Ik heb voor de zekerheid trouwens toch maar een Haze UV lens van B en W gekocht, die ga ik er toch maar opzetten. Zal ik dat merken aan de kwaliteit van de foto's?
En iedereen alvast prettige feestdagen toegewenst!
Groet,
Eric
Bedankt voor de suggesties. Ik zal dit weekend eens wat testjes doen bij oplopend diafragma, tegen de zon in, etc.Léon Obers schreef:Onlangs nog een voorbeeld op het forum van een heel flinke beschadiging en de voorbeelden met foto's.
Beslist de moeite waard om dat draadje en de bijbehorende links even door te nemen:
Mocht het om een vrij diep krasje gaan in het voorbeeld van de TS, kan dat met tegenlicht dus wel naar voren komen en gebruik van kleinere diafragma-openingen. Een oud truucje om het negatieve effect van glinstering in die kras zoveel mogelijk teniet te doen is door de kras met zwarte lak op te vullen. De rest schoonpoetsen. Maar ja, dat doe je doorgaans met een stuk oudere objectieven dan de TS heeft gekocht. Maar ik schat in dat die kras ook niet zodanig diep zal zijn, anders was die beslist eerder opgemerkt.
Je kunt met die 17-55/2.8 altijd een testje doen tegen de zon in, kijken wat er gebeurd.
Helemaal mee eens, goed opgelost, en als het verkeerd gaat wordt de zaak ook met naam en toenaam genoemd, dan mag het wat mij betreft ook vermeld worden als iets zo goed opgelost wordt.foto-ed schreef:Eigenlijk is dat het vermelden van de naam van de fotohandel wel waard!:mrgreen: