Dit heb ik ook gemerkt. Nu ja, 't is wel iets wat je niet elke dag gebruikt...Ko schreef: nadeel vind ik persoonlijk dat je bij de D80 telkens het meervoudige belichtings menu in moet gaan om deze na elke serie opnieuw op 'on' te zetten. Of ik moet iets over het hoofd zien natuurlijk
"HDR" zo uit de camera...
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Re: "HDR" zo uit de camera...
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Dat is niet alleen bij de D80 maar bij alle overige modellen ook het geval. Ik denk dat dit bewust is gedaan om te voorkomen dat je continue meervoudige belichtingsopname maakt die als 1 foto worden weggeschreven en dit niet de bedoeling is. Nu maak je een bewuste keuze. Het is mij wel eens overkomen dat ik met bracketing aan de gang was gegaan en die nog even zo vrolijk aanstond bij mijn volgende shots (op single mode). En dan je histogram niet in de gaten houden en als een gapert vrolijk verder schietenKo schreef:Nadeel vind ik persoonlijk dat je bij de D80 telkens het meervoudige belichtings menu in moet gaan om deze na elke serie opnieuw op 'on' te zetten. Of ik moet iets over het hoofd zien natuurlijk

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Duidelijk verhaal echter de vaste regel betreffende de belichting is niet altijd de juiste.
De benodigde belichting reeks hangt sterk af van je onderwerp contrast en de verhouding tussen de lichte en donkere partijen.
Als voorbeeld een kamer met een klein raam en felle zon buiten.
De reeks van +2,0,-2 is dan niet de juiste, de +2 geeft alleen maar meer ruis en overstraling terwijl de -2 belicht nog steeds te langs is voor de zon buiten.
Beter is dan bv. 0,-2,-4,-6 zodat ook het buitengebeuren een juiste belichting heeft en dus doortekening in het raam geeft
Dit komt door de belichting meter in de camera, deze bepaalt (al dan niet via allerlei programma’s) in dit geval een belichting die redelijk goed is voor de kamer zonder veel te worden beïnvloed door het raam.
Ook bij HDR is het belangrijk om eerst te kijken wat het onderwerp contrast, en de verdeling daarvan is.
Als het moeilijk is in te schatten maakt dan een veel langere belichtingsreeks en bepaal door te experimenteren met je opnames en het programma welke combinatie de beste resultaten geeft
HDR kan ook een goede oplossing zijn bij panorama’s, door de grote beeldhoek is het onderwerp contrast meestal tamelijk groot.
RVK
De benodigde belichting reeks hangt sterk af van je onderwerp contrast en de verhouding tussen de lichte en donkere partijen.
Als voorbeeld een kamer met een klein raam en felle zon buiten.
De reeks van +2,0,-2 is dan niet de juiste, de +2 geeft alleen maar meer ruis en overstraling terwijl de -2 belicht nog steeds te langs is voor de zon buiten.
Beter is dan bv. 0,-2,-4,-6 zodat ook het buitengebeuren een juiste belichting heeft en dus doortekening in het raam geeft
Dit komt door de belichting meter in de camera, deze bepaalt (al dan niet via allerlei programma’s) in dit geval een belichting die redelijk goed is voor de kamer zonder veel te worden beïnvloed door het raam.
Ook bij HDR is het belangrijk om eerst te kijken wat het onderwerp contrast, en de verdeling daarvan is.
Als het moeilijk is in te schatten maakt dan een veel langere belichtingsreeks en bepaal door te experimenteren met je opnames en het programma welke combinatie de beste resultaten geeft
HDR kan ook een goede oplossing zijn bij panorama’s, door de grote beeldhoek is het onderwerp contrast meestal tamelijk groot.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Perfecte aanvulling RVK, hier hebben we wat aan !!! Naar mijn bescheiden mening is er nooit sprake van een vaste regel als het om belichting gaat. Het zijn meer richtlijnen om op gang te komen. Vandaar dat mij jouw voorbeeld bijzonder aanspreekt.
Bedankt,
ALE
Bedankt,
ALE
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hartstikke bedankt voor het geven van deze tip Ale !!
Alhoewel ik de handleiding uitvoerig heb doorgespit toen ik de D80 had gekocht, was pagina 84 me toen nog niet helemaal duidelijk.
Toen dacht ik dat zien we nog wel een keer.
Door jou uitvoerige uitleg, begrijp ik het nu beter, en kan ik in de toekomst wellicht betere foto's maken die sterk contrasterend zijn.
Tot vandaag zat ik in PS te werken met layercopyeen en die in de layeropties te veranderen in Screen/multiply.
Vervolgens maskeren en klaar.
Maar dit is veel sneller en beter denk ik.
Ik ga morgen gelijk aan de gang !!
vr gr Tiny

Alhoewel ik de handleiding uitvoerig heb doorgespit toen ik de D80 had gekocht, was pagina 84 me toen nog niet helemaal duidelijk.
Toen dacht ik dat zien we nog wel een keer.
Door jou uitvoerige uitleg, begrijp ik het nu beter, en kan ik in de toekomst wellicht betere foto's maken die sterk contrasterend zijn.
Tot vandaag zat ik in PS te werken met layercopyeen en die in de layeropties te veranderen in Screen/multiply.
Vervolgens maskeren en klaar.
Maar dit is veel sneller en beter denk ik.
Ik ga morgen gelijk aan de gang !!

vr gr Tiny

- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Weer een super uitleg Arthur.
Heb het direct geprobeert en het werkt uitstekend.
Aardig alternatief voor bracketing
Peter
Heb het direct geprobeert en het werkt uitstekend.
Aardig alternatief voor bracketing

Peter
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
-
- Forumlid
Ha, een voorbeeld van het resultaat.
Ik dacht al, zal daar nu niemand mee komen.
Het ziet er wel gaaf uit.
Bedankt
Ik dacht al, zal daar nu niemand mee komen.
Het ziet er wel gaaf uit.
Bedankt
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Nee, gewoon letterlijk nemen, bedoeld voor de TS als compliment.D. Haaksma schreef:Ha, een voorbeeld van het resultaat. Ik dacht al, zal daar nu niemand mee komen. Het ziet er wel gaaf uit.
- reebruine ogen
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zelfs ik met mijn nog zeer beperkte kennis van fotografie, vind je verhaal boeiend, begrijpelijk en interessant...en uitnodigend. Kan alleen nog geen voorbeeld laten zien, moet eerst nog vaker op pad en gelukkig ben ik dan ook meestal in goed gezelschap(H&M)!
Groet, marielle
Groet, marielle
leer zien wat er wel goed is
en vooral:GENIET
Marielle
en vooral:GENIET
Marielle
Ik wil iedereen heel hartelijk danken voor de lovende woorden en complimenten. Dit geeft voor mij aanleiding om meer te publiceren van hetgeen ik tegenkom in de wondere wereld van de fotografie.
Groet,
ALE
Groet,
ALE