik ben al druk aan het lezen. De profielen zijn overigens gewoon te downloaden als je registreert op de website van Adobe, net gedaan, op de pagina die ik hierboven had ge-linkt. De auteur van onethirdstop.com lijkt trouwens ook al de profile editor te gebruiken die daarbij zit, getuige zijn nieuwste post.

Ik denk dat ik in de kerstvakantie de trial versie van Adobe Photoshop maar eens download en aan de slag ga, eens kijken hoe dat bevalt.
Spul waarmee je foto's maakt...

pbrand

Bericht door pbrand » ma dec 15 2008 2:46 pm

ReneG schreef:Ik ben al druk aan het lezen. De profielen zijn overigens gewoon te downloaden als je registreert op de website van Adobe, net gedaan, op de pagina die ik hierboven had ge-linkt. De auteur van onethirdstop.com lijkt trouwens ook al de profile editor te gebruiken die daarbij zit, getuige zijn nieuwste post.

Ik denk dat ik in de kerstvakantie de trial versie van Adobe Photoshop maar eens download en aan de slag ga, eens kijken hoe dat bevalt.
Ik zie dat mijn D40x er nu inderdaad ook bijstaat. Dus ik ga dit ook maar eens bekijken. Dank voor de goede tip!

Knors

Bericht door Knors » ma dec 15 2008 10:14 pm

Goed draadje met uiteindelijk ook weer goeie tips.

Dankuwel.

fdr

Bericht door fdr » di dec 16 2008 7:48 pm

In de laatste update van Lightroom 2.2 zitten de camera profielen er standaard in! Het is dus niet meer nodig om deze aparte te downloaden.

selcuk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door selcuk » di dec 16 2008 9:10 pm

Hee FdR!

Bedankt voor je opmerking.
Meteen maar geupdate die LR.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”