Studio flitsers: betekenis minimale vermogen (Ws)

Discussies over flitsers
Plaats reactie
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Studio flitsers: betekenis minimale vermogen (Ws)

Bericht door johan1967 » zo dec 21 2008 4:40 pm

Ik ben me een beetje aan het richten op de aanschaf van een studio flitserset. Nu is het me wel duidelijk wat de consequenties zijn van het maximale vermogen van een flitser, maar er zitten ook nogal wat verschillen in de minimale vermogens van flitsers. Zo heeft bijvoorbeeld de Profoto Compact 300 een minimaal vermogen van 75 Ws maar bij een Elinchrom RX300 is dat 9 Ws. Weer anderen zitten zo rond de 30 Ws.

Nu vraag ik me af wat dit in de praktijk betekent. Kan ik bij die Profoto dan bijvoorbeeld niet werken met een open diafragma en bij de Elinchrom wel? Maakt het nog iets uit voor het fotograferen van kleine objecten?

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit in de praktijk ondervonden hebben.

Nermal

Re: Studio flitsers: betekenis minimale vermogen (Ws)

Bericht door Nermal » zo dec 21 2008 4:45 pm

Ik heb vroeger een 300Ws flitsset van Multiblitz gehad. Deze kon tot een kwart van het vermogen ingesteld worden. Het was een fijne set voor portretten, maar voor productopnames was het vermogen soms aan de hoge kant. Het is soms fijn om het vermogen verder terug te kunnen schroeven. Een ND filter was voor mij toen de uitkomst.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo dec 21 2008 5:04 pm

Ouderwetse flitssets kon je meestal slechts over enkele stops afregelen. (Bijv. 4 stops). Met flits-"aggregaten" met meerdere uitgangen kon je dan nog meerdere lampkoppen erop zetten, om het vermogen per lampkop te halveren of nog een kleiner aandeel naar gelang het aantal flitskoppen wat je erop zet. Daarbij plaatste ik dan wel eens 2 lampkoppen met de reflector naar beneden zo op de grond, zodat ze geen licht uitstralen als ik slechts één kop wilde gebruiken. Of met een asymmetrische verdeling van het vermogen op de uitgangen (meestal 70/30 %) kiezen voor de lage uitgang.

Tegenwoordig gaan die instellingen bij diverse merken gelukkig heel wat verder terug. Als je kunt kiezen tussen een groot bereik, zou ik daar zeker voor kiezen. Kijk dan eerder naar het aantal stops dan in specifieke W/sec. begrippen.
Dat ene voorbeeld van 300 W/sec. naar 75 W/sec. is het verschil slechts 2 stops. (1 stop ---> 150 W/sec. nog een stop eraf ---> 75 W/sec.) Ik heb tegenwoordig al aggregaten gezien die tot 11 stops zijn te regelen.
Zelf heb ik nog steeds vanuit een verleden waar ik met een technische camera werkte aggregaten die voor "kleinbeeld" begrippen veel teveel licht geven, zelfs op het laagste vermogen.

Het zwaarste aggregaat wat ikzelf ooit gehad heb was een 6400 W/sec aggregaat. Die is allang de deur uit. Ik heb ze nu nog in 3200 W/sec - 3000 - 2400 - 1500. Bij vol open diafragma werken is er hier niet bij, dat lukt niet. Tenminste niet met de flitskoppen. Maar ik heb hier ook nog fraai continue licht lampen liggen, waar dat wel bij kan (HMI spots).

Overigens nemen softboxen en allerlei snoots en grids al gauw een hoop lichtvermogen weg.

Bij kleine objecten, je licht voldoende ver weg houden. Verder heb je bij macro meer scherptediepte nodig, dus werk je sowieso met wat kleinere diafragma-openingen. Je verliest in het macrogebied door de "balguitrek" (de tubeslengte van je scherpstelling) overigens al gauw wat licht (bij 1:1 - 2 stops). Dus je komt niet echt gauw in de problemen bij kleine objecten. Maar houdt je de lampen vlak bij die kleine objecten, heb je al gauw een te grote stoot licht.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di dec 23 2008 9:02 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » zo dec 21 2008 6:01 pm

Heren,

Bedankt voor de antwoorden. M'n gevoel zegt dat ik die Profoto-flitsers maar moet laten liggen en toch moet gaan kijken naar flitsers die een wat lager minimaal vermogen hebben. Toch vind ik deze beperking wel vreemd voor zulke dure flitsers van zo'n professioneel merk.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”