Holografische film

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
GdP

Holografische film

Bericht door GdP » do feb 15 2007 10:14 pm

Holografie.

Op dit moment wordt er nog weinig bekendheid aan gegeven, maar er zijn nieuwe ontwikkelingen in de filmindustrie die waarschijnlijk het einde van de digitale fotografie zullen inluiden. Dat is een zgn. holografische film. Voor het eerst is het mogelijk gebleken ruimtelijke foto’s te maken.
Oorspronkelijk werd het veelvuldig toegepast in de kwantummechanica bij de zgn. snarentheorie in de kwantumgravitatie. Het was de grote verdienste van Gabor, Nobelprijswinnaar voor de Natuurkunde die dit heeft mogelijk gemaakt. En deze is er in geslaagd in samenwerking met Fuji een hologram over te brengen van snaren naar filmmateriaal.
Op dit moment heeft men de juiste kleuren nog niet onder controle, maar dit zou een kwestie van tijd zijn.

De werking berust op het principe van interferentie. Het licht kan beschouwd worden als een golfverschijnsel. Het primaire licht (de oorspronkelijke golven) en het secundaire licht (de golven die via de fotografische film komen) doven op bepaalde plaatsen in de ruimte uit (tegenfase) en op andere plaatsen in de ruimte versterken ze elkaar. Dit eist echter wel dat de golven niet willekeurig door elkaar lopen en van dezelfde lengte zijn en met elkaar "in de pas lopen". Daarom is een coherente monochromatische lichtbron nodig voor een optimaal resultaat. Op de fotografische film is het beeld niet rechtstreeks te herkennen, elk deel van het fotografische beeld draagt bij tot het gehele hologram. Naarmate het fotografische beeld groter is wordt het hologram scherper afgebeeld. Er vindt een zogenaamde transformatie van fourier plaats. Omdat ieder deel van de fotografische film het gehele beeld van het hologram in zich draagt is die naam, holografische film gekozen.

Met behulp van een monochromatisch filter kan een verbeterde dia-projector worden omgetoverd in een monochromatische lichtbron. Na het plaatsen van de film (mag niet tussen glas ingeraamd worden) kan dan een holografisch beeld opgewekt worden.
Het effect is dat er een ruimtelijke ‘afbeelding’ ontstaat van het object wat je gefotografeerd hebt. Het hangt als het ware los in de lucht. Een dia-scherm is dus niet meer nodig!

Op dit moment is men zeer terughoudend in het naar buiten brengen van dit grote nieuws, omdat men nog niet voorbereid is op de enorme toeloop die zal ontstaan in het aanschaffen van analoge camera’s. Bovendien is het nodig dat er op de lens een zgn. monochromatisch filter wordt geplaatst en massa productie zit er nog niet in wegens de grote uitval in het productieproces.

Het is mij echter gelukt beslag te leggen op zo wel film als filter. Dit omdat ik connecties heb met drukkers van onze Eurobiljetten. En zoals u weet zit daar een hologram op.

Ik hoop het geheel een keer te kunnen demonstreren tijdens een clubbijeenkomst. De datum krijgt u nog van mij door.

Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op di mar 27 2007 12:24 am, 2 keer totaal gewijzigd.

BUG322

Bericht door BUG322 » do feb 15 2007 10:18 pm

Zou een mooie opsteker zijn voor de analoge fotografie.

groetjes

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

holodinges film

Bericht door George Fennes » do feb 15 2007 10:19 pm

Beste Gerrit,

Doe dat dan op de geplande 1 April 2007 in het clubhuis van NCN.

Ik zal er zijn, kan je gelijk mijn D70s geschikt maken voor deze film.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » do feb 15 2007 10:24 pm

George het is echt geen grapje!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do feb 15 2007 10:26 pm

Maar nu gelooft niemand je meer, Gerrit..........

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid

Ik vertrouw je volledig

Bericht door George Fennes » do feb 15 2007 10:29 pm

Nee Gerrit, dat weet ik ook, ik geloof je voor 100% en stel al mijn vertrouwen in je!

Ik had ergens gelezen: stel uw vertrouwen niet op edelen in wie geen redding enz.

Rogier

Bericht door Rogier » do feb 15 2007 10:33 pm

Uh huh....

GdP

Bericht door GdP » do feb 15 2007 10:37 pm

Ik moet er nog even bij vertellen dat alleen op de 200 euro biljetten, naar mij bekend is een hologram voorkomt. Ik zoek dat nog even verder uit.
Gerrit

George Fennes
Clublid
Clublid

1000 euro

Bericht door George Fennes » do feb 15 2007 10:40 pm

Ik heb een 1000 euro biljet, en daar staat ook een hologram op.

yoyo

Bericht door yoyo » do feb 15 2007 11:17 pm

:D

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr feb 16 2007 12:59 am

Gij zult uw gelijken altijd de Waarheid vertellen!!!

Zo direct ga je me vertellen dat je daarom geen digitale camera aanschaft!! :lol:

differhans

Bericht door differhans » vr feb 16 2007 1:02 am

Gerrit schreef:

Er vindt een zogenaamde transformatie van fourier plaats.

Dit bewerkstelligd inderdaad met behulp van een monochromatish filter op een diaprojektor de door Gerrit omschreven lichtbron.

Ik herrinner mij deze ruimtelijke beelden nog uit mijn hippie tijd.

Deze beelden te projekteren, waren een zeer kostbare aangelegenheid, waardoor de plannen voor verdere ontwikkeling in de kast zijn blijven liggen.
Uit wel ingelichte bronnen heb ik vernomen, dat Gerrit het patent van zijn vorige vinding voor veel geld aan Nikon heeft verkocht.
Dus mij verbaast het in het geheel niet, dat hij deze kostbare laatste vinding weer uit de kast heeft gehaald.

Beeld opslag, als ik het zo mag noemen is niet aan de orde. De destijds waargenomen beelden staan na ruim dertig jaar nog op mijn netvlies.
Is toch een fijne bijkomstigheid nietwaar?

Gerrit bedankt, dat je dit oude idee weer uit de kast hebt gehaald.

Vr Gr Hans5

GdP

Bericht door GdP » vr feb 16 2007 8:43 am

alfredo schreef:Gij zult uw gelijken altijd de Waarheid vertellen!!!

Zo direct ga je me vertellen dat je daarom geen digitale camera aanschaft!! :lol:
Alfredo het gaat zelfs verder dan je denkt. Fuji is de grootste afnemer van Nikon analoge camera’s. De F80 is daar een goed voorbeeld van. Zij voorzien deze camera’s van een digitale achterwand. Helaas kon deze niet los gemaakt worden, want hij zat gewoon te veel geïntegreerd.
Van de heer Barchaus (uitvinder van o.a. de barcode, en bekend Nikon expert) heb ik vernomen dat er een samenwerking aan de gang is tussen Nikon en Fuji.
Deze samenwerking moet resulteren in een camera met een verwisselbare achterwand. Je begrijpt waar het heen gaat! Amadeus zal er blij om zijn, want de F100 komt weer terug! Zei het onder een nieuwe naam de FD200. Maar ook in de professionele sector is een ontwerp gepland, maar moet de keuze nog gemaakt worden tussen de F5 en F6. Hij wordt wel FF en de naam wordt waarschijnlijk FD3Xh.
Met vr. gr.
Gerrit

BertvD

Bericht door BertvD » vr feb 16 2007 9:57 am

was het niet dhr. Bachus (god van de wijn) die je dit vertelde. :roll:

GdP

Bericht door GdP » vr feb 16 2007 10:10 am

BertvD schreef:was het niet dhr. Bachus (god van de wijn) die je dit vertelde. :roll:
Ik heb hem wel gesproken achter een goed glas wijn, maar hij had toen zeker nog niet te diep in het glaasje gekeken.
Ik begrijp wel holografie is voor niet natuurkundigen moeilijk te door gronden. Maar je zal zien het gebruiken van holografie is veel eenvoudiger dan het ontrafelen van RAW-bestanden.
Er wordt ook nog gedacht aan het opnemen van holografische films, maar men is bang dat de kijkers hiervan elk gevoel voor realiteit kwijt raken.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”