Optreden StringKings

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Marty

Optreden StringKings

Bericht door Marty » di dec 16 2008 4:23 pm

Afgelopen donderdag een optreden van de StringKings (bandje uit Nijmegen) gefotografeerd. Licht was erg summier dus ik heb mijn nieuwe Sigma 35mm f/1.4 kunnen uitproberen :) Alles zonder flits, foto's blijven daardoor donker, maar de sfeer heb ik volgens mij wel weten vast te leggen.

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Optreden StringKings

Bericht door ALE » di dec 16 2008 8:09 pm

Hoi MArty,

Allereerst welkom hier op het forum. Jammer, maar je foto's zijn inderdaad wat donker. En ik mis hier en daar wat scherpte. Als laatste hoop ik dat je in NEF gefotografeerd hebt. Dan ben je nl instaat om je WB aan te passen. Die staat mijn inziens niet goed, je opnames zijn iets te rood.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Marty

Bericht door Marty » di dec 16 2008 8:43 pm

De foto's lichter krijgen zonder te flitsen heb ik niet voor elkaar gekregen. De meeste zijn geschoten met een diagfragma van f/2.0 tot +/- f/2.5. Sluitertijden zitten voornamelijk op 1/80 en 1/100 en ISO op 1600. Sluitertijden van minder dan 1/60 gaf niet echt een gewenst resultaat en het diafragma vergroten gaf te weinig scherptediepte.

Zijn er onder die omstandigheden nog andere dingen die ik zou kunnen proberen qua instellingen? Ik heb de EXIF info in het JPG bestand laten staan, de originele zijn in NEF.

Ik zal eens kijken of ik de witbalans kan aanpassen, maar de rode kleur wordt door de lampen veroorzaakt (er hangen een paar rode tussen en rood valt vooral in slechte lichtomstandigheden nogal op...). Witbalans stond op automatisch, maar is dus nog aan te passen.

Misschien nog tips voor de nabewerking? Hoewel ik niet verwacht dat met b.v. Photoshop er nog echt veel uit te halen is.. Overbelichting is nog wel te corrigeren maar onderbelichting wordt erg lastig.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di dec 16 2008 9:44 pm

Hey Marty,

Het licht was dus echt behoorlijk matig als ik zo je instellingen bekijk. Ik heb zelf weinig ervaring dus leer hier en daar wat bij van andermans shoots en instellingen.
Mijn instellingen bij Krezip waren; f/2.8 - 1/125ste - ISO 1600 en witbalans op daglicht. Ik heb bij 2 foto's de witbalans iets moeten corrigeren ivm de verlichting, maar veel meer heb ik er niet aan gedaan.
Verscherpen, verkleinen en wat poetswerk op de achtergrond. Weet niet wat voor camera je hebt, maar misschien de iso nog iets opschroeven volgende keer, indien mogelijk. Je sluitertijden zijn volgens mij zowieso te lang, dus dat is ook de reden van de onscherpte.

Marty

Bericht door Marty » di dec 16 2008 9:50 pm

Ohja.. De camera is een Nikon D60, dus ik zit qua ISO toch wel aan de max... Vrijdag ga ik een ander bandje fotograferen bij hetzelfde cafe. Ik zal vragen of ze wat meer licht kunnen geven, dat zal zeker helpen.

Voor zover ik kan zien wordt de onscherpte voornamelijk veroorzaakt doordat de focus de mist in ging of de scherptediepte niet groot genoeg (maar tientallen cm's op deze korte afstand en groot diafragma) en niet de beweging (behalve dan foto 7). Maar de sluitertijd nog korter zetten gaat gewoon niet in deze omgeving. Ik kan hooguit spelen door het diafragma nog iets kleiner te zetten. Kijk overigens even naar de EXIF data aangezien ik ook al gespeeld heb met de belichtingscorrectie om zo een kortere sluitertijd te krijgen.

Alvast bedankt voor de reacties. Ik ga in ieder geval eens wat spelen Photoshop.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di dec 16 2008 10:02 pm

Mag je in die kroeg niet flitsen ?

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Marty

Bericht door Marty » di dec 16 2008 10:24 pm

Ik weet niet of de band dat zo plezierig vind als je ze in de ogen loopt te flitsen... Sowieso krijg je met de ingebouwde flitser op die korte afstanden (ik sta vaak niet verder weg dan 1 tot 1.5 meter) niet echt mooie foto's, het midden wordt dan te sterk belicht. Een optie zou zijn om de SB600 te gebruiken, en via het plafond te flitsen.. Voor zover ik begrepen heb heeft dat geen invloed op je sluitertijden omdat je de flitser op slow of rear moet zetten heb ik gelezen. Natuurlijk is je onderwerp dan wel lekker scherp en goed belicht, maar de korte afstanden tot het onderwerp maken het lastig om met een flitser te werken.

Dus ja, flitsen zou mogelijk zijn, maar liever niet eigenlijk.. Ik heb aardig wat ingelezen op fotografie maar je merkt toch wel dat het toch aankomt op ervaring opdoen in het veld, wat natuurlijk ook het leukste is :)
Laatst gewijzigd door Marty op di dec 16 2008 10:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di dec 16 2008 10:27 pm

Marty schreef:Licht was erg summier dus ik heb mijn nieuwe Sigma 35mm f/1.4 kunnen uitproberen :)
je bedoelt je nieuwe Sigma 30mm f1.4 :wink:

Marty

Bericht door Marty » di dec 16 2008 10:31 pm

Oops, ja.. 30mm :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”