Problemen met D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Problemen met D90

Bericht door Léon Obers » zo dec 21 2008 1:37 pm

Sein schreef:@ Léon, vanwaar de irritatie?....
....En omdat ik niet weet wat er precies aan de hand is (vandaar ook mijn vraag in dit forum) weet ik ook niet welke informatie wel of niet relevant is.
OK.
Het helpt om bij elk probleem bij wat dan ook, om de situaties waarin het probleem zich voor doet direct bij de eerste omschrijving gestructureerd, voor mijn part per situatie, in chronologische volgorde binnen het proces exact en duidelijk te omschrijven. Zodoende kom je makkelijker tot de kern en kun je dingen wegstrepen, wat het niet is, of juist een combinatie van een aantal mogelijkheden die nog steeds relevant zijn.
Vanuit een paar algemene aanwijzingen kan eigenlijk niemand iets opmaken en blijf je eindeloos gissen. Als je het eerst hebt over een "continue stand met meerdere opnames per seconde", hebben mensen daar over het algemeen toch een andere voorstelling bij als blijkt dat je hele reeksen bedoelt tot wel tientallen opnamen achter elkaar toe (in de reacties erna noem je 30 en 10 dat de camera stopt).
Zeker, het kost moeite en overpeinzing om problemen duidelijk te omschrijven. Maar het kost uiteindelijk veel meer moeite om vanuit vage aanwijzingen tot de kern te komen. Da's jammer van alle energie die mensen erin gaan stoppen.

Je kunt daarbij ook bedenken dat statistisch gezien misschien wel 80% van vermeende "problemen" met apparatuur terug te voeren zijn naar simpele gebruikersfouten (dat percentage ligt werkelijk ergens in die orde). Alleen daarom al ben ik eerlijk gezegd nog steeds niet overtuigt van een mankement. Je schuift te gemakkelijk dingen terzijde, nu nog steeds !
Zoals ik schreef, het kunnen meerder combinaties zijn.
In het ene geval kan het de ene gebruikersfout zijn, in het andere geval de andere gebruikersfout, of zelfs "en" - "en".
Met de aanwijzingen in deze draad zul je echt dingen moeten checken om erachter te komen dat "iets NIET is". Dat doe je kennelijk niet, anders waren bepaalde antwoorden die je nog steeds geeft al door jezelf "anders" ingevuld.

I:
De aantallen die je eerder noemt in je opnamereeksen en dat een camera dan stopt, wuif je nog steeds weg als zijnde "geen bufferprobleem "omdat je het bij macro ook hebt".
Pak je camera om de buffer te checken: Zorg dat de accu vol is en je geheugenkaart leeg ---> echt in de camera formatteren om eventuele problemen met een geheugenkaartje te minimaliseren.
Zet camera op een manuele stand. Dus op "M" (sluitertijd instellen op bijv. 1/250 sec. - diafragma op 5.6).
Zet ook het AF..M knopje naast de bajonet op M en controleer goed dat het in de juiste stand is geklikt.
Zet je de bestandsversie op RAW en maak continue opnamen totdat je camera stopt. Probeer na enkele seconden opnieuw opnamen te maken totdat de camera stopt.
Hetzelfde met JPG Fine. En, hoe reageert je camera? Is dat een situatie vergelijkbaar bij sport-opnamen die je maakt? Stopt de camera bij RAW na ongeveer 10 opnamen, en in JPG na ongeveer 30 opnamen? Indien ja, heb je dat stuk van het "probleem" dus al opgelost, want dat is een vast gegeven in de beperkingen van de buffer.

II:
Dan bij macro-opnamen of anderszins.
Zorg dat de accu voldoende power heeft en je geheugenkaart leeg --> formatteren. (Anders loop je straks tegen een volle geheugenkaart aan en zie je dat mogelijk weer aan als een fout in de camera omdat die ermee stopt).
Om automatische keuzes en settings van de camera te vermijden of te omzeilen, zet je camera op een manuele stand.
Dus op "M" (sluitertijd instellen op bijv. 1/250 sec. - diafragma op 5.6).
Zet ook het AF..M knopje naast de bajonet op M en controleer goed dat het in de juiste stand is geklikt.
Maak nu eens elke paar seconden één opname, tot je er wel 50 hebt genomen. En??? Wat gebeurd er???
Kun je blijven schieten???
Zet de camera uit en aan, en doe het nog eens, en nog eens. En??? Wat gebeurd er???
Kun je blijven schieten??? Blijft het allemaal werken???
Zo ja, heb je dus geen probleem met een slecht contact in een ontspanknopje.

III:
Zorg dat de accu voldoende power heeft en je geheugenkaart leeg --> formatteren. (Anders loop je straks tegen een volle geheugenkaart aan en zie je dat mogelijk weer aan als een fout in de camera omdat die ermee stopt).
Nu doe je hetzelfde met het AF..M knopje naast de bajonet op AF ingesteld en controleer goed dat het in de juiste stand is geklikt.
Boven op de camera zet je de scherpstelstand op AF-C. Kies voor een enkelvelds AF scherpstelvlakje.
We maken echter geen reeksen van opnamen achter elkaar met zoveel beeldjes per seconde, maar nog steeds elke paar seconden één opname, tot je er wel 50 hebt genomen. En??? Wat gebeurd er???
Kun je blijven schieten??? Zie je bovendien de scherpstelling van de lens bewegen???
Zet de camera uit en aan, en doe het nog eens, en nog eens. En??? Wat gebeurd er???
Zo ja, heb je geen probleem met scherpstelling en ook geen slecht contact in een ontspanknopje.

IV:
Nu doe je hetzelfde maar boven op de camera zet je de scherpstelstand op AF-S.
Je kijkt door de zoeker en let goed op dat je ook werkelijk eerst ergens op scherp stelt.
Elke paar seconden één opname, tot je er wel 50 hebt genomen. En??? Wat gebeurd er???
Kun je blijven schieten???
Zo ja, heb je geen probleem met je camera.

Werkt het ergens in de hoofdstukken hierboven ergens niet, omschrijf dan per hoofdstuk waar het misgaat.
Pas dan is er een aanwijzing dat je werkelijk een mankement hebt aan je D90.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo dec 21 2008 5:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 21 2008 2:38 pm

Hulde voor Leon dat hij wederom zo uitgebreid de moeite neemt om je van een antwoord te voorzien. :!:

Maar ik ben het enorm met Leon eens: als je een probleem hebt, probeer dan zo duidelijk mogelijk te beschrijven wanneer het gebeurt, wat je zelf al geprobeerd hebt om het op te lossen, etc. Zo kunnen we voorkomen dat iedereen maar in de wilde weg wat gaat roepen terwijl jij op voorhand al had kunnen aangeven dat het daar niet in kan liggen... Zonde van de tijd van mensen, en je hebt er zelf ook niet zoveel aan.

Hoe dan ook: ik hoop dat het opgelost wordt...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » zo dec 21 2008 3:27 pm

kan je de camera niet resetten naar fabrieks instelling ?

groet ruud

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo dec 21 2008 3:36 pm

Dat kan, staat beschreven op pagina 75 van de gebruiksaanwijzing.
Maar dan nog de tests uitvoeren in de settings zoals ik ze hierboven heb beschreven.

Sein

Bericht door Sein » zo dec 21 2008 6:16 pm

Léon, dank voor je uitgebreide reactie. Ik ben aan de slag gegaan met je test scenario's, hieronder een korte reactie.

Scenario 1
Met de door jou voorgestelde instellingen en in de RAW stand vertraagt de camera inderdaad na ongeveer 11-12 opnames. In tegenstelling tot het probleem waar ik tegenaanloop (camera/ontspanknop reageert helemaal niet) blijft de camera na ongeveer 11 opnamens gewoon doorschieten, alleen veel trager (ongeveer 1 opname per seconde). Bij het schieten in JPEG (L) geen problemen tot circa 100 opnamen.

Scenario 2
Hierbij geen enkel probleem of vertraging tegengekomen.

Scenario 3
Hier kreeg ik problemen na circa 30 opnamen. Met de door jou voorgestelde instellingen en ongeveer 1 opname per 2-3 seconden verscheen vanaf opname 30 een knipperend Err in beeld (zoeker en display). De camera stelde niet scherp, ik kon wél foto's schieten. Overigens is dit niet het probleem wat ik de afgelopen periode heb ervaren en wat ik eigenlijk ook nog niet eerder ben tegengekomen. Het probleem verdween vanzelf na een tijdje (zonder de camera uit en weer aan te schakelen). Daarna nogmaals geprobeerd maar deze keer met RAW ipv JPEG (instelling vergeten terug te zetten :oops: ) en... probleemloos 50 opnames geschoten. Daarna nogmaals met RAW getest en wederom probleemloos. En wederom in JPEG... probleemloos.

Scenario 4
Hier gaat alles goed op een enkele opname na. De camera stelt probleemloos en snel scherp maar een enkele van de 50 foto's wordt niet direct afgedrukt. Ik moet de ontspanknop dan nog een keer indrukken om te kunnen afdrukken (de 2e poging was steeds wel succesvol). Ik maakte steeds per 2-3 seconde 1 opname en omdat dit probleem zich willekeurig in de hele range van 50 zich voordeed weet ik niet of dit een probleem met de buffer is. En ook dit is niet het originele probleem wat ik ben tegengekomen maar is misschien wel een "fout" van de camera? Vervolgens dit scenario nog een keer getest en wederom hetzelfde probleem; wel scherpstellen maar niet in 1 poging afdrukken.

Misschien overbodig maar de accu had steeds voldoende power (display geeft een volle batterij aan, klopt want ik heb de batterij recent nog opgeladen) en ik heb na iedere test de kaart steeds opnieuw geformatteerd.

Voor de volledigheid, ik ben tijdens deze testen (ongeveer 45 minuten bezig geweest) niet het probleem tegengekomen dat de ontspanknop helemaal niet reageert. Ik wil hierbij wel opmerken dat dit in de praktijk ook steeds het geval is geweest. Soms kon ik een aantal dagen probleemloos 100 foto's of meer schieten, soms deed het probleem zich pas na verloop van tijd voor en soms direct na het aanzetten van de camera.

Als meer informatie nodig is hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo dec 21 2008 7:41 pm

Prima dat je aan het testen bent gegaan.
Sein schreef: Scenario 1
Met de door jou voorgestelde instellingen en in de RAW stand vertraagt de camera inderdaad na ongeveer 11-12 opnames. In tegenstelling tot het probleem waar ik tegenaanloop (camera/ontspanknop reageert helemaal niet) blijft de camera na ongeveer 11 opnamens gewoon doorschieten, alleen veel trager (ongeveer 1 opname per seconde). Bij het schieten in JPEG (L) geen problemen tot circa 100 opnamen.
Heb je toevallig verschillende geheugenkaartjes van verschillend merk, type en grootte?
Je komt nu namelijk aan net 1-2 opnamen meer in RAW als je eerdere opgave van 10. Dus er wordt iets sneller weg geschreven. Bij JPG is die net wat hogere snelheid wellicht precies voldoende om het continue schieten bij te kunnen benen. Dat komt precies overeen met de test die ook op dpreview is gemaakt met de daar gebruikte geheugenkaartjes. In JPG fine heeft men tot 100 opnamen geschoten zonder hapering. Kijk de resultaten net over de helft op de volgende pagina. http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page14.asp
Sein schreef: Scenario 2
Hierbij geen enkel probleem of vertraging tegengekomen.
De instellingen zijn zodanig dat geen gebruik wordt gemaakt van een AF scherpstelling.
De "snelle" manuele instellingen voor sluitertijd en diafragma sluit je de hele lichtmeting buiten het test traject. Het is puur de elektronische sturing en "mechanische" werking van afdrukken (het ontspanknopje), de sluiter en het diafragma.
Die werking lijkt dus echt gewoon te voldoen.
Sein schreef: Scenario 3
Hier kreeg ik problemen na circa 30 opnamen. Met de door jou voorgestelde instellingen en ongeveer 1 opname per 2-3 seconden verscheen vanaf opname 30 een knipperend Err in beeld (zoeker en display). De camera stelde niet scherp, ik kon wél foto's schieten. Overigens is dit niet het probleem wat ik de afgelopen periode heb ervaren en wat ik eigenlijk ook nog niet eerder ben tegengekomen. Het probleem verdween vanzelf na een tijdje (zonder de camera uit en weer aan te schakelen). Daarna nogmaals geprobeerd maar deze keer met RAW ipv JPEG (instelling vergeten terug te zetten :oops: ) en... probleemloos 50 opnames geschoten. Daarna nogmaals met RAW getest en wederom probleemloos. En wederom in JPEG... probleemloos.
We hebben hier de scherpstelling ingeschakeld (knopje aan de zijkant van de bajonet op AF) en scherpstelstand bovenop de camera op AF-C = continue gebruikt. Deze instelling betekent in ieder geval dat je wel kunt door blijven schieten, ook al zou er niet zijn scherp gesteld. Het door blijven schieten klopt met je bevindingen. Dus dat stuk loopt gewoon.

Zitten we hier alleen met het probleem waar die Err foutmelding vandaan komt na 30 opnamen en geen scherpstelling. Daar moeten we verder op ingaan. Wat voor lens heb je gebruikt? AF of AF-S (ik vermoed AF-S). Met of zonder VR?
Ik heb een paar vermoedens, maar kan dat niet echt hard maken. Het is slechts een vermoeden in welke richting het zou kunnen zitten.

Omdat dit reeds de 3e cycles is met vele opnamen achter elkaar, wordt de accu zwaar belast en valt in een zodanige "dip" dat ik me kan voorstellen dat er net even te weinig vermogen is om alles synchroon door te laten lopen. Door het wachten erna, hersteld de accu zich inwendig zodanig, dat die "dip" in het vermogen is hersteld. Ik weet niet hoelang dat wachten heeft geduurd, maar die dip zou boven een waarde kunnen blijven dat je erna alsnog in RAW en JPG kunt blijven schieten.

Mijn 2e vermoeden:
Het zou ook kunnen zijn dat er één bestand na die 30 moeilijk of niet is kunnen wegschrijven op de geheugenkaart. Dat kost even wat tijd, maar na een paar wegschrijfpogingen, wordt wellicht het wegschrijven van dat bestand beëindigd. Daarna bij volgende bestanden doet het probleem zich niet meer voor. Omdat je je kaartje hebt geformatteerd kun je dat nu niet meer controleren aan de volgnummers van bestanden. (Welk merk geheugenkaartjes gebruik je?)

Maar goed, het is iets om in de gaten te blijven houden. (Vertel wel even welke lens je hebt gebruikt).
Sein schreef: Scenario 4
Hier gaat alles goed op een enkele opname na. De camera stelt probleemloos en snel scherp maar een enkele van de 50 foto's wordt niet direct afgedrukt. Ik moet de ontspanknop dan nog een keer indrukken om te kunnen afdrukken (de 2e poging was steeds wel succesvol). Ik maakte steeds per 2-3 seconde 1 opname en omdat dit probleem zich willekeurig in de hele range van 50 zich voordeed weet ik niet of dit een probleem met de buffer is. En ook dit is niet het originele probleem wat ik ben tegengekomen maar is misschien wel een "fout" van de camera? Vervolgens dit scenario nog een keer getest en wederom hetzelfde probleem; wel scherpstellen maar niet in 1 poging afdrukken.
Feitelijk is hier helemaal niets aan de hand, zelfs geen probleem met een buffer!!!
Er is hier bewust een AF-S instelling gebruikt. Die instelling blokkeert het afdrukken zolang nog niet 100% een juiste scherpstelling heeft plaastgevonden. Met vele opnamen achter elkaar, en telkens dezelfde handelingen, geloof me, druk je echt wel een keer te snel af voordat de scherpstelling een feit is. Juist de willekeurigheid en dat het bij de 2e poging meestal wel lukt, is precies de praktijk van deze instelling. Waarschijnlijk zelfs in de 2e reeks van uitproberen net wat meer "failures" dat het pas bij de 2e keer afdrukken lukt. Met telkens die repeterende handelingen ben je geneigd haastiger te werk te gaan en lijkt de "fout" misschien wel eerder toe te nemen als af te nemen.
Maar zoals gezegd, dit is het effect gerelateerd precies aan die instelling en je eigen handelen, dus geen fout.

Het enige wat we in die hele testcycly van vele opnamen hebben geconstateerd is die Err melding bij Scenario 3
Is dat slechts één error melding geweest?
De gebruiksaanwijzing blz 256 geeft daarover bij een dergelijke melding:
"Camerastoring:
Ontspan de sluiter. Als de storing zich blijft voortdoen, neemt u contact op met een door Nikon geautoriseerde servicevertegenwoordiger."

Sein schreef: Voor de volledigheid, ik ben tijdens deze testen (ongeveer 45 minuten bezig geweest) niet het probleem tegengekomen dat de ontspanknop helemaal niet reageert. Ik wil hierbij wel opmerken dat dit in de praktijk ook steeds het geval is geweest. Soms kon ik een aantal dagen probleemloos 100 foto's of meer schieten, soms deed het probleem zich pas na verloop van tijd voor en soms direct na het aanzetten van de camera.
Ik heb je in de scenario's hierboven bewust meteen dat AF..M knopje aan de zijkant van de bajonet laten verstellen (en hoopte dat je die instelling ook werkelijk controleerde op de juiste klik). Omdat het probleem wat je eerder had, nu niet terugkomt, heb ik een sterk vermoeden dat de eerdere problemen toch aan net wat verdraaien van dat knopje te wijten is. Dat hangt dan op een "grensstand" van wel ingeschakelde functies / niet ingeschakelde functies.
Dat knopje kan van zijn plaats schieten, simpel met het wat onhandig uitnemen van de camera uit de tas, of misschien bij het verwisselen van een lens. Evengoed druk je er net ook weer tegenaan bij andere momenten en is het probleem even van de baan, voor zo lang het duurt.

Eerder heeft een gebruiker in 14 dagen tijd een D700 omgeruild voor een andere body om dezelfde fout. Alleen het probleem was daarmee niet voorbij, want uiteraard kwam hij bij de 2e body hetzelfde probleem tegen omdat zijn handelen niet was veranderd. Pas bij specifiek erop wijzen dat hij dat knopje in de gaten moest houden (zelfs 2 keer expliciet erop moeten wijzen), heeft hij het probleem onder ogen gezien en heeft hij het sindsdien niet meer gehad. Dat is de draad en links waar ik eerder naar verwees:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p204416 Lees ook de reactie van de poster na dat bericht.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 91#p205791

Tot zover even de analyse.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 24 2008 11:38 am

Geen reactie meer. Zelfs niet na een PB'tje, want ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het verder liep na mijn analyse, waarbij ik toch ook nog een aantal vraagjes had bij die analyse.
Misschien betekent geen bericht meer terug, "goed bericht" ofwel dat het probleem is opgelost.

James

Bericht door James » vr dec 26 2008 9:19 pm

Hallo Sein
Je schreef het volgende;ik schiet dan 3-4 foto's per seconde zonder enig probleem
Mij lukt het alleen in de sport stand, terwijl in het boekje stond dat je in alle standden 3-4 foto's per sec. kan maken.
Is het bij jou ook zo ( alleen in de sport stand dus)

James

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za dec 27 2008 4:04 am

De snelheid bij automatische instellingen is mede afhankelijk van de gekozen sluitertijd door het belichtingsprogramma. Is die langzaam omdat er niet zoveel licht is, wordt de maximale snelheid uiteraard niet gehaald. Bij een sport-stand heeft een kort gekozen sluitertijd meer prioriteit dan een meer kleine diafragma-opening, vandaar dat je met die instelling onder dezelfde lichtomstandigheden sneller achter elkaar opnamen kunt maken.

Om aan het maximaal aantal beeldjes per seconde te komen, heb je minimaal een sluitertijd nodig van ik schat 1/250 sec of korter.

paulahosek

Bericht door paulahosek » zo dec 28 2008 9:47 pm

Ik heb dit probleem ook halverwege bij maken van panorama's in life situaties na 7 a 8 opnames vertik de D90 het uit en aanzetten en opnieuw beginnen , heel vervelend ,nikon is hiervan op de hoogte maar het zal nog wel duren voor dat men D90's gaan terug roepen.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo dec 28 2008 11:29 pm

Voor de nieuwe leden misschien aardig eerst zich even voor te stellen......
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

j0kkel

Bericht door j0kkel » di dec 30 2008 9:49 am

Zojuist overkwam mij hetzelfde. Met mijn D90 maakte ik met mijn Sigma 10-200mm DC HSM lens enkele foto's van een wit-berijpt landschap waarboven de zon op komt. Na enkele foto's doe ik een stap opzij om de zon op een plaats achter de bomenrij te krijgen waar ik hem 'mooier' vond. Toen ik de foto wilde maken stelde de camera niet meer scherp en was een foto maken opeens niet meer mogelijk. Steeds heb ik met stand "A" gewerkt, single shot instelling, autofocusstand 'A' en 3D scherpstelling, met RAW + fine foto-opslag, 1/30 sec met f11 en matrixmeting voor de belichting.

Om toch een foto te kunnen maken, deed ik de camera 'uit' en weer 'aan'. Dat hielp niet.
Vervolgens heb ik het diafragma wat verder open gezet, maar ook dat hielp niet, noch verhoging van de ISO-waarde.
In het zoekerbeeld knipperden de aanduiding van het diafragma en het flitssymbooltje (zoals ook bij de eerste opnamen het geval was !).
Vervolgens heb ik de 'landschapsstand' ingesteld op de programmaknop. Toen werkte alles weer normaal.
Terug naar de voorgaande instelling blokkeerden scherpstelling en daarmee het maken van de foto opnieuw.
Een ander onderwerp met dus ook een ander kader kiezen deed het toestel wel weer werken. Vervolgens heb ik opnieuw 'dezelfde' foto gemaakt die eerde niet gemaakt kon worden, en nu werkte alles weer wel normaal.

Het lukt me nu, al uitproberend, ook niet om het probleem opnieuw op te roepen. Toch heb ik het gevoel dat er iets in het beeld veranderd is, dat het probleem opriep. Ik verzuimde, realiseer ik me nu, om een ander scherpstelsysteem dan de 3D instelling die ik gebruikte uit te proberen. Ik koos zelf voor een bepaald scherpstelpunt, en probeerde ook niet een ander scherpstelpunt uit. Het gekozen scherpstelpunt richtte ik wel welbewust op een contrastrijk stukje in beeld. Deze wijzigingen zal ik dus zeker uitproberen als dit probleem zich opnieuw voor zou doen.

wopper
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door wopper » do jan 01 2009 11:37 am

Allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2009.
Nu het probleem, weet niet of ik het hier kwijt kan of er een nieuw topic voor mag maken.
Afgelopen nacht probeerde ik wat foto's te maken van het vuurwerk en zo, ik had een 10tal foto's gemaakt en toen ging de camera niet meer.
Hij ging niet meer aan en niet meer uit.
In de zoeker links knipperde ERR en in de zoeker rechts knipperde CHA, op de display op het toestel knipperde links boven ook ERR en rechts onder CHA, het groene lampje op het toestel bleef ook branden.
Na wat heen en weer heb ik de MB-D80 maar los gedraait zodat de spanning van de camera af was, heb toen de SD kaart eruitgehaalt en erin gezet de MB-D80 weer vast gedraait en alles gaat weer.
Wie heeft dit al eens meegemaakt, of zou het door de kou gekomen zijn????
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

gongon
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » do jan 01 2009 11:58 am

Wopper, staat er niet in je handleiding wat die foutmeldingen kunnen zijn? Meestal staat er achterin toch een hoofdstukje waarin iets staat over foutmeldingen en de oplossingen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » do jan 01 2009 12:13 pm

In de handleiding stond wel een oplossing, iets dat je de schrijfbeveiliging en de schrijfstand moest zetten.
Maar ik kon hellemaal niks meer want ik kwam niet meer in menu en kon de camera niet meer uit zetten en of aan zetten.

Ik heb wel enkele foto's gewist op de camera,maar ik kan me niet voorstellen dat ik aan een verkeerde knop ben gekomen :shock:
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”