Beginnersvraag..105mm 2.8 VR

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
2beme

Beginnersvraag..105mm 2.8 VR

Bericht door 2beme » vr dec 19 2008 12:00 pm

Sinds twee dagen ben ik in bezit van dit fijne objectief. Nu heb ik een vraag waar ik zelf het antwoord niet op kan vinden, maar waarschijnlijk simpel te beantwoorden is.

1. Waarom kan ik het diafragma niet altijd helemaal open krijgen naar 2.8? Toen ik de lens kocht en heb uitgeprobeerd lukte dit wel, thuis is het mij niet meer gelukt het diafragma verder open te krijgen dan 3. Het verschilt ook, dan weer tot max. 3.2, dan weer 3.5 etc.

Heb al even in de tuin rondgelopen, scherpstellen met dit objectief komt wel erg secuur. Het is een erg klein stukje wat scherp is en met de kleinste beweging van de camera in je hand weer net een paar mm. verlegd wordt tot hetgeen je eigenlijk niet scherp wilt hebben. VR scheelt een stuk maar voor het serieuze werk toch echt een statief. Wat me opvalt is dat er precies één strook scherp is van links naar rechts. bijv. bij de pagina van een boek is er precies één regel scherp.

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel! :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Beginnersvraag..105mm 2.8 VR

Bericht door Patrick » vr dec 19 2008 12:38 pm

2beme schreef:1. Waarom kan ik het diafragma niet altijd helemaal open krijgen naar 2.8? Toen ik de lens kocht en heb uitgeprobeerd lukte dit wel, thuis is het mij niet meer gelukt het diafragma verder open te krijgen dan 3. Het verschilt ook, dan weer tot max. 3.2, dan weer 3.5 etc.
Je camera meldt het effectieve diafragma. Doordat er intern wat zaken verschoven worden, is dit namelijk iets anders dan het echte diafragma. De reden heeft er onder andere mee te maken dat het diafragma iets zegt over de verhouding van de "lengte" (in mm) van het objectief t.o.v. de grootte van opening van je diafragma.

Hoe dan ook: die f/2.8 klopt dus wel, maar je camera moet de belichting iets veranderen als je heel dichtbij scherpstelt door het verschuiven van wat interne lensdelen.
2beme schreef:Heb al even in de tuin rondgelopen, scherpstellen met dit objectief komt wel erg secuur. Het is een erg klein stukje wat scherp is en met de kleinste beweging van de camera in je hand weer net een paar mm. verlegd wordt tot hetgeen je eigenlijk niet scherp wilt hebben. VR scheelt een stuk maar voor het serieuze werk toch echt een statief. Wat me opvalt is dat er precies één strook scherp is van links naar rechts. bijv. bij de pagina van een boek is er precies één regel scherp.
Klopt helemaal. Als je heel kort op je onderwerp gaat zitten, is er bijna niets meer scherp. Ga HIER maar eens spelen. Bij 105 mm is bij een afstand van 50cm tot je onderwerp en een diafragma van f/5.6 maar 0.39 cm van je onderwerp scherp. Op een afstand van 31 cm (dat zal wel zo'n beetje de minimale scherpstelafstand zijn van je objectief) is dat afgenomen tot 0.12cm. Dus net iets meer dan 1mm!

Diafragmeren is dus wat je moet doen, maar zelfs bij f/16 (hoger moet je eigenlijk niet gaan!) heb je dan (bij 31cm afstand) nog slechts een scherptediepte van 3.5mm!

Kortom: het is moeilijk een goede macrofoto te maken. Ik ben er al een tijd achter dat ik dit het lastigste onderdeel van de fotografie vind...

Oeps, bij de berekeningen per ongeluk op de Canon stand laten staan. Maar het maakt nauwelijks uit... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marinus84

Bericht door Marinus84 » vr dec 19 2008 1:54 pm

Neem aan dat je hem niet voor reproducties ofzo gaat gebruiken, maar mocht je een text volledig scherp willen hebben, dan moet je natuurlijk recht op de oppervlakte van het papier scherpstellen.
Gefeliciteerd met je lens, Patrick heeft eigenlijk alles al uitgelegd dus ik hoop dat je na zijn goede uitleg, zonder zorgen of vragen veel plezier gaat hebben in je tuin ;)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr dec 19 2008 2:07 pm

Zie dit topic:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=13573

Even rondstruinen danwel gericht zoeken op dit forum kan al veel vragen beantwoorden.

E.M. de Klerk

2beme

Bericht door 2beme » vr dec 19 2008 7:22 pm

Kijk dit vind ik nou zo heerlijk op dit forum, de hoeveelheid aan kennis. Patrick bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg. :mryellow: Het is me duidelijk waardoor de camera niet altijd het gewenste diafragma van 2.8 kan kiezen. Heb al wat gestoeid met de lens, nog niets waardig genoeg om Nikon serverruimte op te snoepen. Als dit laatste het geval is zal ik zeker eens wat kiekjes plaatsen. Ben vooralsnog met instellingen aan het stoeien... Heb geprobeerd een enkele foto's van mijn dochtertje te maken, die blijft niet altijd even goed stil zitten waardoor het punt wat ik scherp wil hebben niet altijd scherp is :( Moet nog even wennen aan het type lens, fotgraferen met de 18-200 en 12-24 is toch echt andere koek.

Oefening baart kunst :!:

Bedankt voor de reacties...

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”